بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

شاخص کل بورس۳۱ واحد پایین آمد/ لزوم نگاه بلندمدت سهامداران درمعاملات

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،نمادهای فولاد، فارس، وغدیر و خودرو با کاهش خود، بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص داشتند، و در مقابل نمادهای پارسان، کگل و وبملت با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص کل شدند.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۱۱ واحد، شاخص آزاد شناور ۴۲ واحد و شاخص بازار اول ۵۱ واحد کاهش داشته، اما شاخص کل (هم وزن) ۳۳ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۲۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۰۲ واحد رشد کرده است.
بیشترین افزایش قیمت امروز به حق تقدم سرمایه گذاری توسعه ملی، شیشه و گاز، باما، نفت پارس و قند شیرین خراسان تعلق داشته، و بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم نیروکلر، حق تقدم توسعه معدنی و صنعتی صبانور، حق تقدم بین المللی محصولات پارس و فیبر ایران مربوط بوده است.
شاخص کل بورس و اوراق بهادار دیروز (یکشنبه) با ۷۶ واحد رشد به رقم ۷۶ هزار و ۱۶۰ واحد رسیده بود.

** از خریدو فروش های هیجانی در بورس پرهیز شود
پس از کاهش هیجان های ناشی از اجرایی شدن برجام در زمستان سال گذشته، سرعت رشد شاخص بورس کاهش پیدا کرد، با این وجود چشم انداز سرمایه گذاری در بازار سرمایه روشن به نظر می رسد و چنین افت و خیزهای جزیی از ذات بازار به شمار می رود.
مصطفی امید قائمی مدیرعامل گروه توسعه مالی مهرآیندگان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، درباره روند حرکتی قیمت ها در بازار سرمایه و چشم انداز آتی این بازار با بیان این که ریسک های سیاسی در بازار سرمایه کاهش چشمگیری پیدا کرده است، گفت: در سال‌های گذشته ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بر بازار سرمایه حاکم و مانع جذب سرمایه های جدید و رونق پایدار بازار سرمایه شده بود.
مدیر عامل سابق فرابورس معتقد است با اجرایی‌شدن برجام و رفع تحریم ‌های بین‌المللی ریسک سیاسی از بازار سرمایه در حال جدا شدن است.
امیدقائمی با تاکید بر اینکه رفع تحریم های بین المللی و ایجاد گشایش های مالی در عرصه جهانی باعث توسعه کشور در همه جوانب به خصوص حوزه اقتصادی است، افزود: در صورت از میان رفتن تحریم‌ها به طور کامل، اوضاع اقتصادی بهبود پیدا می‌کند و همچنین شرایطی فراهم می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری نیز در کشور کاهش یابد.
وی با تاکید بر این که با عملیاتی شدن دستاوردهای برجام همه بخش های اقتصادی از رونق برخوردار خواهند شد، اضافه کرد: به‌دنبال رونق بخش‌های مختلف اقتصادی، بازار سرمایه هم به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی از فضای پسابرجام سود می‌برد.
مدیرعامل گروه توسعه مالی مهرآیندگان همچنین با بیان این که این روزها ایران برای سرمایه گذاران خارجی جذاب و مرکز توجه شده است، به رفت و آمدهای دایمی هیات های سرمایه گذار خارجی در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: حضور دایمی سرمایه گذاران خارجی در کشور و رصد بازارهای ایران توسط این گروه یکی از نتایج مهم اجرایی شدن برجام است.
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه هم اکنون گروه‌های مختلفی از هیات‌های خارجی به بازار سرمایه کشور وارد شده‌اند و در صورت ورود سرمایه‌های خود به این بازار، نقدینگی زیادی به بازار سهام کشور تزریق خواهد شد.
امید قائمی در ادامه گفت: هم اکنون به‌دلیل رویدادهای مثبت سیاسی و اقتصادی، ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافته و همچنین از نظر اعتباری، کشور در وضعیت بهتری قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط سرمایه‌گذاری در ایران جذاب خواهد بود، افزود: با حضور سرمایه گذاران خارجی و ورود نقدینگی های جدید نسبت P/E (نسبت سود بر درآمد) بازار سرمایه نیز افزایش خواهد یافت.
وی به چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: پس از فروکش کردن هیجان بازار از اجرایی‌شدن برجام، روند پرشتاب صعودی بازار سرمایه کاهش یافت و حتی شاخص به عقب بازگشت اما با توجه به آینده روشن اقتصادی، بازار سرمایه با سرعتی متعادل در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد.
امیدقائمی با بیان اینکه آثار از میان رفتن تحریم ‌های بین ‌المللی زمانبر است، گفت: باید در گام نخست شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به سودآوری برسند تا قیمت آنها در بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و روند افزایشی پیدا کند.
وی به سهامداران توصیه کرد: با توجه به اینکه رسیدن به نتایج عملی اجرای برجام در داخل کشور نیازمند زمان بیشتری است اما چشم انداز اقتصادی روشن است بهتر است سهامداران با نگاه بلند مدت و با احتیاط در بازار اقدام به خرید سهام بنیادی کنند و از خرید و فروش های هیجانی بپرهیزند.

**داد و ستد بیش از ۳۲۶ میلیون ورقه بهادار در فرابورس
به گزارش فرابورس ایران، امروز (دوشنبه)، بیش از ۳۲۶ میلیون ورقه بهادار در ۲۳ هزار و ۶۲۴ نوبت، به ارزش حدود یک هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال داد وستد شد.
در این روز آیفکس (شاخص فرابورس) نیز افت ۵٫۷ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۸۱۴٫۸ واحدی ایستاد.
نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون و سهام ذوب‌آهن اصفهان در حالی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتندکه به ترتیب سه نماد نفت پاسارگاد، پالایش نفت تهران و پالایش نفت شیراز با رشد قیمتی خود، بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس گذاشته و از افت بیشتر آن جلوگیری کردند.
بررسی معاملات امروز فرابورس حاکی از آن است در بازار سهام، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در اختیار نماد «ذوب» با دادوستد ۲۰٫۲۹ میلیون سهم به ارزش ۶۲٫۱میلیارد ریال بود و این نماد همچنین در صدر پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی ایستاد.
همچنین سرمایه‌گذاری مسکن الوند و توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان نیز به ترتیب دومین و سومین نمادهای پربازدید در جریان معاملات روز جاری بودند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۲۲» بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار را با خرید و فروش ۳۳۲ میلیون ورقه به ارزش ۳۱۴ میلیارد ریال در اختیار گرفت.
همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با حجم و ارزش بالای معاملات، صدرنشین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETFها) شد و صندوق سرمایه‌گذاری گنجیه آینده روشن، دوم شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۸۳۷ هزار ریال تا ۸۷۰ هزار ریال معامله شد و اوراق تسهیلات مسکن شهریور ۱۳۹۴ با بیشترین درصد افت قیمتی روزانه روبه‌رو شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا