عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

۷۶ درصد صادرات ایران در سال ۹۴ به ۱۰ کشور انجام شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، برپایه آمارهای سازمان توسعه تجارت، ارزش صادرات ایران در سال گذشته به ۱۰ کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، ترکیه، ایتالیا، ترکمنستان، پاکستان و عمان برابر با ۲۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود که ۷۶ درصد از سهم ارزشی از کل صادرات را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۳ کاهش چهاردرصدی داشت.
بررسی این آمار نشان می دهد که در بین شرکای کشورمان در جذب صادرات ایران در سال گذشته، امارات متحده با جذب چهار میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار ۱۳٫۷ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داد که در مقایسه با سال ۹۳ افزایش ۳۱ درصدی را نشان می دهد که بالاترین رشد در بین ۱۰ بازار هدف محسوب می شود.
همچنین کشورهای ترکیه و پاکستان به ترتیب یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار و ۶۳۵ میلیون دلار در سال گذشته کالای صادراتی ایران را جذب کردند که در مقایسه با ارزش کالای صادر شده در سال ۹۳ هریک با کاهش ۳۲ درصدی بیشترین افت را در فهرست ۱۰ کشور یادشده به خود اختصاص دادند.
علاوه براین ترکمنستان و چین نیز به ترتیب با ۷۲۱ میلیون دلار و هفت میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار به ترتیب با ۲۶ و ۲۰ درصد کاهش ارزش جذب صادرات ایران در مقایسه با سال ۹۳ در شمار کشورهای شاخص این جدول محسوب می شوند.
واقعیت اینکه چین در سال گذشته با جذب هفت میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار در رتبه نخست جدول جذب کنندگان صادرات ایران در سال ۹۴ با سهم ۲۰٫۲ درصدی جای گرفت.
عراق نیز با رقم ۶ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار دومین کشور جذب کننده کالای صادراتی ایران در سال گذشته بود که سهم ۱۷٫۴ درصدی از ارزش این دوره را به خود اختصاص داد و در مقایسه با ۱۲ ماهه ۹۳ رشد یک درصدی داشت.
درعین حال عمان که با جذب ۳۷۵ میلیون دلار از کالای صادراتی ایران به میزان یک درصد ارزش کالای صادر شده سال گذشته را به دست آورد، نسبت به عملکرد سال ۹۳ رشد ۲۳ درصدی را ثبت کرد.
براساس جدول ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در قاره اروپا نیز ایتالیا عملکرد مثبتی داشته، هرچند که میزان جذب ارزش کالای صادراتی کشورمان توسط رم رقم ۷۷۵ میلیون دلار بود و سهم ۲٫۲ درصدی از کل را به دست آورد، اما در مقایسه با عملکرد سال ۹۳ رشد ۲۵ درصدی داشت.
جدول یاد شده نشان می دهد که افغانستان و هندوستان به ترتیب رتبه های چهارم و پنجم در بین ۱۰ کشور عمده جذب کننده کالای صادراتی ایران را در اختیار داشتند که ۲ میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار از کالاهای صادرشده ایرانی را جذب کردند.
به گزارش ایرنا، برپایه اطلاعات منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشورمان در سال ۹۴ به میزان ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار بود که از این رقم، ۶ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار سهم میعانات گازی است. همچنین مجموع صادارات غیرنفتی از نظر وزن و ارزش در مقایسه با سال ۱۳۹۳ به ترتیب کاهش هفت و ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا