شهر و جامعهعناوین اخبار

استانداراصفهان : برداشت خاک رس برای تولید آجر پایان یابد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در این نشست پیشنهادات کارگروه کارشناسی شورا در خصوص مسائل تولیدکنندگان آجر در تأمین مواد اولیه ارائه شد. استاندار اصفهان ضمن تأکید بر اینکه نباید از این پس یک گرم خاک رس که سرمایه ای ملی است برای تولید آجر استفاده شود، گفت باید به گونه ای عمل شود که با جاگزینی شیل به جای رس از میزان اشتغال واحدهای آجرسازی دارای مجوز کاسته نشود.

در ابتدای نشست شورای گفتگو، مصطفی رناسی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر لزوم اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عارضه یابی موانع بر سر اجرای کامل آن پرداخت و از فساد، تورم و عدم اجرای قوانین مصوب اما مغفول مانده پیشین به عنوان بزرگترین موانع  در این ارتباط اشاره کرد. رناسی اظهار داشت: با لحاظ نرخ تورم در چهارسال گذشته و روند ثابت نرخ ارز دستکم ۵۰ درصد از توان رقابتی واحدهای تولیدی داخلی کاسته شده است. وی همچنین افزود: مشکلات به عنوان مهلک ترین بیماری ، کلیت اقتصاد و حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی را با مانع مواجه می کند. رناسی تأکید کرد: در جهت اقتصاد مقاومتی باید به اجرای مصوبات پیشین که همچنان مغفول مانده پرداخت.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: دولت بر مبنای این سیاست ها، ۱۲ برنامه کلان از جمله بهره وری و استفاده بهینه از منابع اقتصادی را تدوین کرده و تاکنون به ۱۴ وزارتخانه ابلاغ کرده است. بر مبنای این برنامه های کلان به گفته وی دستگاه های اجرایی حدود ۶۰ طرح و ۲۵۰ پروژه را طراحی کردند و اجرای آن با برنامه زمان بندی در سه مقطع پایان دوره ریاست جمهوری فعلی، همچنین پایان برنامه ششم توسعه و نیز افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده اند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی نباید تنها به دولت اکتفا کرد گفت: یکی از رویکردهای پنجگانه اقتصاد مقاومتی عبارت است از مردمی کردن اقتصاد و از این رو لازم است تا کارگروهی با محوریت اتاق بازرگانی و مشارکت دیگر تشکل هایی که می توانند در این عرصه یاری رسان باشند، تشکیل شود.

زرگرپور همچنین با اشاره به اینکه همگان در خصوص اجرایی شدن برجام اتفاق نظر دارند، خواست تا برای نشست ماه آینده شورای گفتگو، اتاق بازرگانی گزارشی از نتایج بسترسازی های انجام گرفته برای جذب سرمایه گذاری های خارجی و تفاهمنامه ها و قراردادهای منعقد شده با طرف های خارجی در ارتباطات اقتصادی ایجاد شده پس از برجام تنظیم کند. وی با اشاره به اینکه اتاق اصفهان از فعالترین اتاق های بازرگانی ایران طی ماه های اخیر در تدارک جذب سرمایه گذاری بوده است و چه در میزبانی هیئت ها تجاری خارجی موفق عمل کرده و چه خود در اعزام هیئت های موفق به کشورهای مختلف خوب عمل کرده خواست تا در گزارش مذکور، چالش ها و دغدغه های موجود در این حوزه برای ارسال به معاون رئیس جمهوری طرح بندی و مشخص شود.

بخش مهمی از این نشست به بحث پیرامون مسائل تولیدکنندگان آجر در اصفهان گذشت و ابعادی چون تبعات زیست محیطی، شعاع فعالیت، اشتغال، ارتقای تکنولوژی، توجیه اقتصادی و نیز مصوبات معماری موجود در شهرداری که به تقاضا در این بازار دامن می زند، بررسی شد. در پایان مقرر شد تا در کارگروه گرد و غبار که با ریاست فرماندار اصفهان به نمایندگی از استاندار برگزار می شود، این مباحث به نتیجه نهایی برسد.

استاندار اصفهان در این ارتباط گفت: خاک رس منطقه اصفهان یک سرمایه ملی است که برای تشکیل ان هزاران سال فرایند طبیعی طی می شود از این رو باید تولید آجر با خاک رس به طور کامل متوقف شود و کارگروه مذکور به راه حلی برای جایگزینی ماده اولیه کارگاه های دارای مجوز از جمله با خاک شیل برسد.

گفتنی است حدود ۷ هزار نفر در ۳۴۹ واحد تولیدی آجر در محدوده اصفهان اشتغال دارند که از این تعداد ۹۸ واحد مجوز دائم و ۱۳۰ واحد مجوز موقت زیست محیطی دارند و سایر واحدها فاقد این مجوز هستند که ۳۸ موردشان تعطیل شده است.

در نشست و سی و ششم شورای گفتگو همچنین پیگیری و اجرای مصوبات مالیاتی پیشین شورا مورد تأکید قرار گرفت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا