شهر و جامعهعناوین اخبار

رتبه ایران ایران در بهره وری کشورهای آسیایی ،ششم است /نرخ مشارکت در اقتصاد ایران پایین است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان «رویا طباطبایی یزدی» در نشست نقش بهره وری در رشد و  توسعه  اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق  بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه علت کاهش بهره وری در ایران کاهش شاغلین و تاثیرگذار در تولید ناخالص ملی است، افزود: نرخ مشارکت مردم در تولید ناخالص داخلی پایین است زیرا یک نفر درخانواده فعالیت می کند و سه نفر از وی ارتزاق می کنند و  تاثیری در تولید ناخالص ملی ندارند.

وی افزود: بهره­وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است و می­توان گفت که بهره­وری آمیزه­ای از «درست انجام دادن کار» و «کار درست را انجام دادن» است. از این رو برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت ها بایستی منطبق با اصول بهره وری صورت گیرد.

وی اظهار داشت:در چند سال اخیر در بسیاری از سیاست های کلی نظام، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مقوله بهره وری و ضرورت ارتقای آن مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله این موارد می توان به سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، «برنامه ششم توسعه»، «نظام اداری»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و «اصلاح الگوی مصرف» اشاره نمود.

طباطبایی خاطر نشان کرد:  اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی به تمام کلیت اقتصاد و به نحوه عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرایی (موضوع بند «ب» قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳) برمی‌گردد. که در این راستا سازمان ملی بهره‌وری ایران به منظور استفاده بهتر از امکانات و ظرفیت‌های فیزیکی با تعیین اهداف کمی مشخص اقدامات کلی  در این زمینه انجام داده است

وی افزود:حسب «ماده ۷۹» قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، می­بایست یک سوم از رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل ارتقای بهره‌وری تامین گردد. در این راستا، سازمان ملی بهره­وری ایران مکلف شده است با تدوین برنامه جامع بهره‌وری کشور زمینه­های حصول این امر را فراهم نماید.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران ، برنامه جامع بهره­وری کشور را سندی دراز مدت دانست که با اتکا به ترکیب دو نگرش راهبردی و فرآیندی طراحی شده است و افزود:مبنای تدوین این برنامه برخی از آموزه‌های قرآنی و دینی، اسناد بالادستی نظام (شامل قانون اساسی، سیاست­های کلی نظام) و برنامه­های توسعه‌ای است.

وی تاکید کرد:برنامه جامع بهره‌وری کشور از «سند مفهومی برنامه‌ی جامع بهـره‌وری کشور» که در سازمان ملی بهره‌وری ایران در قالب یک پژوهش جامع به انجام رسیده است، برداشت شده و مبنای فعالیت سازمان ملی بهره‌وری ایران است.

طباطبایی یاداور شد:لازم به ذکر است که در تدوین برنامه از نقطه نظرات بخش خصوصی و برخی از سازمان‌های غیردولتی نیز استفاده شده است.

طباطبایی اضافه کرد:با قرار گرفتن کشور در فضای تحریم و کاهش درآمد های نفتی، توجه به نقش بهره وری در اقتصاد بیشتر شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تعریف بهره وری، بایستی برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت ها مطابق با اصول بهره وری باشد.

طباطبایی یزدی گفت: برای محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، تمام دستگاه های اجرایی و نیرو های مسلح باید علاوه بر اجرایی کردن چرخه مدیریت بهره وری در مجموعه های خود، تمهیدات لازم برای عملیاتی کردن این چرخه در واحد های تحت پوشش خود را نیز با هماهنگی سازمان ملی بهره وری فراهم کنند.

وی اظهار کرد: این سازمان موظف است با تدوین برنامه جامع بهره وری کشور زمینه ی تامین یک سوم از رشد هشت درصدی اقتصاد را از محل ارتقای بهره وری بر اساس برنامه ی پنجم توسعه، فراهم آورد.

طباطبایی یزدی افزود: برای اولین بار در کشور با ممارست این سازمان در سال گذشته با کمک آموزش و پرورش در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه نهم یک فصل به مبحث بهره وری اختصاص داده شد.

ریس سازمان ملی بهره وری تاکید کرد:برنامه‌ریزی برای گسترش و ترویج مفاهیم و فرهنگ بهره‌وری، برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌های ملی، منطقه‌ای و استانی برای ترویج فرهنگ و دانش بهره‌وری به ویژه با همکاری مدیریت اموربین‌الملل و همکاری‌های علمی، ارایه مشاوره‌های تخصصی به متقاضیان در کلیه سطوح فعالان  و فعالیتها، برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی به منظور ارتقا بهره‌وری، تهیه چارچوبی برای ترجمه کتب مرتبط با موضوع بهره‌وری و تعیین چارچوبی برای ارایه آموزش‌های بهره‌وری در سطح دستگاه‌ها و نهادها  به طور مستمر در سازمان انجام می پذیرد.

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:زمانی که عوامل بیرونی از عوامل درونی  بنگاه اقتصادی  اثرگذارتر است انتظار چندانی  از واحدهای تولیدی برای افزایش بهره وری نمی توان داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور گفت:بیشترین و عمده ترین واحدهای تولیدی در اندازه متوسط و کوچک است و این در حالیست که در طی سالهای گذشته تصمیم مناسبی  برای  این بخش گرفته نشده است.

رییس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران با اشاره به چالش های واحدهای تولیدی کشور گفت:در دوران تحریم های اقتصادی هیچ حمایتی از بنگاهای تولیدی نشد و با اجرای هدفمندی یارانه سهم بخش صنعت  برای جبران افزایش هزینه ها پرداخت نشد و یک بنگاه چگونه می تواند به فعالیت خود در چنین شرایطی ادامه دهد .

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان  از دولت خواست که برای ادامه فالیت بنگاههای کوچک و متوسط تسهیلات ویژه از جمله معافیت مالیاتی لحاظ کند و افزود:بهره وری در شرایطی که بخش خصوصی از دولت طلب چندین ماهه دارد چه تاثیری می تواند برای بنگاهها داشته باشد.

وی از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان در راستای همکاری با  سازمان ملی بهره وری ایران خبر داد و گفت:با برگزاری همایش ها و نشست های اموزشی می توان بهره وری دربنگاههای اقتصادی استان را افزایش داد.

«مصطفی رناسی»رییس کمیسیون سیاست گذاری و پایش  اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست تدوین استراتژی در دوران پساتحریم را مهمترین موضوع پیش روی بنگاههای اقتصادی متوسط و کوچک برشمرد و گفت:اقتصاد ایران در دوران پساتحریم در مسیر اصلی ریل گذاری شده  است و دولت همواره تلاش  می کند مسیر ریل گذاری درست باشد و این در حالی است که بنگاههای اقتصادی مانند واگن های قطار نیاز به لوکومتیو برای حرکت دارند که سرمایه گذاری خارجی می تواند نقش لوکومتیو اقتصاد ایران را ایفا کند.

وی افزود:زیرساخت های فعلی اقتصاد رای قطار توسعه کشور سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر را ممکن نمی سازد و باید تلاش کرد که زیرساخت های اقتصادی زمینه سرعت بیشتری برای قطار توسعه ایجاد کند.

وی چالش بزرگ  پیش روی بنگاههای اقتصادی داخلی را حضور رقبای خارجی در بازار  ایران دانست و گفت:اگر بنگاهها خودشان را به روز نکنند و بهره وری را افزایش  ندهند نمی توان با رقبای خارجی رقابت کنند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا