شهر و جامعهعناوین اخبار

صنایع‌ دستی گنج پنهان گردشگری اصفهان هستند/ نقشه راه گردشگری دانش‌مبنا در حال تدوین است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در آئین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در اصفهان با بیان اینکه بسترهای توسعه گردشگری در شهر اصفهان بسیار زیاد است، اظهار کرد: در این عرصه همه نهادها با توجه به نوع فعالیتی که دارند باید دِین خود را به رونق گردشگری اصفهان ادا کنند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد فعالیت شهرداری‌ها از فعالیت‌های صرفاً خدماتی به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ابراز داشت: اخیراً نیز رویکرد دانش‌محوری در شورای اسلامی شهر تبیین و در شهرداری اصفهان اجرایی خواهد شد که در گردشگری بسیار موثر خواهد بود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز باید دانش‌محور و مبنای برنامه‌های جدید در این زمینه باشد، اضافه کرد: گردشگری شهری وظیفه مدیران شهری است و باید در این زمینه بسترهای لازم فراهم شود.

وی با بیان اینکه رویکرد رقابتی در شهرهای مختلف کشور برای جذب گردشگران ایجاد شده است، اضافه کرد: بایستی برنامه‌ریزان راهکارهای جدید را در دستور کار قرار دهند.

جمالی‌نژاد با اشاره به در دستور کار داشتن تدوین نقشه راه گردشگری دانش‌مبنا در مدیریت شهری اصفهان اظهار کرد: این نقشه راه دارای مولفه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به مولفه‌ دانش‌محوری، مولفه‌های اجتماعی و مولفه‌های محیطی، مولفه‌های فناوری اطلاعات، محیط زیست، اقتصادی و منابع انسانی اشاره کرد.

وی تحقیق و پژوهش در عرصه گردشگری و تولید علم و دانش در این زمینه را از زیرشاخه‌های دانش‌محوری در حوزه گردشگری عنوان و بیان کرد: خلاقیت و نوآوری و فناوری‌های نوین نیز در گردشگری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شهردار اصفهان غنای فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های رفاه اجتماعی، بالا بردن تعلق اجتماعی شهروندان و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را نیز از عناصر اجتماعی مورد نیاز برای توسعه گردشگری دانش‌محور اعلام و تصریح کرد: این اقدام همبستگی در شهر ایجاد می‌کند و بستر خوبی برای ورود گردشگران ایجاد می‌شود.

وی در خصوص گردشگری میراث معنوی نیز گفت: با تعریف این نوع گردشگری که اخیراً نیز مورد توجه قرار گرفته است، می‌توان شاهد تحولت خوبی در جامعه بود.

جمالی‌نژاد، تمیزی شهر، هوای سالم و جلوگیری از ایجاد فضاهایی که آلودگی بصری ایجاد می‌کنند، از مولفه‌های زیست محیطی تعریف شده برای جذب حداکثری گردشگر عنوان کرد و ادامه داد: باید توجه داشت که تمیزی شهر اصفهان همواره زبانزد بوده و باید برای تمیزی هوای این شهر نیز هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شود.

وی سودآوری اقتصادی، افزایش نرخ توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها ‌را از عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر روی گردشگری دانش‌مبنا دانست و افزود: همچنین در این زمینه ضروری است که خدمات‌دهندگان به گردشگران نیز به استانداردهای جهانی نزدیک شوند.

شهردار اصفهان کمبود هتل‌های مناسب و سرویس‌های بهداشتی نامناسب را نیز از دیگر ضعف‌های اصفهان در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: برای توسعه گردشگری این موارد باید مورد توجه باشد.

وی صنایع دستی را گنج پنهان گردشگری ایران و اصفهان عنوان کرد و با اشاره به ضعف توجه در حوزه معرفی صنایع دستی برای جذب گردشگران اضافه کرد: باید توجه داشت که صنایع دستی اصفهان مظلوم واقع شده و این در حالی است که در هفته‌های فرهنگی این صنایع به نمایش در می‌آیند اما اتفاقی نیفتاده و این امر نیازمند آسیب‌شناسی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا