پیشخوانعناوین اخبار

سه هزار و ۸۶۲ نفر در هفته گذشته از طریق بازار سرمایه خانه دار شدند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به نهم اردیبهشت ماه جاری، ۲۶۰ هزار و ۵۰۴ و ارزش معاملات این اوراق بیش از ۲۰۲ میلیارد ریال بود. سال گذشته نیز بیش از ۱۱۲ هزار نفر با دریافت بیش از ۵۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به کمک اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس، خانه دار شدند.
معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم اکنون بیش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.
براساس بخشنامه جدید بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از ۱۸٫۵ به ۱۷ درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز ۲۱ درصد تعیین شده است.
براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ ۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است.
بر این اساس، سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۸۰۰ میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که ۶۰۰ میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰ برگه خواهد بود.
سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال و در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است که تعداد اوراق مورد نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مراکز استان‌ها ۱۰۰ ورقه است.
استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای «آبان ۹۴» و بعد از آن امکانپذیر است.
پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن فقط تا سقف‌ های تسهیلات قبلی (۵۰۰ میلیون ریال برای زوجین و ۳۵۰ میلیون ریال برای سایر اشخاص) امکان پذیر خواهد بود.
متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان ۹۴ به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی ۳۵۰ میلیون ریال برای هر یک از زوجین و خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای « آبان ۹۴»‌ از این مزایا بهره‌مند شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا