شهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان اردیبهشتی متفاوت را تجربه کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، امسال پاسداشت میلاد شهرمان به گونه‌ای دیگر روایت شد، روایتی که در هر کلمه‌اش خلاقیتی نهفته بود و این شهروندان اصفهانی در کنار مسئولان بودند که این خلاقیت را رقم می‌زدند.

پیش‌بینی ۱۳۰۰ برنامه با ۵۸ عنوان برای هفته نکوداشت اصفهان برای هر ذائقه‌ای جوابگو بود و پیرو و جوان، دختر و پسر و زن و مرد می‌توانستند با هر سلیقه‌ای از سبد برنامه‌های شهرداری در این هفته استفاده کنند، برنامه‌هایی که در معنای واقعی روح و جسم شهر و شهروندان را پالایش کرد.

هفته نکوداشت اصفهان با تجدید میثاق مدیران شهری با شهدا با حضور در گلستان شهدا و همچنین دیدار با جانبازان، ایثارگران و آزادگان شهر اصفهان کلید خورد و با میزبانی شیخ‌بهایی و میرداماد از مهمانان در باغ موزه چهلستون و تجلیل از هنرمندان بنام اصفهانی همچون کیومرث پوراحمد (فیلم‌ساز)، حسام‌الدین سراج (استاد آواز)، امرالله احمدجو (فیلمساز)، مهدی فروزنده (خوش‌نویس)، حسین مصدق‌زاده (کاشیکار)، سید مهدی علمداری (قلمزن) و محمد ابراهیم گلریز خاتمی (خاتم‌کار) چهره‌ای رسمی به خود گرفت.

«اصفهانی‌ام» مردمی‌ترین برنامه پاسداشت اصفهان

اما در بین همه برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نکوداشت اصفهان، «اصفهانی‌ام» که در این هفته در پل خواجو از شهروندان پذیرایی می‌کرد را می‌توان مردمی‌ترین و در واقع ملموس‌ترین برنامه هفته نکوداشت اصفهان دانست، چرا که این برنامه‌ کاملا اصفهانی با هنرنمایی اصفهانی‌ها مورد اقبال بسیاری از شهروندان قرار گرفت و زمینه‌ساز شادی و نشاط اقشار مختلف را فراهم کرد. تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، حضور متفاوت مسئولان شهری و رونمایی از اصالت اصفهانی بودن بسیاری از هنرمندان و مسئولان کشور در این برنامه را نیز می‌توان از بخش‌های قابل توجه «اصفهانی‌ام» دانست.

اجرای ارکستر سمفونیک نقش جهان با هنرنمایی استاد آواز ایران حسام‌الدین سراج، در کنار هنرمندان جوان و جویای نام اصفهانی نیز می‌توان از دیگر جذابیت‌های هفته نکواشت اصفهان بود چرا که برای نخستین بار است که ارکستر سمفونیک تمام اصفهانی در این شهر و برای عموم اجرا شد.

اجرای نمایش‌های خیابانی و نقالی‌ با مضامین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در نقاط مختلف شهر اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های هفته نکواشت اصفهان بود که مورد اقبال عموم و به ویژه پا به سن گذاشته‌های شهرمان قرار گرفت.

«اصفهان؛ تصویر، واژه، اندیشه» نیز عنوان همایشی بود که با حضور اساتید بزرگ و تاریخ‌دانان اصفهانی برگزار شد تا با رونمایی از سه کتاب «درآمدی بر شناخت شهر اسلامی- ایرانی(اصفهان)»، «اصفهان، قاب فیروزه‌ای» و «نام واژه‌های اصفهان» جایگاه علمی و تاریخی این شهر کهن را به رخ جهانیان بکشد.

اصفهان بزرگ‌ترین اسطوره شهر جهانی

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مهمان ویژه همایش «اصفهان؛ تصویر، واژه، اندیشه» بود از اصفهان اینگونه سخن گفت: «با توجه به قدمت تاریخی و پیچیدگی فضای تاریخی فرهنگی اصفهان نه ‌تنها پاریس و لندن به ‌عنوان شهرهای نسبتاً جدید بلکه حتی آتن و قاهره نیز از نظر ویژگی چندلایگی و پیچیدگی فرهنگی تاریخی، توانایی رقابت با اصفهان را ندارند، از این ‌رو دلایلی در این زمینه ‌داریم که اصفهان را می‌توان بزرگ‌ترین اسطوره ـ شهر جهان نامید.»

اما در این هفته به دنبال تثبیت خلاقیت در شهر اصفهان مرکزی با عنوان «ایده – گالری» در ارگ جهان‌نما و با همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهر اصفهان افتتاح شد تا با ساختار فرهنگی و هنری که در این مرکز ایجاد شده با به نمایش گذاشتن آثار خلاقانه در حوزه هنرهای تجسمی همچون نقاشی و مجسمه‌سازی حس خلاقانه شهروندان اصفهانی را در مباحث مختلف برانگیزد.

برگزاری نشست‌های واکاوی خلق اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته نکوداشت اصفهان بود که به اتفاقات مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اصفهان در دو دوره سلجوقی و صفوی پرداخت.

خلاقیت اصفهانی‌ها در عصر صفویه

از این رو رسول جعفریان، استاد تمام دانشگاه تهران و استاد تاریخ ایرانی – اسلامی در واکاوی اصفهان در عصر صفوی از خلاقیت اصفهان در آن زمان سخن به میان می‌آورد و ادامه داد: تاریخ اصفهان پس از انتقال پایتخت به این شهر، با بروز خلاقیت‌ها به مظهر خلاقیت در جهان اسلام بدل شد.

اما فضاهای موجود و بلا استفاده شهر اصفهان نیز در تدوین برنامه‌ریزی برای هفته‌ای که بنام اصفهان ثبت شده بود از نظرها به دور نماند و با برگزاری همایش‌ هم‌اندیشی ایده‌پردازی اصفهان در طبقه زیرین میدان امام علی (ع) این امر را محقق ساخت.

محمود درویش زرگر، استاد برجسته معماری که به عنوان یکی از اساتید حاضر در این همایش بود، گفت: اگر نتوانیم امروز برای مراکز مهم خود کاربری صحیحی تعریف کنیم، قطعاً به جایی می‌رسیم که فازهایی در شهر متروک و خشک می‌شوند و اصفهان در حال حاضر بسیاری از این فضاها را دارد و باید با ایده‌پردازی بهره برداری لازم را از آنها داشته باشیم.

افتتاح دفتر جذب ایده‌های تاریخی شهر اصفهان در مَدرَس ابن سینا نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری اصفهان در هفته نکوداشت بود که از این پس همه شهروندان با دیدگاهی که دارند می‌توانند با مراجعه به این مرکز ایده‌های خود را مطرح و در صورت کاربردی بودن نتایج اجرای آن را با نام خودشان شاهد باشند.

اعلام فراخوان دومین جشنواره عکس اصفهان که در گذشته با عنوان عکس شیخ‌بهایی بوده و امسال به نام جشنواره عکس اصفهان تغییر نام داده نیز از دیگر اتفاقات هفته نکوداشت اصفهان بود که قرار است داوری آثار و اعلام اسامی برگزیدگان این جشنواره نیز در نیمه دوم سال جاری اعلام شود.

بازخوانی هنر در روح و کالبد شهر در نشست «هنر در گفتمان شهری»

نشست «هنر در گفتمان شهری» نیز که به بازخوانی هنر در روح و کالبد شهر پرداخت موضوعی که در طول تاریخ با جسم و روح شهر اصفهان سر و کار داشته است نیز از دیگر برنامه‌های این هفته بود.

کارگاه نقاشی خط که در موزه هنرهای معاصر، پل خواجو، میدان جلفا، خانه هنرمندان و مقابل هتل عباسی نیز از دیگر برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان بود که ضمن نمایش آثار هنرمندان، شهروندان می‌توانستند از کارگاه‌های آموزشی هنرمندان بنام اصفهانی نیز بهره ببرند.

اما برگزاری تورهای گردشگری در سطح شهر اصفهان به ویژه برای مردم اصفهان در محلات مختلف هم از دیگر برنامه‌های تدوین شده برای این ایام بود که با ثبت‌نام در فرهنگسراهای مختلف شهر اصفهان شهروندان می‌توانستند در قالب تور گردشگری نیم روزه از محله‌های تاریخی شهر اصفهان و با عناوین «اصفهان گردی»، «من اصفهانی‌ام»، «اصفهان شناسی» و «تور گردشگری خانوادگی» استفاده کنند.

هفته فرهنگی برج کبوتر نماد دوستی اصفهانی‌ها با طبیعت

نماد دوستی مردم اصفهان با حیوانات و طبیعت را نیز در اولین هفته فرهنگی- هنری برج کبوتر مرداویج شاهد بودیم. این ویژه برنامه با محوریت معرفی برج‌های کبوتر به عنوان بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان و با اجرای تئاتر خیابانی، کارگاه صنایع دستی، مسابقه گروهی نقاشی، گالری عکس اصفهان و اجرای موسیقی مکتب اصفهان برگزار شد.

برگزاری دو مسابقه «اصفهانی‌ام» و «جشنواره مردمی فیلم محله من» نیز برای عموم شهروندان اصفهانی مورد اقبال بسیاری از شهروندان اصفهانی قرار گرفت تا حس تعلق خود به اصفهان را در قالب این مسابقات به نمایش بگذارند.

مجموعه فرهنگی تفریحی کوه صفه نیز در این ایام میزبان جشنواره بادبادک‌ها و جشن روز اصفهان بود ضمن اینکه پارک بزرگ ناژوان نیز از چهارمین دوره مسابقات ملی هندبال ساحلی در این ایام میزبانی کرد.

همدلی با دیگر دستگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های هفته نکوداشت

برگزاری نمایشگاه بزرگ گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و همچنین برگزاری آئین اختتامیه جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» نیز نمونه بارز همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی در کنار شهرداری اصفهان در این ایام بود.

تولید و رونمایی از کتب و محصولات فرهنگی هنری نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی ‌تفریحی در این ایام بود.

شب شعر اصفهان با عنوان «چارسوق» و همایش شعر اصفهان نیز برای تامین ذائقه شاعری اصفهانی‌ها در هفته نکوداشت این شهر در نظر گرفته شده بود که مورد اقبال فرهنگ دوستان اصفهانی نیز قرار گرفت.

نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و دستی اصفهان با میزبانی موزه هنرهای معاصر، نمایش خیابانی غصه‌های اصفهان درفرهنگسراهای اسوه، سراج و معلم، آئین هفتگی سپاسگزاری شهر خلاق اصفهان در حمام دردشت اصفهان و ویژه برنامه‌های فرهنگ اذان، هنر نصف جهان، شهروند سالم، شهر پاک زمین پاک، جشن عطر اردیبهشت، دستان توانا، در مسیر لاله‌ها (دوچرخه سواری پدرها و پسرها)، جلوه‌های قهرمانی در دیار پهلوانان، به رنگ افتخار و شب فیروزه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای شهروندان اصفهانی در مناطق و محلات مختلف شهر در هفته نکوداشت اصفهان بوده است.

تجلی برنامه‌های نکوداشت اصفهان در شبکه‌های ملی و بین‌المللی

اما تجلی همه برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان در بسیاری از شبکه‌های استانی، ملی و بین‌المللی از اتفاقات ویژه هفته نکوداشت اصفهان بود چرا که در این ایام ویژه برنامه‌هایی خاص اصفهان در شبکه‌های یک، دو، جام‌جم و مستند تهیه و پخش شد که از آن جمله می‌توان به ویژه برنامه صبح بخیر ایران با محوریت اصفهان از تاریخ ۵ تا ۸ اردیبهشت از شبکه یک، ویژه برنامه نما دو در روزهای پنجم، هفتم، نهم و یازدهم اردیبهشت از شبکه دو، ویژه برنامه شهر جهانی خلاق اصفهان از شبکه جهانی جام جم، ویژه برنامه همسفر از شبکه مستند از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت، برنامه زنده «اینجا اصفهان» از شبکه اصفهان و ویژه برنامه جشنی به رنگ اصفهان از رادیو اصفهان از تاریخ ۳ تا ۹ اردیبهشت اشاره کرد.

ضمن اینکه برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان به صورت ویژه از بخش‌های خبری شبکه‌های جهانی پرس تی وی، سحر و الکوثر در کنار بخش‌های خبری شبکه‌های داخلی به اطلاع عموم جهانیان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا