اقتصاد پرداخت و بانکعناوین اخبار

پرداخت وام ۵۰۰ میلیون ریالی به کشاورزان عضو تعاونی روستایی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، غلامحسین طباطبایی روز سه شنبه در نشست خبری باهدف تشریح قانون اعتبار اسناد عادی وام های پرداختی شرکت های تعاونی روستایی، عشایری و صیادی به اعضا افزود: قانون اعتبار اسناد عادی وام‌های پرداختی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و صیادی به اعضا که اسفندماه ۹۴ در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید، قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.
وی اظهارداشت: قانون اعتبار اسناد عادی با عنوان لایحه اصلاح قانون اسناد عادی وام‌های پرداختی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و صیادی به اعضا در سال ۱۳۶۵ تصویب و در سال ۱۳۷۱ اصلاح شده بود؛ هفدهم اسفندماه پارسال نمایندگان مجس موافقت کردند به ازای هر برگ زرد، مبلغ ۲میلیون ریال تومان پرداخت شود که پس از اصلاحیه در شورای نگهبان با ۲۵ برابر افزایش، این رقم به ۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.
برگ زرد، اسنادی است که در قالب قرارداد بین تعاونی با کشاورز منعقد می شود و در حکم اسناد رسمی بوده و از نظر اجرا تابع مفاد آیین نامه اجرایی اسناد رسمی است.
به گفته وی، به استناد این قانون، آن بخش از اعضای تعاونی‌های روستایی که عضو شرکت‌های تعاونی تولید باشند، می‌توانند با داشتن برگ‌های زرد که اسناد رسمی بین عضو و تعاونی‌ها به‌شمار می‌رود، ۵۰ میلیون ریال تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال وام دریافت کنند.
وی افزود: این اسناد در حکم اسناد رسمی و از نظر اجرا، تابع مفاد آیین‌نامه اجرایی اسناد خواهد شد و قانونگذار ارزش هر برگه زرد را ۵۰ میلیون ریال می داند.
طباطبایی اضافه کرد: بخش کشاورزی به دو دلیل عمده «ریسک بالا و ارزش و بازدهی پایین نسبت به بخش خدمات و صنعت» کمتر متقاضی سرمایه گذاری دارد، این درحالیست که با بیش از ۱۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود در کشور نیازمند سرمایه گذاری وسیعی در این بخش هستیم.
وی یکی از مشکلات را استقرار و مقررات بانک ها دانست و افزود: بانک ها به دلیل استقرارشان در شهرها و داشتن مقررات حاکم بر آن که منوط به زندگی شهری است، نمی توانند نیاز بخش کشاورزی را پاسخگو باشند.
وی گفت: بنابراین باید به منابع مالی مردم و شرکت های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولیدی تکیه کنیم.
به گفته وی، در گذشته کشاورزان برای گرفتن وام باید وثیقه‌های ملکی، سند رسمی و یا ضمانت‌های بانکی که دارای هزینه های بالا بود را تامین می کردند، اما قانون‌گذار در راستای پرداخت اعتبارات به اعضای تعاونی‌ها، ضمانت اعضا را کافی دانسته و برگه‌های زرد به‌عنوان سند لازم‌الاجرا تلقی می شود و در زمان وصول وام، سررسید به بدهکار تحویل می‌شود و نسخه سوم و چهارم به وام گیرنده و ضامن تحویل داده می‌شود.
معاون فنی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآورشد: طبق اسناد، در سال ۱۳۹۳ بیش از چهار میلیون بهره بردار عضو شرکت های تعاونی هستند که بخش عمده آنان را بهره‌برداران خرد تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می رسد این وام بتواند برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و همچنین خریداری کالاهای مصرفی معیشت زندگی آنان از فروشگاه‌های تحت پوشش تعاونی‌های روستایی استفاده شود.
وی ادامه داد: کشاورزان عضو شرکت‌های تعاونی و حتی اتحادیه‌ها می‌توانند با داشتن هر برگ زرد، ۵۰ میلیون ریال با ضمانت یکی از روستاییان عضو تعاونی وام دریافت کرده و تسهیلات دریافتی را با کارمزد هشت درصد پرداخت کنند.
معاون فنی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهارداشت: ردیف مالی ویژه‌ای از سوی دولت و با در نظر گرفتن منابع مالی اختصاص داده نشده، اما سرمایه در گردش تعاونی های خُرد می‌تواند به شکل تصاعدی و با ورود اتحادیه‌ها و با استفاده از سرمایه در گردش بانک‌ها، افزایش پلکانی پیدا کند.
وی یادآور شد: از آنجایی که ممکن است در تعاونی‌های تولیدی سرمایه مورد نیاز وجود نداشته باشد، تلاش کرده ایم زمینه برای انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل کشاورزی و توسعه تعاون فراهم کنیم و بزودی تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین گردش مالی مورد نیاز اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فراهم می‌شود.
به گزارش ایرنا، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۲ شروع به کار کرد و هم اکنون دارای چهار هزار شرکت تعاونی و بیش از چهار میلیون عضو در سطح کشور است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا