پیشخوانعناوین اخبار

شادی و نشاط رمز سلامتی و موفقیت

همه این عبارتهای معروف که ‘ بخند تا دنیا به روی تو بخندد’ یا ‘ خنده بر هر درد بی درمان دواست’ را شنیده ایم که بیانگر تاثیر خنده و شادی در موفقیت های انسان در زندگی و درمان بسیاری از بیماری هایی است که بر اثر غم واندوه و نارحتی بر جسم و روح و روان افراد مسلط می شود.
پزشکان و روانشناسان معتقدند، خنده در سلامتی روحی و جشمی انسان تاثیر زیادی دارد طوریکه خنده برای قلب، رگ های خونی، کاهش هورمون های استرس زا، گردش خون و عملکرد صحیح فعالیت های بدن بسیار مفید است و اثرات مثبت و محکمی را بر سلامت روان و تحکیم روابط فامیلی به جای می گذارد و احساسات منفی از قبیل افسردگی و عصبانیت را از بین می برد.
همچنین خنده باعث آزاد سازی احساسات شده و یک احساس آرامش را برقرار می کند و کسی که می خنداند، بیشتر از شنونده اثر مفید بر بدن خود به جای می گذارد.
خندیدن نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که همه انسانها با استفاده از آن، می‌توانند بسیاری از دردهای خود را تخفیف دهن، واکنشی است غیر ارادی که باعث انقباض هماهنگ پانزده ماهیچه صورت و سریع شدن تنفس و جریان خون و در نتیجه افزایش ترشح آدرنالین در خون می‌شود که تاثیر نهایی آن ایجاد احساس لذت و شادابی در فرد است.‏
خنده ارزانترین داروی پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماریهاست و باعث پائین آمدن ضربان قلب و کاسته شدن فشار خون می‌شود و از آنجا که شخص را وادار می‌کند که نفس عمیق بکشد، سبب می‌شود میزان اکسیژن بافت‌ها افزایش یابد، لذا خنده باعث طولانی شدن عمر می‌شود.‏
کارشناس معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: شادی از جمله نیاز های روحی و روانی انسان است که بر نگرشها وباورهای او تأثیر می گذارد.
فروغ زاهدی افزود: احساس نشاط، ارزیابی افراد از کلیت زندگی و بخشهای متعدد آن، بروز صفات و عوامل خوشایند و ظهورعلایق و علائم مثبت اجتماعی در افراد است.
وی درباره ضرورت نشاط اجتماعی اظهارکرد: شادی یکی از نیازهای اساسی انسان و عاملی برای رشد و موفقیت به شمار می آید.
زاهدی اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد وقتی جامعه ای الگوهای شاد زیستن را بیاموزد، راحت تر و آسان تر به خواسته هایش می رسد و توسعه یافته تر خواهد بود.
زاهدی گفت: از دیر باز ضرورت شادی در جوامع مطرح بوده است برای تکامل فرهنگی و فرهیختگی، فرهنگ شاد زیستن را باید در دل ها زنده نگه داشت.
وی یادآور شد: شادی و نشاط برای باروری، پویایی و تکامل ضروری است و از این روست که خداوند جهان را با این همه پدیده های شادی آفرین خلق کرده و همگان را به گشت و گذار و دقت و توجه در آفرینش دعوت می کند.
این کارشناس درمورد تاثیر نشاط اجتماعی گفت: شادی در ارتباطات اجتماعی روزانه شکل می گیرد و حفظ روابط مستمر مطلوب، می تواند در بالابردن کیفیت زندگی، میزان رضایت از زندگی و تقویت شادی موثر باشد.
زاهدی افزود: بطور کلی شادی نوعی احساس سعادت است، چیزی که از آن طریق انسان احساس لذت کرده و به منبع سعادت دست پیدا می کند.
وی با بیان اینکه هر قدر ملتی شادتر باشند، احساس رفاه بیشتری دارد گفت: شادی به دو گروه احساسی و شناختی تقسیم می شود.
این کارشناس امور اجتماعی در مورد راههای ایجاد نشاط اجتماعی گفت: از راههای مختلفی می توان شادی و نشاط را وارد زندگی افراد جامعه کرد برگزاری عیدها، مراسم شادی متناسب با فرهنگ و اعتقادهای افراد جامعه است که به صورت دسته جمعی روحیه همکاری و نشاط را درجامعه فراهم می کند.
وی از دیگر راههای موثرشادی را فراهم کردن شرایط شرکت افراد در ورزشهای دسته جمعی و همگانی عنوان کرد.
زاهدی یادآور شد: ورزش امروز در زندگی فردی و اجتماعی بعنوان یک بخش مهم و جدایی ناپذیر شناخته و از برنامه های کلی و تربیت کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: ورزش شیوه ای سالم برای از بین بردن فشارها و ناملایمات زندگی مدرن بیرون آوردن فرد از حالت فرسودگی و بی حالی است و شادابی و نشاط را جایگزین می کند و احساسهای سرکوب شده خویش را در زندگی تخلیه می کند.
زاهدی بیان کرد: ایجاد شرایط نشاط در اجتماع برای مقابله و جبران فشارهای زندگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی افراد یک ضرورت مهم در زندگی نوین به شمار می آید.
یک کارشناس مسئول روان شناسی بالینی و مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به طور کلی شادی یک احساس ذهنی و یکی از مفاهیم روانشناسی مثبت گراست که قدرت عمل انسان را به عنوان سپری در مقابل بیماریهای روحی و روانی افزایش می دهد.
فاطمه اکبری زاده افزود: روابط خانوادگی خوب، سلامتی مناسب، دوستان خوب، عاشق شدن، بچه دار شدن از کسی که او را دوست دارید از جمله عوامل شادی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه بحث لذت گرایی را باید از شادی جدا کرد گفت: لذت از امیال راضی کننده منتج می شود اما شادکامی از تکامل فردی است همچنین لذت برگرفته از مصرف است و قابل پیش بینی است اما شادکامی مستحکم و هدف نهایی بشر است.
وی با بیان اینکه در شادی و یا شادکامی هدف و ارزشها اهمیت پیدا می کند اظهار کرد: راهبردهای افزایش شادکامی شامل رفت و آمد و همیاری با آشنایان، حفظ تماس گسترده خویشاوندی، پرداختن به امور مذهبی و معنوی، کار کردن درمجموعه ای منسجم از هدف ها، قیاس کردن خود با کسانی که از فرد پایین تر است.
یک کارشناس روان شناسی گفت: شادی یک هیجان مثبت است که باید آن را در خود پرورش داد و شادی و نشاط حق طبیعی جوانان است.
طیبه موسوی افزود: کسانی که به خداوند ایمان دارند افراد شادتر و از سلامت روان بیشتری برخوردارند.
وی افزود: در دین اسلام شادی و نشاط از جایگاه ویژه ای برخوردار است طوریکه خوشرویی و شوخ طبعی از نشانه های فرد مومن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهرگفت: برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری با هدف با نشاط کردن فضای استان از اولویتهای این اداره کل در سالجاری است.
حمیده ماحوزی افزود: به علت کمبود اعتبار در سال گذشته امکان برگزاری بسیاری از جشنواره های هنری در این استان فراهم نشد اما تلاش می شود امسال سالی پررونق در عرصه هنر استان بوشهر قلمداد شود.
وی اضافه کرد: دراین ارتباط براساس سیاستهای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای با نشاط کردن جامعه طرح پایتخت کتاب در استان بوشهر دنبال می شود.
ماحوزی ادامه داد: همچنین تلاش می شود امسال با ارتقای سطح سرانه مطالعه در استان بوشهر، این استان رتبه نخست طرح پایتخت کتاب را به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: درسالجاری بودجه هنری مشخصی برای برگزاری جشنواره های هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر فجر تامین می شود.
ماحوزی توجه و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت، اهل قلم و شعروادب،از جمله برنامه های این اداره کل است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر از جمله استانهای جوان کشور است تمام برنامه هایی که درآن اجرا می شود باید در راستای شادی، نشاط، پیشگیری از افسردگی و آسیبهای اجتماعی این قشر از جمعیت طراحی شود.
ماحوزی اظهار کرد: در همین راستا امسال برنامه ها و همایشهای مختلفی برای بانشاط سازی جامعه طراحی شده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: ایجاد نشاط اجتماعی، فرهنگ سازی و بسترسازی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از جمله هدفهای این اداره کل است.
آنیتا مظفری افزود: سایر نهادهای اجتماعی از جمله بهزیستی برای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی اقدام می کنند ولی وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد فضای سالم و با نشاط برای پیشگیری افراد در معرض آسیب از هرگونه آسیب اجتماعی است.
وی با تاکید براینکه پیشگیری بهتر از درمان است تصریح کرد: برقراری نشاط اجتماعی از راههای کاهش آسیبها در جامعه است که این امر باید با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه در عمل نشان داده شود.
مظفری اظهار کرد: هنربه دلیل اینکه با روح انسان در ارتباط است سن و سال نمی شناسد و برای همه قشرها است به همین دلیل در بحث با نشاط سازی جامعه می توان در این بخش سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان اینکه اعتیاد از جمله آسیبهای مهم اجتماعی است یادآور شد: فضای جامعه اینقدر باید غنی باشد که فردی به سمت اعتیاد گرایش پیدا نکند.
مظفری گفت: یکی از ابزارهای مختلف فرهنگی که درایجاد نشاط اجتماعی موثر است برگزاری جشنواره های موسیقی است که امسال قرار است جشنواره موسیقی جوان در قالب جشنواره موسیقی فجر در استان برگزار شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: همچنین امسال یازدهمین دوره مشاعره رضوی کشور نیز در استان برگزار می شود و در این زمینه یک سال افراد و بویژه جوانان با ادبیات رضوی آشنا می شوند.
وی با بیان اینکه در جشنواره رضوی بیش از ۸۰۰ تا یکهزار نفر درگیر این جشنواره می شوند افزود: هرسال در برقراری جشنواره رضوی شور و نشاطی آمیخته با فرهنگ رضوی در جامعه رقم می خورد.
وی در مورد آموزشگاههای موسیقی گفت: تا سال ۹۲ تنها یک آموزشگاه مجوز دار موسیقی در استان بوشهر فعال بود اما از سال ۹۳ تاکنون ۱۰ آموزشگاه مجوز فعالیت گرفته و درحال فعالیت هستند.
مظفری افزود: تبدیل آموزشگاههای موسیقی از زیرزمینی به رسمی علاوه بر اینکه باعث ایجاد نشاط کرده خانواده ها نیز با اطمینان بیشتری فرزندان خود را برای فراگیری آموزشهای رسمی و استاندارد به آموزشگاهها می فرستند.
وی درباره برگزاری کنسرتهای موسیقی اظهار کرد: اولویت برگزاری کنسرتهای موسیقی با گروه های موسیقی محلی، سنتی و کلاسیک که در این ارتباط تاکنون ۱۱ کنسرت گروههای موسیقی محلی در بوشهر و شهرستان در استان برگزار وحمایت از موسیقی فاخر کشوراز جمله دیگر برنامه های این اداره کل است.
استاندار بوشهر گفت: سازمانها باید برای مقابله با آسیبهای اجتماعی از اعمال رفتارهای سلیقه ای پرهیز و تنها با اتکا به نگاه علمی و میدانی به این مقوله بپرازند.
مصطفی سالاری باتاکید بر سنجش آسیب های اجتماعی افزود: باید با همکاری سازمانهای مردم نهاد و دانشگاهها، با شناخت وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت ایده آل در موضوع مقابله با آسیبهای اجتماعی تلاش کنیم.
وی بیان کرد: مطرح کردن نسخه های ملی نیز نمی تواند مشکلات استان در حوزه آسیبهای اجتماعی را برطرف کند زیرا هر استان مشکلات خاص خودش را دارد.
سالاری ادامه داد: سازمانها درصورت داشتن طرح کامل برای کاهش آسیبهای اجتماعی علاوه بر دولت، خیران نیز آمادگی کمک مالی به اجرای این طرح را دارند اما طرحها نباید کلی گویی باشد زیرا با کلی گویی در این حوزه راه به جایی نخواهیم برد.
وی گفت: در این حوزه مشکل مالی وجود ندارد و در صورت وجود طرحی علمی و قابل اجرا در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی، دهیاری، شهرداری و نهادهای دولتی همکاری خواهند کرد.
استاندار بوشهر با اشاره به ضرورت شناسایی آسیبهای اجتماعی به ترتیب اولویت افزود: با کمک همگانی دستگاهها به آموزش و پروش به عنوان یک نهاد تاثیر گذار که بهترین ساعت یادگیری نوجوانان و جوانان را در اختیار دارد می توان اقدامهای موثری در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی انجام داد.
سالاری اظهارداشت: وقتی همه به یک معلم برای تدریس خوب کمک کنند بدون شک دانش آموز وی نیز کمتر به سوی آسیب های اجتماعی می رود.
وی ادامه داد: استفاده از روشهای ادارکی و باورمندی برای پیشگیری از گرایش جامعه مخاطب به سوی آسیبهای اجتماعی به مراتب از کارکرد زور و فشار بیشتر است.
استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت بحث نشاط اجتماعی گفت: در شهرها به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت یک زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال صرف نظر از امکانات ورزشی موجود احداث می شود.
وی اضافه کرد: در شهر بوشهر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باید ۴۰ زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال وجود داشته باشد که اکنون ۱۶ زمین وجود دارد و باید ۲۴ زمین دیگر در این شهر احداث شود.
استاندار بوشهر یادآور شد: در سال ۹۳، ۵۷ زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال در روستاهای بالای یکهزار نفر جمعیت استان بوشهر احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در سال گذشته درروستاهای دارای جمعیت ۶۰۰ نفر به بالا زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال احداث شد.
سالاری افزود: در شهرهای ۳۷ گانه استان بوشهر نیز در مجموع باید ۱۱۸ زمین چمن مصنوعی فوتبال احداث شود.
استاندار بوشهر درارتباط با خدمات دولت برای جوانان گفت: از افتخارات دولت تدبیر و امید صادقانه سخن گفتن با جوانان است زیرا این قشر فرآتر از آن هستند که تصمیم گیری ها برای آنها تحمیلی باشد از این رو دولت به استفاده از نظرات جوانان در همه امور اهتمام ویژه دارد.
وی بیان کرد: درهمه مواقع باید برای مشکلات جوانان که اشتغال مهم ترین آنهاست برنامه ریزی کرد.
سالاری افزود: برای اشتغال جوانان استان بوشهر برخی برنامه ریزی ها صورت گرفته و برخی نیز در دست اقدام است.
استاندار بوشهر درارتباط با حل مشکل اشتغال جوانان بیان کرد: احداث ۹ دهکده گردشگری در شهرستان های استان بوشهر فرصت های اشتغال مناسبی را ایجاد خواهد کرد.
وی بیان کرد: هر برنامه ریزی اقتصادی زمینه ای برای ایجاد فرصت های شغلی است که بهره برداران اصلی آن جوانان هستند.
استاندار بوشهر یادآور شد: احداث دهکده های گردشگری یاد شده نوید دهنده ایجاد صدها فرصت شغلی است.
سالاری گفت: نداشتن مهارت تخصصی یکی از مشکلات اشتغال جوانان استان بوشهر در صنایع موجود در این استان است.
وی در ارتباط با تصمیم رییس جمهوری برای اشتغال جوانان استان بوشهر بیان کرد: برای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی بویژه فارغ التحصیلان رشته های فنی دانشگاه های استان و اشتغال آنان توافق نامه هایی جداگانه برای آموزش ۲۳ هزار نیروی متخصص در صنعت نفت و هسته ای به امضا رسیده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: درسال گذشته آمار سازمانهای مردم نهاد دراین استان از ۱۲ به ۱۱۲ سازمان افزایش یافت که این امر یک ظرفیت بزرگ در حوزه های مختلف بویژه در بخش کاهش آسیبهای اجتماعی است.
فتح الله حقیقی افزود: کنترل آسیبهای اجتماعی نیازمند عزم ملی و هم افزایی در بین دستگاههای اجرایی است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط مشارکت و همکاری اداره های دولتی، سازمانهای مردم نهاد و مردم ضروری است.
حقیقی بیان کرد: به منظور هدفمندسازی مقابله با آسیبهای اجتماعی مدیرانی که ارتباط مستقیم با این حوزه دارند باید نسبت به حضور فعال در نشست کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان اهتمام جدی داشته باشند.
وی تاکید کرد: در ارتباط با آسیبهای اجتماعی شرط موفقیت این است که همگان همسو و در کنار هم برای کاهش آن تلاش کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با اشاره به اجرای طرحهای امید اجتماعی و طرح بهداشت دهان و دندان دراین استان بیان کرد: اجرای طرح بهداشت دهان و دندان ویژه افراد زیر ۱۴ سال که استان بوشهر در سال گذشته طراح آن بود درهفته گذشته از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان ملی اعلام و مشابه این طرح در کشور اجرا خواهد شد.
حقیقی با اشاره به اینکه اعتیاد یکی از موضوع های مهم در حوزه آسیبهای اجتماعی است گفت: برخی از مکانهای تاریخی شهر بوشهر محل فعالیت معتادان شده است و باید برای مقابله با این امر اقدام جدی صورت گیرد.
وی یادآور شد: در این ارتباط امسال عمارت تاریخی ملک بطور ۱۰۰ درصد پاک سازی می شود.
حقیقی گفت: برای تحقق این مهم دستگاههای مربوطه باید برنامه داشته باشند تا بتوان این عمارت را به عنوان یکی از نمادهای هویت تاریخی بوشهر مورد پاکسازی کامل قرار داد.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه رسانه های استان بوشهر منطقی و اصولی هستند گفت: مدیران ازاین رسانه ها باید به عنوان پل ارتباطی خوب بین خود و مردم برای اطلاع رسانی خدمات انجام شده در سطح استان تلاش کنند.
حقیقی با اشاره به خرید ۲۴ سینما روباز مکانیزه گفت: این شمار سینما در ۲۴ نقطه روستایی کم برخوردار استان بوشهر مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع :ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا