شهر و جامعهعناوین اخبار

دغدغه‌های هنرمندان برای تعالی شهر فیروزه‌ای”اصفهان “

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گ‌ستران و به نقل از اداره ارتب‌اطات شهرداری اصفهان ، تجلیل از بزرگان و هنرمندان به عنوان اصفهان‌سازان و کارشناسان عرصه مکتب جدید اصفهان، در اولویت برنامه مدیران شهری قرار گرفت.

از همین رو  مهدی جمالی‌نژاد، شهردار  اصفهان در راستای افزایش ارتباطات و همدلی هر چه بیشتر با هنرمندان و بزرگان شهر، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و هر هفته در کنار دیدار و تجلیل از هنرمندان در قالب آئین سپاسگزاری شهر خلاق، از هنرمندان و بزرگان شهر تقدیر می‌کند.

در همین راستا، شهردار اصفهان در ویژه برنامه «شبی با هنرمندان شهر فیروزه‌ای» در جمع بیش از ۳۰۰ هنرمند رشته‌های مختلف هنری حاضر شد و در یک جمع صمیمی که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری اصفهان برگزار شد، به شنیدن و صحبت پیرامون دغدغه‌ها و مطالبات هنرمندان درباره اصفهان پرداخت.

نکته قابل توجه در این گردهمایی بزرگ هنری، حضور همه اقشار و اهالی مختلف هنر بود؛ مقوله‌ای که به نوعی این جلسه را منحصر به فرد کرد و حاصلش را فارغ از افزایش همدلی و همزبانی بین تیم مدیریت شهری و هنرمندان، به جلسه هم‌اندیشی و بیان نقطه نظرات پیرامون اصفهان جدید نزدیک کرد.

شهردار اصفهان در این برنامه، دقایقی مخاطب صحبت‌ها و دغدغه‌های هنرمندان بود و پس از هم‌کلامی با آنها، نکات مختلف، مطالبات و دغدغه‌های آنها برای شکل‌گیری مکتب جدید اصفهان را دریافت می‌کرد.

هنرمندان و بزرگان حاضر در برنامه نیز با ابراز خوشحالی به خاطر برگزاری چنین برنامه‌ای توسط شهردار اصفهان تأکید می‌کردند که توجه به هنرمندان و بزرگان شهر به عنوان اصفهان‌سازان قدیم می‌تواند در شکل‌گیری مکتب جدید اصفهان موثر باشد چرا که هنرمندان و بزرگان شهر با خلاقیت و ابتکار خود از روش‌های خلاقانه برای بهبود سرعت ایجاد مکتب جدید اصفهان استفاده می‌کنند.

فضای باغ مسکین اصفهان در برنامه «شبی با هنرمندان شهر فیروزه‌ای» فضای متفاوتی بود چنانچه هنرمندان هر شاخه هنری به صورت گروهی دور یک میز جمع شده بودند تا از خاطرات و آنچه سبب اعتلای هنرشان در اصفهان می‌شود، سخن بگویند، اما آنچه در این برنامه بیش از هر چیز جلب توجه کرد، بیان دغدغه‌های هنرمندان بود که آنها را به باغ مسکین کشانده بود تا از این رهگذر برای اعتلای شهرشان سخن به میان آورند.

شهردار اصفهان هم در طول برنامه به رسم ادب و میزبانی پای میز تک‌تک هنرمندان رفت تا دغدغه آنها را بشنود و سپس در جمع صمیمی این هنرمندان به ایراد سخن پرداخت.

هنرمندان بهترین حامیان گفتمان دانش‌محوری هستند

جمالی‌نژاد، هنرمندان را بهترین حامیان گفتمان جدید دانش‌محوری در اصفهان توصیف کرد و گفت: اصفهان مرکز نوآوری خاورمیانه است و به جای صنایع، هنرمندان به عنوان نماد برجستگی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پویا کردن فضای شهری در اصفهان و توجه عموم مردم جامعه به این امر نیازمند پویایی و نشاط هنرمندان و نخبگان جامعه است، اظهار کرد: از این رو برای تحقق این امر برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در دستور کار قرار گرفته تا به خوبی بتوان آینده درخشانی را برای اصفهان ایجاد کرد.

شهردار اصفهان چشم‌انداز اصفهان را تبدیل آن به شهری بر پایه ارزش‌های ایرانی – اسلامی با مردمی متعهد، بانشاط و نمونه در مسئولیت‌پذیری شهری عنوان و بیان کرد: برای تحقق این امر تنها مدیران شهری نمی‌توانند تاثیرگذار باشند و همدلی و همراهی دیگر مدیران، هنرمندان و نخبگان می‌تواند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با استفاده از ابزارهای قرن بیست نمی‌توان به چشم‌انداز قرن بیست و یک دست یافت، اضافه کرد: باید توجه داشت که برای روح‌بخشی به شهر و تحقق گفتمان جدید نیاز به ابزار مطابق با بازه زمانی حال حس می‌شود.

جمالی‌نژاد خوانش جدید را لازمه شکوفایی مجدد اصفهان عنوان و ابراز کرد: از این رو باید گذشته را بررسی و اشتباهاتمان را برطرف کنیم تا بتوانیم به شهری توانا برسیم.

وی هنرمندان را بهترین حامیان گفتمان جدید دانش‌محوری در شهر اصفهان توصیف و بیان کرد: باید توجه داشت که امروز اصفهان مرکز نوآوری خاورمیانه است، در عصر حاضر دیگر کارخانه‌های بزرگ صنعتی ملاک ارزش و پیشرفته بودن شهر نیستند، بلکه هنرمندان و آثار فرهنگی و هنری شهرها به عنوان نماد برجستگی و ارزش شهر محسوب می‌شوند.

شهردار اصفهان شهر را دارای دو بُعد روح و جسم خواند و گفت: جسم شهرها را ساختمان‌ها و بناهای موجود در آن و روح آن را نیز خالقان این بناها تشکیل می‌دهند که در بازه‌های زمانی زیادی نسبت به روح شهر غافل بوده‌ایم و از این پس باید بیشتر به آن اهمیت دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از چشم‌اندازهای اصفهان رساندن این شهر به ترازهای جهانی در همه ابعاد است، اضافه کرد: طی دو هفته گذشته با شهردارانی از شهرهای بزرگ جهان دیدار داشته‌ایم و در آینده نیز میزبان شهرداران پاریس و لندن خواهیم بود و در این راستا باید یادآور شوم که شهرداران این شهرهای جهانی به داشته‌های اصفهان غبطه می‌خورند.

در ادامه این نشست صمیمی، برخی هنرمندان از رشته‌های مختلف به نمایندگی از هنرمندان حاضر در این نشست، پشت تریبون رفته و دغدغه‌های هنری خود را برای شهردار، اعضای شورای شهر و مدیران شهری مطرح کردند.

اهل قلم نیاز به فضایی آرام برای کار دارند

پانته‌آ صفایی استاد برجسته ادبیات در این نشست صمیمی گفت: اهل قلم ابزارشان قلم است و انتظارات زیادی ندارند اما انتظارات کوچکی مانند امنیت کاری دارند تا بتوانند کارشان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه شهردار اصفهان به دنبال رسیدن این شهر به ترازهای جهانی است، افزود: در سطح جهانی کاری که مسئولان برای حمایت از اندیشمندان می‌کنند، فراهم کردن آرامش آنها و فضایی است که بتوانند بدون دغدغه به کار خود بپردازند.

این استاد ادبیات تاکید کرد: اهل ادبیات برای تولید فکر نیاز دارند بتوانند با یکدیگر در فضایی آزاد تعامل داشته باشند ما تحمل یکدیگر را داریم، لطفا شما نیز در راستای سیاست‌های جذب حداکثری و دفع حداقلی به ما این امکان را بدهید در کنار یکدیگر بوده و با هم کار کنیم.

وی با بیان اینکه خواهش ما حمایت در تولید و نشر آثار و حمایت از پیشکسوتان در تولید آثار فاخر است، اضافه کرد: این حمایت تنها حمایت مالی نیست، هر کسی برای نخستین قدم در انتشار کتابش نیاز به حمایت دارد اما حمایتی که ما می‌خواهیم فراتر از این موارد است.

توجه به هنرمندان لازمه ایجاد شهری نمونه است

قاسمی استاد برجسته موسیقی نیز در ادامه اظهار کرد: دیدارهای حضوری شهردار با هنرمندان و تجلیل و احترام به هنرمندان در بخش‌های مختلف هنری گویای توجه آقای جمالی‌نژاد به هنرمندان و بزرگان این شهر است که نشان از تفکر شهردار محترم به زیرساخت‌های اجتماعی جهت ایجاد یک شهر نمونه دارد.

وی تصریح کرد: حتی در برخی از ابعاد مانند هنر موسیقی که متولی آن نهاد دیگری است با توجه خاص به شرایط بسیار سازنده برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی کرده که شاهد آغاز فعالیت‌های موثر و محسوس آنها هستیم.

این استاد موسیقی ادامه داد: اختصاص هنرسرای خورشید به دفتر موسیقی از سوی شهرداری اصفهان شرایط مستند و سازنده‌ای را در حوزه موسیقی تبیین کرده که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی در ادامه به نیازهای جامعه موسیقی اصفهان اشاره کرد و افزود: حمایت و رفع مشکل کار آموزشگاه‌های موسیقی در اماکن مسکونی، تخصیص درآمد حاصل از درصد فروش بلیط کنسرت‌های موسیقی به دفتر تخصصی موسیقی هنرسرای خورشید جهت حمایت از موسیقی سنتی و کلاسیک، تعامل و همکاری فرهنگی شهرداری‌های مناطق با آموزشگاه‌های موجود آن منطقه جهت تثبیت آموزشگاه‌های مجاز، تعامل و همفکری هر چه بیشتر در ایجاد مدیریت متمرکز موسیقی در هنرسرای خورشید، تعامل هر چه بیشتر عوامل فرهنگی شهرداری با آیات عظام در تبیین جایگاه هنر و موسیقی در جامعه اسلامی، برگزاری کنسرت‌های عمومی و … از جمله مهم‌ترین نیازهای جامعه موسیقی اصفهان است که باید به آنها توجه شود.

قاسمی اضافه کرد: امیدواریم با مدیریت، درایت و کاردانی شهردار محترم و مشاوران ایشان بتوانیم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر این حوزه فرهنگی در اصفهان باشیم.

نگذاریم چشمه هنر نیز مانند زاینده‌رود خشک شود

هوشنگ جمشیدیان استاد پیشکسوت هنرهای نمایشی نیز در این نشست گفت: روزگاری مردم اصفهان فکر نمی‌کردند که خشکی زاینده‌رود را به چشم ببینند و خداوند روزی را نیاورد که چشمه‌های هنر این شهر خشک شود.

وی اظهار کرد: هنرمندان اصفهان ستون‌های نور برای این شهر هستند، جا دارد از برگزارکنندگان مراسم شبی با هنرمندان شهر فیروزه‌ای قدردانی ویژه‌ای کنیم.

این پیشکسوت هنرهای نمایشی تصریح کرد: اگر هنرمندان به خواسته‌های مشروع خود نرسند و به آنها عزت و احترام گذاشته نشود روزگاری را شاهد خواهیم بود که چشمه هنر نیز در این شهر خشک شده و جوانان دیگر مشتاق به ادامه راه پیشکسوتان عرصه هنر نخواهند بود.

وی با بیان اینکه فرهیختگان و هنرمندانی که در این شب دور یکدیگر جمع شده‌اند، هنرمندانی هستند که در جهان بیش از ایران و اصفهان شناخته شده‌اند، اضافه کرد: حق این است حقوق اولیه آنها را پاس بداریم تا امیدی برای جوانانمان در استان اصفهان باشد.

‌اصفهان شهری انسان‌محور و فرهنگ‌محور است

همچنین درویشی استاد پیشکسوت و برجسته معماری در این نشست گفت: اصفهان شهری انسان‌محور و فرهنگ‌محور با بافتی ارگانیک و مهندسی شده است.

وی اظهار کرد: قدرشناسی از زحمات افرادی که امروز این شهر یگانه را اداره می‌کنند، سبب دلگرمی آنها در مقابل انتقادهای مغرضانه و هدفمند گروهی متخلف سودجو است.

این پیشکسوت معماری با بیان اینکه شهر اصفهان یکی از شهرهای تمیز جهان است که این موضوع ادعای کمی نیست، تصریح کرد: ایجاد و نگهداری فضای سبز این شهر از افتخارات مردم این شهر است، امید است هر روز با نگاه بهتر و توجه به اصول زیست‌محیطی، زحمات افرادی که برای این شهر تلاش می‌کنند را پاس داریم.

وی ادامه داد: ارج‌گذاری به گذشتگان برای هر شهروندی در هر زمانی لازم است تا به هویت خود آگاهی یابد اما زمانی که از ارزش‌های منحصر به فرد اصفهان می‌گوییم در نیم قرن اخیر به یُمن داشتن دسترسی آسان به منابع عظیم اطلاعات جهانی و نیروی جوان، آیا توانسته‌ایم به وظیفه خود در حفظ و نگهداری این آثار توجه کنیم.

درویشی تاکید کرد: لازم است برای ارج گذاری از شهروندانی که در حد توان خود در هر زمینه‌ای برای حفظ حرمت شهروندی خود کوشیده‌اند هر ساله شهروندی نمونه را انتخاب و از وی قدردانی شود.

هنر اصفهان تجلی توحید و معرفت الهی

استاد نگارگری اصفهان نیز در ادامه طی صحبت‌هایی لزوم استفاده از هنر هنرمندان اصفهانی در ساخت و ساز شهری را امری مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: از این رو باید تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی منعقد شده و این پیشنهاد عملیاتی شود.

مجید صادق‌زاده اشاره به اینکه اصفهان یکی از امن‌ترین شهرهای جهان برای خلق و نگهداری آثار هنری است، اظهار کرد: باید توجه داشت که طی سالیان گذشته آثار هنری زیادی در شهرهای مختلف اسلامی جهان از جمله موزه بغداد، موزه مصر و افغانستان نابود شده‌اند و این افتخار ماست که هنر اصفهان با توجه به توحید و معرفت الهی که در آن موج می‌زند، همواره محفوظ مانده و از دست غارتگران به دور بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از آثار هنری و تاریخی اصفهان و ایران در موزه‌های بزرگ جهانی نگهداری می‌شوند، بیان کرد: این در حالی است که در اصفهان که مهد همه این هنرها و آثار تاریخی است موزه‌ای برای نمایش این هنرها به عموم مردم وجود ندارد.

این استاد نگارگری اصفهان ادامه داد: نمی‌توان نادیده گرفت که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اطراف شعبه‌هایی از موزه لوور راه‌اندازی شده و ما با توجه به تاثیری که موزه‌ها در امر گردشگری دارند از این امر غافل بوده‌ایم.

صادق‌زاده در ادامه تسریع در بازسازی موزه هنرهای معاصر که بارها قول آن به هنرمندان داده شده است را امری مهم عنوان کرد و افزود: همچنین ضروری است که باغ موزه ملل برای تبادل آثار هنری با شهرهای خواهرخوانده اصفهان هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

وی راه‌اندازی گالری هنری از هنرمندان اصفهان در شهرهای بزرگ جهان تحت عنوان «گالری هنر اصفهان» را نیز از پیشنهادات هنرمندان اصفهانی برای ارتقای جایگاه هنر اصفهان در سطح بین‌المللی عنوان و تاکید کرد: همچنین باید تفاهم‌نامه با آستان قدس رضوی در راستای نمایش آثار هنری هنرمندان اصفهان در این آستان منعقد شود تا بتوان هنر نصف‌جهان را به همه جهان معرفی کرد.

گفتنی است جلسات هم‌اندیشی، تجلیل و تقدیر از هنرمندان و بزرگان شهر ادامه دارد و در قالب‌های مختلف تا رسیدن به مکتب جدید اصفهان ادامه می‌یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا