اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانعناوین اخبار

فولادسازان بخش دولتی بیش از ۲٫۵ میلیون تن فولادخام تولید کردند

 جدول آماری منتشر شده در این زمینه نشان می دهد که مجموع تولید کارخانه های ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران (گروه ملی صنعتی فولاد ایران، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان)، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه (سبا و هرمزگان) در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه امسال در زمینه تولید شمش چدن، بیلت، بلوم و اسلب به ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۳۴۰ تن رسید که ۶۱٫۴ درصد آن سهم اسلب بود.
سال گذشته این واحدها در مدت یاد شده ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۲۲۲ تن فولاد خام تولید کرده بودند که «اسلب» سهم ۶۲٫۷ درصدی را از آن خود ساخته بود.
بیلت (Billet): برخلاف شمش، فولاد طویل و سطح مقطع آن دایره یا مربعی با عرض کمتر از ۱۵ سانتیمتر است و بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده می شود.
بلوم (Bloom): چنانچه عرض بیلت بیش از ۱۵ سانتیمتر باشد آن را بلوم می نامند و برای ساخت ریل، تیرآهن، قوطی و … استفاده می شود.
اسلب (slab): سطح مقطع اسلب برخلاف بلوم و بیلت مربعی نیست و شکل مستطیل دارد و برای ساخت ورق های فولادی، صفحه و … قابل استفاده است.
آمارها نشان می دهد که فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای فولادساز کشور سالیانه نزدیک به ۲٫۲ میلیون تن بلوم و بیلت و ۱٫۳ میلیون تن اسلب تولید می کند.
همچنین تولیدات فولادی واحدهای یاد شده در دو ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۶۳۷ هزار و ۸۶۰ تن رسید، درحالی که عملکرد سال گذشته در دو ماهه ابتدایی برابر با یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۹۲ تن ثبت شد.
تولیدات فولادی واحدهای یادشده شامل لوله، کلاف، سایر، ورق گالوانیزه، تیرآهن، شمش کالایی، ورق عریض، میلگرد و ورق گرم می شود. حدود ۶۰ درصد تولید دو ماهه پارسال و امسال در واحدهای فولادسازی انجام شد.
اکنون ظرفیت تولید فولاد خام کشور به حدود ۲۵ میلیون تن رسیده است؛ در واقع بیش از ۴۵ درصد هدف چشم انداز ۱۴۰۴ تحقق یافته و قرار است در مدت۱۰ سال آینده، ظرفیت این بخش به ۵۵ میلیون تن برسد که از این رقم، ۱۵ میلیون تن سهم صادرات است.
پارسال صادرات فولاد کشور برای نخستین بار در دوران انقلاب اسلامی به ۴٫۱ میلیون تن رسید که این رقم ثبت تاریخی را در این بخش به دنبال داشت؛ ایران اکنون یکی از ۱۴ فولادساز جهان به حساب می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا