شهر و جامعهعناوین اخبار

طرح جامع زعفران همچنان بلاتکلیف است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،هاشم نقیبی روز  افزود: طرح جامع تولید زعفران در سال ۱۳۹۰ در استان خراسان رضوی تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده ۲۱۵ معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری وقت ارسال گردید.

وی اظهار کرد: با تصویب این طرح که اینک در کمیسیون ماده ۲۱۵ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در انتظار تصویب قرار دارد شاهد تحولات مثبت در این زمینه خواهیم بود.
وی افزایش عملکرد در واحد سطح از سه کیلو به ۱۰ کیلو گرم، تولید پیاز استاندارد، جلوگیری از کاشت بی رویه و بدون برنامه زعفران، افزایش کیفیت محصول، حمایت از کشاورزان و ایجاد خزانه های تولید پیاز استاندارد و پیاز زعفران دسته بندی شده برای کشت را از اهداف طرح جامع تولید زعفران برشمرد.
نقیبی گفت: با توجه به اینکه کشت زعفران در برخی کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته، تصویب طرح مزبور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک و جلوگیری از کشت بی رویه آن ضروری است.
وی افزود: از مسئولان استانی انتظار داریم با پیگیری لازم برای تصویب سریعتر این طرح و حمایت از زعفرانکاران و محصول ملی زعفران تلاش کنند.
وی با بیان اینکه زعفران اقتصادی ترین محصول ایران و به ویژه استان خراسان رضوی محسوب می شود اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد کشت و تولید زعفران کشور در این استان انجام می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: محصول زعفران از حساسیت و اهمیت فراوان برخوردار است و حمایت از کشاورزان و ثبت جهانی این محصول به نام ایران ضروری است.
وی گفت: سال گذشته ۷۵ هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصول زعفران قرار داشت که از این سطح ۲۸۰ تن زعفران برداشت شد.
هم اکنون ۱۱۷ هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغولند و متوسط تولید زعفران در این استان چهار کیلو گرم در هر هکتار است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا