عناوین اخبار

کاهش ۳۶ ساعت در هفته از کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص

به گزارش پایگاه خبری سرمای گستران و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ،نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص با ماده واحده این لایحه با ۱۰۱ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است ماده واحده لایحه مذکور عبارت است از؛ ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به چهل و چهار ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید یا فرزند زیر شش سال تمام یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج می‌باشند و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرائی موضوع  ماده (۲۲۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تامین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تائید مراجع ذی‌ربط، سی و شش ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای چهل و چهار ساعت تعیین می‌شود.

تبصره یک ماده واحده این لایحه می‌گوید؛ تائید میزان و شدت معلولیت توسط سازمان بهزیستی اعلام می‌شود.

در تبصره ۲ ماده واحده لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص آمده است؛ زمان شروع و خاتمه کار در اجرای این قانون با توافق مشمولان و مسئولان مربوط آنان تعیین می‌گردد.

تبصره ۳ این ماده واحده عبارت است از؛ کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی و یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.

در تبصره ۴ نیز آمده است؛ بانوانی که براساس سایر مقررات از امتیاز کاهش سرعت کار بهره‌مندند تا زمانی که از مقررات مزبور استفاده می‌کنند و یا دستگاه‌های تابع مقررات اداری و استخدامی خاص که امتیازات مشابه این قانون را دارند، از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره ۵ این ماده واحده نیز می‌گوید؛ در صورتی که مشمولان این قانون، همزمان شرایط استفاده از امتیاز آن و مرخصی ساعتی شیردهی را داشته باشند و یا همزمان دارای شرایط مختلف مصرح در این قانون باشند، حق انتخاب یکی از امتیازات پیش بینی شده را دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا