پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حیات دوباره تالاب گاوخونی نتیجه دو عامل انسانی و طبیعی در کنار هم است، زیرا علاوه بر تاثیر بارش های خوب اخیر، همت و تلاش مردم و همچنین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این حیات دوباره تاثیرگذار بوده است.

رعایت حقآبه تالاب، لایروبی رودخانه و عدم قطع جریان پایه و حداقلی آب در پایان فصل کشاورزی، پر کردن کانال های سطحی و زیر زمینی غیر مجاز برداشت آب و ورود پساب تصفیه شده نقش مهمی در زندگی مجدد داشته اند.
تالاب بین الملل گاوخونی با وسعتی حدود چهار صد و هشتاد کیلومتر مربع در صورت خشکی می تواند به یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در کشور تبدیل شود.
این تالاب در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد است قرار دارد و زاینده ‌رود به آن می‌ ریزد و یکی از تالاب ‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به ‌شمار می‌ آید. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است.
تالاب یا باتلاق گاوخونی منابع زیستی غنی ای دارد، همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همه این ویژگی‌ ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.
*** بحران در تالاب
با تخصیص بی‌ رویه آب به صنایع و باغ ها، آب ورودی این تالاب مدتها است به صفر رسیده و عملا این تالاب نابود شده است اما طی بارش های اخیر حیات به تالاب بازگشته و فلامینگوها با حضورشان ساز زندگی را کوک کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا