اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانعناوین اخبار

بیش از ۲۵ درصد سیمان تولیدی کشور صادر شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا، سیمان در اجرای طرح های عمرانی و توسعه صنعتی نقش کلیدی دارد و در واقع از آن به عنوان عنصر توسعه ای شاخص یاد می شود و در ممیزی توسعه یافتگی هر کشوری یکی از مشخصه ها، برخورداری از واحدهای تولید این ماده است.
ایران در سال ۲۰۱۵ کمتر از دو درصد تولید جهانی سیمان را به خود اختصاص داد و این درحالی است که چین با ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تن بیش از ۵۵ درصد تولید جهانی که بیش از چهار میلیارد و ۴۲۲ میلیون تن بود، به خود اختصاص داد.
آمارهای سال ۲۰۱۴ نشان داد که کشورمان با تولید بیش از ۷۰ میلیون تن سیمان، جایگاه چهارم جهانی را در این بخش به خود اختصاص داد اما عملکرد سال ۲۰۱۵ موجب دستیابی به رتبه هفتم دنیا شد .
ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۲۰۱۵ رقم ۷۹ میلیون و ۷۰۶ هزار تن به ثبت رسید و این درحالی است که برای افق ۱۴۰۴ تحقق ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت مورد انتظار است.
برپایه آمار سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ظرفیت تولید سیمان ایران برابر با ۳۳ میلیون تن بود که این رقم با اجرای طرح های توسعه و شکل گیری واحدهای جدید تولیدی که اکنون به ۷۳ کارخانه رسیده، در زمان حاضر از ظرفیت ۸۰ میلیون تنی برخوردار شده ایم.
پیش بینی موسسه های بین المللی که روند فعالیت واحدهای تولیدکننده سیمان را مورد ارزیابی قرار می دهند، حاکی است نرخ رشد مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۴٫۹ درصد خواهد رسید و سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
گزارش مراجع رسمی در سال ۲۰۱۴، جایگاه ایران در زمینه تولید سیمان آسیا را سوم و نخستین تولیدکننده خاورمیانه ثبت کرد.
آمارهای سال ۲۰۱۴ نشان داد که مجموع ظرفیت تولید سیمان در سطح جهان بیش از چهار میلیارد و ۱۸۲ میلیون تن بود که از این رقم چین با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ۵۹٫۸ درصد را به خود اختصاص داد و رتبه نخست را کسب کرد و پس از این کشور به ترتیب هند، آمریکا و ایران قرار گرفتند که ۶٫۷، ۲ و ۱٫۸ درصد ظرفیت کل را در اختیار داشتند.
جمهوری اسلامی ایران اکنون ضمن برخورداری از منابع غنی خدادادی در این بخش، می تواند بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را در داخل کشور تامین کند.
آمارهای منتشر شده درباره روند صادرات سیمان و کلینکر در چارچوب پنجمین برنامه توسعه کشور (۹۴- ۱۳۹۰) نشان داد، سال ۱۳۹۰ مجموع صادرات سیمان و کلینکر به ۱۰٫۱ میلیون تن رسید و در سال ۱۳۹۱ شاهد افزایش ۲٫۵ میلیون تنی در این زمینه بودیم که به ۱۳٫۶ میلیون تن رسید؛ سال ۱۳۹۲ بالاترین رشد صادرات از زمان فعالیت در این بخش تحقق یافت و به ۱۸٫۸ میلیون تن رسید و در سال ۱۳۹۳ رکورد شکنی صادرات با رقم ۱۸٫۹ میلیون تن ثبت شد.
پارسال شرایط تشدید تحریم ها و تحولات بین المللی پیامد کاهش صادرات را دربر داشت و به بیش از ۱۵ میلیون تن رسید.
گزارش های رسمی نشان می دهد در سال ۲۰۱۵ ، عراق با جذب ۴۸ درصد سیمان صادراتی ایران بالاترین سهم را از آن خود ساخت و پس از آن کشورهای افغانستان، کویت و قطر قرار گرفتند.
برپایه برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن وتجارت قرار است در سال ۹۶ ظرفیت تولید سیمان ایران به ۹۰ میلیون تن برسد و سال های ۹۹ و ۱۴۰۴ دستیابی به ارقام ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیون تن هدف گذاری شده است.
همچنین در زمینه صادرات سیمان و کلینکر برای سال ۹۶ ، رقم ۲۱ میلیون و سال های ۹۹ و ۱۴۰۴ نیز به ترتیب ۲۴ و ۳۲ میلیون تن پیش بینی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا