خودرووقطعه سازیعناوین اخبار

رشد بیش از ۵ درصدی واردات و افت ۶۵ درصدی صادرات خودرو و قطعات جانبی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در دو ماهه نخست امسال مجموع واردات خودرو (اعم از سواری، باری، کامیون، کامیونت، تریلر، مسافربری، ماشین های کشاورزی، لیفتراک، وسایل نقلیه موتوری و … )، اجزا، قطعات و لوازم یدکی آنها به ارزش دلاری ۲۴۴ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۲۳۴ دلار و ارزش ریالی آن افزون بر هفت تریلیون و ۴۰۶ میلیارد ریال بوده است.
ارزش دلاری واردات گفته شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال (مبلغ ۲۳۲ میلیون و ۶۱ هزار و ۷۴۴ دلار) رشد افزون بر ۵٫۴۶ درصدی نشان می دهد.
عمده واردات در این مدت از کشورهای ترکیه، ایتالیا، امارات متحده عربی، چین، جمهوری کره، تایوان، ژاپن، فرانسه، بلاروس، اسپانیا، مقدونیه، کویت، بلژیک و رومانی به کشور انجام شده است.
همچنین در مدت یاد شده، ایران مبادرت به صادرات انواع خودرو و اجزا و لوازم یدکی آن به کشورهای ونزوئلا، مصر، لهستان، کویت، قطر، قزاقستان، فرانسه، روسیه، عراق، سودان، ساحل عاج، جمهوری چک، سوریه، ترکمنستان، ترکیه، ایتالیا، امارات متحده عربی، افغانستان، اردن، آلمان، چین، استونی، آذربایجان و ازبکستان کرده است.
مجموع ارزش دلاری صادرات به این کشورها ۱۴ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۲۱ دلار و ارزش ریالی آن افزون بر ۴۲۷ میلیارد و ۹۲۵ میلیون ریال اعلام شده است که در همسنجی با پارسال (مبلغ ۴۱ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۶۴۴ دلار) کاهش ۶۵ درصدی نشان می دهد.
بر پایه همین گزارش ،گمرک جمهوری اسلامی ایران جمع کل صادرات کشور در دو ماه نخست امسال را افزون بر ۱۸ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۲۸ تن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱٫۴۸ و ۱۴٫۶۷ درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین، بررسی آمارنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان از واردات چهار میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۲۹ تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۱۳ هزار دلار در دو ماهه نخست امسال دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۸٫۸۵ و ۱۳٫۵۴ درصد کاهش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا