شهر و جامعهعناوین اخبار

تخته بازی ۵ هزار سال پیش بازتولید شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،روح الله شیرازی روز سه شنبه در آیین پرده برداری از این تخته بازی در موزه مردم شناسی سیستان افزود: این تخته بازی در یکی از قبور سردابه ای شهرسوخته به همراه مهره های بازی ساخته شده از جنس استخوان، صدف و چوب کشف شده است.

وی اظهار داشت: علی کیخواه آریا از هنرمندان سیستانی این اثر را با تمام ظرافت، اندازه واقعی و به روش سنتی در دوران کنونی بازتولید کرده است.
مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته گفت: شواهد باستان شناسی بدون هیچ تردیدی نشان می دهد که آثار و تولیدات شهرسوخته در زمان رونق این شهر به آسیای مرکزی، تاجیکستان، شوش و بین النهرین صادر می شده است.
وی تاکید کرد: آثار بدست آمده در شهرسوخته باید آغاز گر راهی باشد که این هنرها و صنایع دوباره به همت هنرمندان این سرزمین زنده شود.
تخته بازی سرودِم که توسط هنرمند سیستانی علی کیخواه آریا در سال جاری بازتولید شده است با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان، دوستداران میراث فرهنگی و مسئولان محلی پرده برداری شد.
محوطه باستانی شهرسوخته واقع در ۱۸۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد است که آثار متعددی از داخل قبور و محوطه های مسکونی و صنعتی آن بدست آمده است.
این اثر باستانی (شهرسوخته) در سال ۹۳ به عنوان یکی از آثار شاخص جهانی در فهرست سازمان یونسکو ثبت شده است.
۷۳۱۷/۶۰۸۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا