پیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

مروری بر روزنامه های امروزسه شنبه:ناطق محورمذاکرات عارف‌ – ‌ لاریجانی/ دو اصل اساسی دولت روحانی از نظر آقای وزیر

لغو کنسرت ها در نیشابور و کشمکش برسر انتخاب رئیس مجلس دهم همچنان در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. در همین حال موضوع تغییرات احتمالی در کابینه دولت یازدهم و تاثیر برجام بر اقتصاد ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از تابناک، روزنامه قانون امروز در واکنش به لغو کنسرت شهرام ناظری در نیشابور در گفت و گویی با شهرام ناظری با عنوان« دریغ دریغ دریغ از آن سحر دریغ » به این واقعه پرداخته و به نقل از وی نوشته:« شهرام ناظری با وقار همیشگی‌اش که مختص شخصیت بی‌نظیر اوست با ما از احوالی که در این سال‌ها بر او گذشته است سخن گفت. ناظری که به گفته خویش ۳۷ سال است مهر وطن به او اجازه نداده دل ازین خاک برکند به «قانون» گفت:« موضوع لغوکنسرت‌ها که دیگر چرایی ندارد اما برگزاری کنسرت در نیشابور به علت سابقه تاریخی و فرهنگی این شهر، همچنین وجود عطار و خیام در آن نسبت به سایر نواحی خراسان استثنا بود. اما با تغییر و تحولاتی که اخیرا در سطح مسئولان این شهر رخ داده نه تنها شرایط را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در این شهر نسبت به سابق بهتر نکرده بلکه حالا شرایط از گذشته هم سخت‌تر شده است.متاسفانه امروزه شرایط به گونه‌ای‌است که مسائلی که از نظر اخلاقی نیاز به برخورد دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرند و در عوض با موسیقی که یک پدیده آسمانی و معنوی‌است -آن هم با وجود اشعار فاخری که ما برای موسیقی استفاده می‌کنیم- برخورد می‌شود. من حسابم از افرادی که کشور را ترک کرده‌اند جداست. علی رغم تمام امکاناتی که در تاریخ در کشور برایم مهیا بوده و هست ۳۷ سال است به عشق کشور،مردم سرزمینم و برای آن‌ها مقاومت کرده و‌ در ایران مانده ام.من همیشه برای کشورم مجانی کار کرده‌ام و هیچ چشم‌داشت مالی از زادگاهم نداشته‌ام. در این سال‌ها نه حتی ریالی از صداوسیما یا نهاد دیگری حقوق گرفته یا درخواست امکانات و تسهیلاتی مانند وام و غیره را داشته‌ام ولی با من این‌طور رفتار می‌شود. اگراین مشکلات برای کسی به‌وجود می آمد که خارج از کشور زندگی می‌کند و حالا به دلیل شرایط یا برنامه‌ای به ایران بازگشته با من که با وجود تمام سختی ها و مصائب این همه سال است که درکشورم مانده و آن را ترک نکرده‌ام متفاوت بود. چنین برخوردی با کسی که عاشق کشورش است جای تاسف دارد».

پاواروتی ایرانی در میان گله هایش از لغو کنسرت «ناگفته‌ها» در نیشابور به بحث مجوز‌های اخذ شده برای این کنسرت هم اشاره می‌کند اما گویا شوالیه ایرانی موسیقی هم به این باور رسیده که صرف داشتن مجوزهای ارشاد علاج درد لغو کنسرت‌ها نیست.او در این خصوص هم به «قانون» گفت:

« کنسرت ما تمام مجوزهای لازم را از ارشاد داشته است اما مسئله این است که برای ارشاد یک نفر یا دونفر تصمیم گیرنده نیستند. هرکسی می‌تواند بیاید وبنا بر تصمیمات خودش عمل کند».»

روزنامه آرمان در گزارشی به موضوع انتخاب رئیس مجلس آینده پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« ناطق محورمذاکرات عارف‌ – ‌ لاریجانی » نوشته:« در این شرایط درخواست صریح از عارف و لاریجانی برای کنار رفتن از کرسی ریاست اگر از سوی آنها هم پذیرفته شود اما حامیان و رای‌دهندگان به این دو منتخب راضی نخواهند شد، پس لازم است تا معمای کرسی ریاست از سوی یک شخصیت با تجربه که مورد پذیرش دو طرف و حامیانشان است حل شود که در این زمان نگاه‌ها به سمت شیخ نور می‌رود. حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری که خود زمانی ریاست مجلس را بر عهده داشت مشی اعتدالی و فراجناحی دارد. شاید از جمله افرادی باشد که از عملکرد اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ خشنود شد و اکنون هم بهترین گزینه برای مذاکره با عارف و لاریجانی در راستای انتخاب رئیس مجلس دهم است.

در دی ماه ۹۴ پس از اینکه مخالفان اعتدال با ایجاد شایعاتی مبنی بر حمایت ناطق نوری از یک لیست درصدد جنجال‌سازی بودند با اطلاعیه‌ای از سوی دفتر او مواجه شدند که در آن تاکید شده بود: « ایشان ضمن تاکید بر حضور همه گروه‌ها در انتخابات با هیچ جریان سیاسی همکاری ندارد و از هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده و همکاری ندارند.» همین بی‌طرفی او سبب شده تا بسیاری از دلسوزان تاکید کنند او محور مذاکرات قرار گیرد و تکلیف کرسی ریاست را مشخص کند. ناگفته نماند برخی که از قدرت اقناع و تاثیرگذاری ناطق نوری هراس داشتند از ابتدای سال گذشته کوشیدند تا با القای برنامه او برای حضور در انتخابات مجلس به دوقطبی‌سازی ناطق – لاریجانی یا ناطق – عارف بپردازند که برنامه آنها خیلی زود برملا شد و ناطق نوری ترجیح داد مانند گذشته در راستای حل مشکلات گام بردارد. دیروز یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری هم گفت: در جلسات هر هفته رئیس دولت اصلاحات با فعالان اصلاح‌طلب رئیس دولت اصلاحات از آقای نجفی خواسته‌اند که برای تعامل بیشتر حامیان دولت با اصلاح‌طلبان درباره ریاست مجلس با دولت رایزنی‌های لازم را انجام دهند. علی صوفی افزود: همچنین رایزنی با آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی انجام می‌شود که در نتیجه این رایزنی‌ها اعلام شده است. وی از دیدار ناطق نوری با رئیس دولت اصلاحات برای حمایت از لاریجانی خبر داد.»

روزنامه کیهان نیز امروز در ستون گفت و شنود خود به دیدار فائزه هاشمی و برخی از بهاییان واکنش نشان داده است و نوشته:

«گفت: این خانم فائزه هاشمی غیر از اینکه دختر آقای هاشمی‌رفسنجانی است، چه ویژگی و ارزش دیگری دارد؟

گفتم: هیچ!

گفت: پس چرا حزب کارگزاران این خانم هیچ و پوچ را عضو مرکزیت خود کرده است؟!

گفتم: چون دختر آقای هاشمی است.

گفت: آقای هاشمی که بهائیت را یک حزب صهیونیستی و بهائی‌ها را پادوی اسرائیل می‌داند، پس چرا فائزه هاشمی از آنها دفاع می‌کند!

گفتم: می‌خواهد هر طور شده مورد توجه قرار بگیرد! یارو از بیکاری حوصله‌اش سر رفته بود، محکم زد پس کله خودش و بعد با خودش گفت؛ مثل اینکه بالاخره یکی پیدا شده که یادی از ما بکنه، برم ببینم کیه در می‌زنه!»

روزنامه ایران در گفت و گو با وزیر ارتباطات با عنوان« رقابت شبکه‌های اجتماعی با پوسترهای انتخاباتی میلیاردی » به نقل از وی در رابطه با دو اصل در این دولت نوشته:« بالاخره دولت آقای روحانی دو اصل دارد؛ نخست اینکه به آنچه به مردم وعده داد، متعهد و پایبند باشد، دیگر اینکه در مسیر منویات رهبر معظم انقلاب و نظام گام بردارد. مهم اینهاست، بقیه موارد که شامل خواست گروه‌ها و دستجات هستند، همیشه بوده و دولت بنا ندارد که تحت تأثیر این فشارها باشد.

همچنین محمود واعظی در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با موضوع شائبه دخالت دولت در انتخاب رئیس مجلس بیان داشت است که دولت اعتقاد دارد که این امر، یک مسأله داخلی پارلمانی است، ضمن اینکه مجلس ایران یک مجلس مستقلی است و این کاملاً در اختیار نمایندگانی است که مردم انتخاب کرده‌اند. قطعاً دولت هیچ دخالتی نخواهد کرد و بالاتر از آن، معتقدم اتفاقی که در دو ماه گذشته رخ داد و بحث ریاست مجلس به رسانه‌ها کشیده شد، نادرست است. زیرا معمولاً بحث‌های داخل مجلس نمی‌تواند و نباید از سوی افکار عمومی جهت بگیرد و باید در داخل خود مجلس مطرح شود. لذا منتظر هستیم و هرچه که نمایندگان انتخاب کنند، برای ما محترم و قابل همکاری است.

به نظر شما، کلیت ترکیب مجلس به گونه‌ای هست که دولت مسیر هموارتری برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد؟

ذائقه مردم در این انتخابات شبیه انتخابات خرداد ۹۲ بود. یعنی همچنان که در خرداد ۹۲ مردم به اعتدال و میانه‌روی رأی دادند و نشان دادند از بحث‌های جناحی و گروهی خسته شده بودند، یا مخالفت خود را با دعواهای با خارج نشان دادند، در انتخابات اخیر هم این اتفاق روی داد. چنان‌که دیدیم بحث‌های موافقان و مخالفان برجام، موافقان و مخالفان دولت و تندروی و اعتدال مطرح بود و نتیجه را هم که دیدیم. حالا نیز با ارزیابی و شناختی که از منتخبان دارم، معتقدم مجلس معتدلی خواهیم داشت و قطعاً دولت نیز با چنین مجلسی بهتر می‌تواند اهداف خود را پیش ببرد

روزنامه جوان در گزارشی به موضوع برجام و تاثیر آن در ایران و واژه تقریباً هیچ پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« دومینوی « تقریباً هیچ» به تخت‌روانچی رسید » نوشته:« سه هفته بعد از موضع‌گیری تند وتیز محمد‌جواد ظریف که گفته بود «ایران ۳۰ ماه مذاکره نکرد که یک سند توخالی دستش باشد» و چندی پس از اظهارات علی‌اکبر صالحی در همین باره که با واکنش رئیس‌جمهور مواجه شد، عباس عراقچی نفر دوم تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم با گفتن این جمله که «بانک‌های بزرگ اروپا هنوز تعاملات خود را با بانک‌های داخل کشور آغاز نکرده‌اند» پا جای پای ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی گذاشت. حالا مجید تخت روانچی دیگر عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم به این دومینوی در حال فراگیر شدن پیوسته و با گفتن اینکه «از اجرای برجام رضایت کامل نداریم»، روند نگرانی‌های فزاینده و ناامیدی از موفقیت آمیز نبودن اجرای برجام را آن هم در داخل «تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» کامل کرد، البته تخت روانچی هم مثل عراقچی و ظریف، نوک پیکان انتقاداتش را به سمت واشنگتن گرفته و گفته که دولت امریکا آنطور که باید و شاید به وظایف خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل نکرده است. شاید اگر مخاطبان تیم مذاکره کننده مردم عادی بودند نه تجار و شخصیت‌های سیاسی همین اعترافات را هم از تیم مذاکره‌کننده نمی‌شنیدیم. »

سیدمصطفی هاشمی‌طبا-وزیر و معاون دولت‌های جنگ و سازندگی در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان« پیامد تأخیر در تأیید یا رد «ترمیم کابینه» » به موضوع تغییرات در دولت پرداخته است و می نویسد:« اخباری که در رسانه‌های مخالف یا موافق دولت در قبال تغییرات احتمالی برخی وزرای کابینه دکتر روحانی منتشر می‌شود، موضوعی است که به طبیعت دموکراسی و تعدد رسانه‌ها بازمی‌گردد. به‌طور معمول در این‌گونه موارد، رسانه‌های مخالف تلاش می‌کنند با برجسته‌سازی این اخبار، ذهن دولت و وزرا را درگیر کرده و به آن لطمه بزنند. در پاره‌ای موارد رسانه‌های حامی دولت نیز از باب وارددانستن نقد به عملکرد برخی وزرا یا وجود مسائل دیگر، چنین اخبار و گزارش‌هایی را نشر می‌دهند. نمی‌توان جلو این نوع مباحث را گرفت اما آنچه مهم است، نوع عملکرد دولت و رئیس‌جمهور در قبال آن است. اگر چنین مسئله‌ای صحت دارد، تأخیر در اجرای آن جایز نیست چراکه به هر دلیلی، رئیس‌جمهور به این جمع‌بندی رسیده که برای پویایی بیشتر کابینه خود، دست به تغییراتی بزند و دیر و زودکردن آن به ضرر حرکت دولت و شرایط کشور و مردم است. اینکه این نوع اخبار به‌طور رسمی از سوی مقامات ارشد دولت تکذیب نشده و به تواتر نقل شده، نشان از بحث پیرامون آن در سطح دولت دارد. اما واقعیت این است که گمانه‌زنی و بردن نام وزرا سبب می‌شود ماجرا به بدنه وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه و افراد و پیمانکاران مرتبط با یک دستگاه دولتی کشیده شود و در فعالیت‌های معمول آن خلل وارد کند چراکه گمان می‌کنند وزیر مربوطه شاید از فردا در سمت خود نباشد. این نوع اخبار روی فعالیت‌های معمول و اجرای برنامه‌های وزیر هم تأثیر می‌گذارد؛ چون فضای بلاتکلیفی را حاکم می‌کند. اگر رئیس‌جمهور احساس می‌کند وزیر یا معاونی باید تغییر کند، سریع‌تر این کار را به انجام برساند تا مانع بی‌ثباتی شود و اگر ماجرا در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است، با قدرت آن را تکذیب کند. گاهی اوقات هم اصل تغییر پذیرفته می‌شود اما گزینه مناسب برای جایگزینی وزیر فعلی یافت نمی‌شود و مسئولان ارشد دولت تلاش می‌کنند تا رسمیت‌نیافتن موضوع، از تأیید یا تکذیب آن خودداری کنند. اما اگر اصل خبر به صورت کذب توسط یک رسانه با نیتی به‌جز اطلاع‌رسانی به مخاطبان بیان شده باشد آن‌گاه دولت می‌تواند با ارائه تکذیبیه به روشنگری افکار عمومی بپردازد.»
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا