عناوین اخبار

بهبود حافظه سالمندان با رایحه رزماری

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازپایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، بادام، گردو، اسفناج، زغال اخته، ماهی، تخم آفتابگردان و سایر مغزها، حبوبات و سبزیجات سبز مواد غذایی فوق العاده ای هستند که در تقویت حافظه نقش موثری دارند و سبب ارتقای ظرفیت فکر کردن و افزایش عملکرد مغز می شوند.
با این حال، محققان روش های دیگری برای بهبود حافظه یافته اند و گیاه رزماری را در بهبود حافظه موثر می دانند.
هنگامی که بوی رزماری را استشمام می کنید، ترکیبات آن از طریق شش ها وارد خون و سپس پیام آن به مغز ارسال می شود، قسمتی که به واقع در شیمی مغز می تواند موثر باشد.
برای مشاهده اثر رایحه رزماری بر عملکرد حافظه سالمندان، محققان در مجموع ۱۵۰ نفر بالای ۶۵ سال را به طور اتفاقی در سه اتاق قرار دادند که سرشار از رایحه رزماری، اسطوخودوس و یا بدون رایحه بود.
سالمندان پس از ورود به اتاق های اختصاص یافته به آنها، در آزمونی برای ارزیابی عملکرد حافظه شرکت کردند و سپس بررسی داده های جمع آوری شده نشان داد که نتایج آزمون حافظه افراد مسن در اتاق سرشار از عطر رزماری بسیار بهتر از همتایان آنها در دو اتاق دیگر بود.
همچنین براساس این تحقیق، رایحه رزماری و اسطوخودوس به ترتیب سطح هوشیاری و آرامش را در دو گروه از شرکت کنندگان در قیاس با گروه سوم افزایش داد.
بر اساس یافته های این مطالعه، در اتاقی که رایحه رزماری پخش شده بود، نمرات تست حافظه سالمندان بازنشسته ۱۵ درصد افزایش داشت.
لورن بوسی دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه نورتامبریا گفت: این یافته ها موید مطالعات قبلی است و نیز نشان می دهد که رایحه روغن رزماری می تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان سالم افزایش دهد.
وی در عین حال متذکر شد که تعیین مزایای بالقوه عطرهای رزماری برای تمام طول عمر نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
این مطالعه در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلیس در ناتینگ هام ارائه شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا