عناوین اخبار

اختصاص مشوق ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت برای توسعه تولید دانه های روغنی

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علیرضا مهاجر امروز در نشست مطبوعاتی در محل این وزارتخانه گفت: ما قصد داریم در یک برنامه ۱۰ ساله، میزان وابستگی به روغن را از بالای ۹۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش دهیم و برای این منظور و ایجاد زیر ساخت های لازم، مشوق های لازم در اختیار کشاورزان برای کشت دانه های روغنی قرار می گیرد.
وی با بیان این که در راستای افزایش تولید دانه های روغنی، وزارت جهاد کشاورزی سه اقدام مهم را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: خرید تضمینی دانه های روغنی و پرداخت به موقع پول کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی، تعیین قیمت مناسب برای دانه های روغنی به خصوص کلزا و پرداخت یارانه، اقدام های مهم وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانه های روغنی هستند.
مهاجر افزود: بخشی از ۳۰۰ میلیارد تومان مشوق تولید دانه های روغنی ، به تامین ادوات تخصصی دانه های روغنی نخصیص می یابد که ۵۰ درصد آن یارانه و ۵۰ درصد دیگر وام با سود ۱۲ درصد به کشاورزان پرداخت می شود.
وی همچنین اعلام کرد: امسال سهم بیمه کشاورزانی که دانه های روغنی کشت می کنند، توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می شود تا آنها ترغیب شوند همه محصولات شان را بیمه کنند.
مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی با اذعان به این که برای کشت دانه های روغنی در سال های ۹۵ و ۹۶، بذرهای مورد نیاز تدارک دیده شده است، تصریح کرد: ما تا ۸۰ درصد بسیاری از بذرها به خصوص بذر کلزا را از محل طرح تولید دانه های روغنی یارانه می دهیم.
وی قیمت هر کیلوگرم بذر هیبرید تولید داخل را ۱۵ هزار تومان و هر کیلو گرم بذر هیبرید خارجی را ۱۸ هزار تومان عنوان کرد.
مهاجر ادامه داد: ما به دنبال تشکیل تشکل فراگیر دانه های روغنی در کشور هستیم تا عملیات کاشت، داشت، برداشت، خرید دانه و پرداخت پول را به عهده بگیرند، اما تا عملیاتی شدن این هدف، همه کارهای مربوط به دانه های روغنی توسط دولت انجام می گیرد.
به گفته وی تشکل فراگیر ترکیبی از کشاورزان، محققان، کارشناسان، صنایع روغن خوراکی و روغن کشی، مروجان و حتی مصرف کنندگان خواهد بود.
مهاجر در مورد بازرگانی دانه های روغنی گفت: یکی از مشکلاتی که موجب شد به این درجه از وابستگی به روغن برسیم، موضوع بازرگانی دانه های روغنی است، زیرا صنایع روغن موقعی که قیمت جهانی دانه های روغنی گران می شد، خرید داخلی انجام می دادند و هنگامی که قیمت جهانی کاهش می یافت، اقدام به واردات می کردند.
وی افزود: اکنون با خرید تضمینی دانه های روغنی توسط شرکت بازرگانی دولتی، کشاورزان می توانند با خیال راحت اقدام به کشت این محصولات کنند، ضمن آن که ما می توانیم از ابزارهای تعرفه ای، مقاومت واردکنندگان را بشکنیم.
مهاجر با بیان این که ۹۰ درصد وارد کنندگان روغن، صاحبان صنایع روغن هستند، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی از دو سال پیش با تصویب مجلس شورای اسلامی، تایید شورای نگهبان و ابلاغیه دولت، تنظیم بازار محصولات کشاورزی را بر عهده گرفته و ما از طریق تعرفه و مشوق هایی برای کشاورزان تلاش می کنیم، هزینه های تولید دانه های روغنی را کاهش دهیم تا صنایع روغن هم ضرر نکنند.
وی ظرفیت کارخانه های تصفیه روغن نباتی را ۳٫۶ میلیون تن و ظرفیت کارخانه های روغن کشی در کشور را ۵ میلیون تن عنوان کرد.
مهاجر ، کشاورزان را تصمیم گیرندگان خاموش توصیف کرد و گفت: وقتی از کشاورزان، دانه های روغنی خریداری نشود، سال دیگر، این محصولات را کشت نخواهند کرد و در این صورت زمینه برای واردات مهیا می شود.
وی تاکید کرد:بنا به دولت تصمیم تا چهار سال آینده، شرکت بازرگانی دولتی ،خرید دانه های روغنی را انجام و این محصولات را با تدابیری در اختیار صنایع روغن کشی قرارمی دهد.
مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به این که سهم دانه های روغنی در برنامه ۱۰ ساله در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، تصریح کرد: در این برنامه سهم دانه روغنی کلزا ۷۰ درصد، آفتابگردان ۱۰ درصد و ۲۰ درصد سهم سویا و سایر دانه های روغنی می باشد.
وی کشت کلزا را از اولویت های طرح تولید دانه های روغنی دانست و اعلام کرد: امسال ۳۰۰ درصد افزایش تولید کلزا در اراضی کشاورزی خواهیم داشت.
مهاجر سطح کشت فعلی کلزا را ۶۰ هزار هکتار عنوان و ابراز امیدواری کرد این سطح امسال به ۲۰۰ هزار هکتار برسد.
وی به کشت کلزا در تناوب با گندم نیز اشاره و خاطر نشان ساخت: کشت کلزا در تناوب با گندم موجب پایداری این محصول، حاصلخیزی خاک و کاهش آفات ، بیماری و علف های هرز می شود، ضمن آنکه کنجاله آن به مصرف دام و طیور نیز می رسد.
مشاور وزیر با بیان این که کلزا از روغن زیادی برخوردار است، گفت: ارقام جدید کلزا، ۴۲ تا ۴۸ درصد روغن دهی دارند و اگر بتوانیم در هر هکتار ۳ تن کلزا برداشت کنیم، قادر خواهیم بود ۱٫۲ تن روغن تولید کنیم.
وی یاد آور شد: در حال حاضر در هر هکتار مزارع دیم، نزدیک یک تن کلزا تولید می شود که قصد داریم به ۲ تن در هکتار افزایش یابد و در هر هکتار مزارع آبی نیز ۲ تن کلزا برداشت می شود که با برنامه ریزی صورت گرفته، به ۳ تن خواهد رسید.
مهاجر ادامه داد: در کنار تولید کلزا، به کنجد و سویا نیز در طرح تولید دانه های روغنی توجه شده و کنجد و سویا از محصولاتی هستند که در دستور کار طرح اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: کنجد بین ۴۵ تا ۵۵ درصد روغن دارد و پروتیین سویا برای مصرف دام و طیور حیاتی می باشد.
مجری طرح دانه های روغنی افزود: تصمیم داریم سویا را در اکثر استان های شمالی به خصوص گیلان و مازندران و همچنین اردبیل و خوزستان کشت کنیم.
وی کشت گلرنگ در اراضی فقیر و کم آب را از موضوعاتی دانست که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
مهاجر در مورد آفتابگردان گفت: با ارقام جدید وارد شده و ارقام جدید داخلی می توانیم عملکرد تولید دانه های روغنی آفتابگردان را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: آفتابگردان در اراضی دیم تا دو تن در هکتار و در اراضی آبی تا چهار تن محصول می دهد.
مهاجر میزان روغن دهی آفتابگردان را ۴۷ تا۴۸ درصد عنوان کرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره میزان مصرف بذرهای خارجی دانه های روغنی در اراضی کشاورزی گفت: ۹۰ درصد نیاز کشور از طریق بذرهای داخلی و ۱۰ درصد از طریق بذرهای خارجی تامین می شود.
مهاجر اعلام کرد: در نظر داریم در یک دوره از کاشت تا برداشت کلزا از کارشناسان خارجی در کنار کشاورزان و کارشناسان داخلی استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: از تمام شرکت های خارجی که قرار است بذرهای مورد نیاز ما را تولید کنند، خواسته ایم، دانش فنی تولید بذر دانه های روغنی را به کشورمان منتقل کنند.
مهاجر تاکید کرد: با توجه به حمایت مقام رهبری از تولید دانه های روغنی، با تغییر دولت اجرای طرح ده ساله تولید دانه های روغنی ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا