اقتصاد پرداخت و بانکپیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

تعیین تکلیف بیش از یک میلیون سپرده گذار موسسه ثامن الحجج / جلوی کنسرت های خلاف قانون و عفت عمومی گرفته می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در نود و هفتمین نشست خبری خود افزود: این کارگروه تلاش می کند که مردم به پولشان برسند اما زمان بر است و براساس تمهیدات انجام شده کارهای خوبی به نفع مردم انجام شده است.

وی تصریح کرد: تا پایان هفته آینده تکلیف یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از سپرده گذاران مشخص می شود که براساس گزارش ها بیش از یک میلیون نفر انجام شده و کارهای مقدماتی ۱۵۰ هزار نفر در حال انجام است.
به گفته وی حدود ۱۵۰ هزار نفر با مبالغ بالا شامل شخصیت های حقوقی و حقیقی باقی می ماند که تکلیف آنها را نیز این کارگروه مشخص خواهد کرد.
محسنی اژه ای ادامه داد: پیش از این تعداد سپرده گذاران این موسسه را دو میلیون و ۴۰۰ هزار سپرده گذار اعلام کرده بودند اما این عدد درست نیست و براساس آخرین اطلاعات تا پایان هفته آینده وضعیت اکثر آنها تعیین تکلیف نهایی می شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: براساس تحقیقات بانک مرکزی و وزارت اطلاعات ۵۰۰ میلیارد تومان از همین سرمایه موسسه تحت عناوین مختلف به ناحق به افراد داده شده که بازپرس آنها را شناسایی کرده تا تعیین این رقم نیز مشخص شود و اگر تخلفی باشد پول ها برگشت داده می شود.

** جلوی کنسرت های خلاف قانون و عفت عمومی گرفته می شود
محسنی اژه ای در ادامه گفت: کنسرت هایی که در استان های مختلف برگزار شده و یا می شود اگر دادستان تشخیص دهد که خلاف قانون یا عفت عمومی است این کنسرت ها برگزار نمی شود.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: مجوز کنسرت ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می کند و قوه قضاییه در مورد اصل کنسرت ها بحثی ندارد اما در بسیاری از استان ها و شهرها در سال ۹۳ و ۹۴ کنسرت هایی برگزار شد که اینها اقدام خلاف قانون، امنیت و نظم عمومی نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد معدودی از آنها از ناحیه ناجا یا سیستم اطلاعاتی به دادستان و قوه قضاییه گزارش داده شد که می خواهند اتفاقاتی مثل مسائل مجرمانه، خلاف قانون، ضد امنیتی یا ضد نظم عمومی داشته باشند که دادستان دستور داده که اگر کسی متعهد شود که اجازه هر نوع خلافی از سوی کنسرت ها داده نشود حرفی ندارد اما اگر کسی متعهد نشود، دادستان از کنسرت جلوگیری می کند.
محسنی اژه ای افزود: فقط مواردی که متضمن شود که جرمی واقع نشود و خلاف امنیت اتفاقی نیفتد دادستان جلوی آن را نمی گیرد ولی اگر جرمی اتفاق بیفتد جلوی کنسرت گرفته می شود، در کنسرت های آینده نیز تدابیر لازم اتخاذ می شود.

** رفع تصرف بیش از ۳۷ هزار هکتار اراضی
معاون اول قوه قضاییه گفت: در سال ۹۴ تعداد ۳۳ هزار و ۴۰۲ پرونده در مورد زمین خواری تشکیل شد که اینها اکثرا شاکی خصوصی ندارند یا مدعی العموم بودند یا توسط دستگاه های ذیربط اطلاعات آنها به قوه قضاییه داده شده است.
وی اظهارداشت: ۱۹ هزار و ۹۹۰ پرونده از آنها منجر به صدور حکم شد که البته حکم بیشتر آنها در معرض تجدیدنظرخواهی قرار می گیرد که از این احکام صادره ۸ هزار و ۲۲۲ مورد قلع و قمع بوده است.
به گفته وی در جریان این اقدامات در ۳۱ استان کشور ۳۷ هزار و ۲۹۷ هکتار از اراضی رفع تصرف شده و ۲۲ هزار و ۷۶۳ نفر در مجموع به عنوان متهم در این پرونده ها تحت تعقیب قرار گرفتند.

** صدور بیش از ۱۳ میلیون سند رسمی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
معاون اول قوه قضاییه در ادامه به اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سازمان برای مطالبات بانک ها در سال ۹۳ و ۹۴ اقدامات جدی انجام داد و از طریق اجراییات این سازمان ۴۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک ها را وصول کردند که رشد خوبی نسبت به سال ۹۳ داشت.
به گفته محسنی اژه ای همچنین در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۴۱۹ سند رسمی الکترونیکی و غیرالکترونیکی در کشور صادر شده که از این تعداد سه میلیون و ۲۹ هزار و ۲۲۲ مورد سند ملکی بوده که از این سند ملکی نیز ۸۷ هزار و ۶۵۳ مورد در رابطه با اسناد ملکی دولت بوده است.

** تخفیف مجازات از اعدام به حبس ابد برای هفت نفر
سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا کنون در ۳۱ استان کشور متاسفانه ۳۴ هزار و ۶۴۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد که اگر این مقدار مواد در کشور توزیع می شد می توانست برای مردم به ویژه جوانان دردسرهای زیادی ایجاد کند و حتی مرگ تدریجی را به همراه داشته باشد.
وی با بیان این که خانواده ها باید مراقب باشند که عزیزانشان در دام جریان مافیای مواد مخدر گرفتار نشوند افزود: اگر کسی به موضوع مواد مخدر وارد شود به خاطر ضرر و زیان به کشور قوه قضاییه آنها را به اشد مجازات می رساند.
به گفته معاون اول قوه قضاییه، مجموع مواد مخدر کشف شده بیش از یک هزار کیلوگرم هروئین، شیشه و کراک بوده که ۹۳۶ کیلو هروئین، ۸۸ کیلو شیشه و ۱۶۸ کیلو کراک بوده است.
وی خاطر نشان کرد: اگر قوه قضاییه این افراد را به مجازات برساند مدعیان حقوق بشر فریادشان بلند می شود که چرا جمهوری اسلامی ایران این افراد را به مجازات می رساند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: از ابتدای سال تا کنون نیز هفت نفر از کسانی که به اعدام محکوم شده بودند اظهار پیشمانی کردند و برای زندان و دادگستری محرز شد که هر نوع همکاری با دادسرا و ناجا برای معرفی افراد مجرم با قوه قضاییه را داشتند، حکمشان از اعدام به حبس ابد با یک درجه تخفیف تبدیل شد.
وی تصریح کرد: با درخواست روسای دادگستری برای این افراد یک درجه تخفیف از اعدام به حبس ابد داده شد و افراد یاد شده در برنامه های فرهنگی زندان، برنامه های آموزشی و حرفه آموزی شرکت کرده و تعدادی از آنها نیز برخی از جزء های قرآن را حفظ کرده اند.
محسنی اژه ای به خانواده ها توصیه کرد: اگر فردی در خصوص مواد مخدر فریب بخورد و در جرم خودشان باقی نمانند و سعی کنند به قوه قضاییه کمک کرده و سایر مجرمان را معرفی کنند قوه قضاییه به این افراد کمک خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا