شهر و جامعهعناوین اخبار

سفر به بهشت ایران

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،آتشکده بازه هور که از کهن‌ترین نمونه‌های آتشکده گنبد‌دار است، مجموعه سنگ بست که کهن‌ترین اثر معماری اسلامی برجای مانده در خراسان است، بنای‌ هارونیه که تنها بنای باقیمانده از شهر ویران شده توس‌ است، مدرسه دو در که از زیباترین و اصیل‌ترین نمونه‌های معماری عصر تیموری است، میل اخنگان، آرامگاه نادرشاه، حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم‌شناسی، مقبره پیرپالان دوز، مسجد گوهرشاد، مدرسه پریزاد، مسجد ۷۲ تن، آبشار آبگرم از جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آیند که هر کدامشان برای انتخاب یک شهر به عنوان مقصد سفر، کفایت می‌کنند.

ماجرای اقامت

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، به دلیل قرارگرفتن مضجع شریف امام هشتم(ع) در شهر مشهد، این شهر میزبان گردشگران زیارت و یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران از حیث مسافرپذیری است.

از همین روست که اقامتگاه‌های متعددی در کلاس‌های مختلف قیمتی در این شهر پیدا می‌شود. در میان هتل‌های مجلل، هتل درویشی، هتل هما و هتل قصرطلایی جزو بهترین‌ها هستند.

این هتل‌ها البته جزو بهترین هتل‌های کشور هم به‌شمار می‌روند. این هتل‌ها با توجه به ۵ ستاره بودن شان طبیعی است که قیمت‌های بالایی دارند و اقامت در آنها شاید در وسع خیلی‌ها نگنجد.

دو هتل سینور و فرهنگ و هنر به رغم کیفیت بالا قیمت متوسطی دارند و می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده خانواده‌های طبقه متوسط باشند.

علاوه بر هتل‌ها مشهد بیشترین هتل‌آپارتمان‌های کشور را هم در خود جای داده. اقامتگاه‌هایی که مورد‌پسند خیلی از خانواده‌هاست و از نظر قیمتی در سطح توان طیف بیشتری است.

در میان هتل آپارتمان‌ها مجتمع اقامتی اسپینو، هتل آپارتمان درسا و هتل پارسیان توریست توس انتخاب‌های خوبی می‌توانند باشند. با این حال بسته به سطح تمول و توان مالی شما، حتما گزینه‌های متعدد دیگری نیز در دسترس شما وجود دارد.

در مشهد قیمت مراکز اقامتی علاوه بر کیفیت، تابع فاصله این مراکز از حرم امام رضا(ع) هم هست. ضمن این‌که برای انتخاب مرکز، زیاد هم نباید به دردسر بیفتید چون از ایستگاه قطار گرفته تا ترمینال اتوبوس و هر کوی و برزن شهر، افرادی مشغول تبلیغ مراکز اقامتی هستند و به زور سعی می‌کنند شما را مشتری خودشان کنند.

پیشنهاد ما این است که به تجربه دوستان، اقوام یا مراجع موثق دیگر اعتماد کنید و کار انتخاب محل اقامت را به زمان پس از رسیدن و خیابان‌های شهر مشهد واگذار نکنید.

در عین حال اگر باز هم گزینه‌ای در خور توان مالی‌تان پیدا نکردید، نگران نباشید. مسافرخانه‌ها و خانه‌های شخصی متعددی هم در مشهد هستند که قیمت‌شان به نسبت هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها کمتر است.

طبیعی است که البته از نظر کیفیت هم در سطح پایین‌تری قرار دارند، با این حال ولی خیلی از خانواده‌ها نیت‌شان زیارت امام رضا(ع) است و در این راه از دو سه روز اقامت پرزحمت هم ابایی ندارند.

ماجرای غذا

اگر بحث غذای محلی در مشهد مطرح شود، همه معمولا یاد شیشلیک می‌افتند که البته غذای گرانی هم هست. شله، دیگچه وچنگال، اشکنه آلو، آش شلغم، کوکوشیرین و رشته پلو از دیگر غذاهای محلی مشهد است که البته برخلاف دیگر شهرهای ایران، پیدا کردن این غذاهای محلی در مشهد کار آسانی نیست، چرا که اغلب رستوران‌ها انتخاب‌های مردم را به چلوکباب و جوجه کباب محدود می‌کنند.

با تمام این اوصاف ولی شهر مشهد شاید بعد از تهران دارای بیشترین تعداد رستوران معروف هم باشد. اگر دلتان غذاهای خوشمزه و با کیفیت می‌خواهد، رستوران‌های رضایی، پسران کریم، معین درباری، باغ سالار، ارم شاندیز، حسین شیشلیکی انتخاب‌های خیلی خوبی هستند.

در بین این رستوران‌ها هم شاید رستوران پسران کریم از همه معروف‌تر باشد که با چند شعبه در مشهد مشغول فعالیت است و پذیرای مسافران و محلی‌های زیادی در این شهر است.

در بین غذاهای این شهر هم چلو ماهیچه از همه معروف‌تر است، چنان‌که اگر کمی دیر بجنبید، احتمالا این غذا تمام می‌شود و شما مجبور می‌شوید، غذاهای دیگری انتخاب کنید. فارغ از این اگر از آن دسته افرادی هستید که محیط و زیبایی رستوران هم برای شما اهمیت دارد، موزه حوضخانه هزاردستان و مجتمع گردشگری باباقدرت هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

اگر هم هوس خوردن دیزی کردید، حتما به دیزی سنگی طرقبه سر بزنید. در عین حال بدانید که رستوران‌های فست‌فودی بسیاری هم در مشهد هست. از آن جمله رستوران زنجیره‌ای نسیم لبنان است که فست‌فود از نوع لبنانی آن عرضه می‌کند و هواخواهان زیادی در مشهد دارد.

ماجرای سوغات

همه ایرانیان سوغاتی‌های مشهد را بخوبی می‌شناسند. در میان خوردنی‌ها سوغاتی‌هایی مثل نخودچی، کشمش، زرشک و زعفران مرسوم است.

در میان غیرخوراکی‌ها هم مواردی مثل انگشترهای نقره، عطر و تسبیح و مهر و سجاده مورد‌پسند مردم است. همه این سوغاتی‌ها را می‌توان از قدیمی‌ترین بازار مشهد که همان بازار رضاست و در نزدیکی حرم قرار دارد تهیه کرد.

بازاری که البته خودش یک جاذبه گردشگری است و صرف بازدید از آن و دیدن شور و شوق زاید‌الوصف زواری از مناطق مختلف کشور، می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد.

بازار مرکزی و بازار گوهرشاد هم گزینه‌های دیگر هستند. اگر خواستید علاوه بر این بازارها، سری به مراکز خرید مدرن مشهد هم که تعدادشان خیلی زیاد است هم بزنید، کافی است به خیابان سجاد بروید و از فروشگاه‌های متعددی که در دوطرف خیابان قرار دارند خرید کنید.

اگر خرید در برنامه شما جایگاه ویژه‌ای دارد، مراکز خرید دیگر همچون مجتمع تجاری خورشید، برج تجاری ـ اداری آلتون، مجتمع تجاری ـ تفریحی پروما، الماس شرق و مجتمع تجاری و تفریحی آسمان هم در دسترس شماست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا