دسته‌بندی نشده

نخستین موافقتنامه همکاری های اقتصادی میان ایران و ژاپن امضا شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن عصر امروز(جمعه) در توکیو ٬ موافقتنامه دوجانبه تشویق سرمایه گذاری در دو کشور و حمایت از آن را امضا کردند.
کیشیدا در مراسم امضای این موافقنامه با اشاره به سفرش همراه با گروهی از نمایندگان شرکت های بخش خصوصی ژاپن به تهران در مهر ماه سال جاری، گفت: از زمانی که توافق هسته ای ایران به مرحله اجرا رسیده، اراده ای جدی برای تقویت روابط اقتصادی با ایران در ژاپن به وجود آمده است چرا که ایران ظرفیت اقتصادی بالایی دارد و من امیدوارم که امضای این موافقتنامه و حمایت از سرمایه گذاری ها موجب شود روابط دو کشور بیش از پیش تقویت شود.
در این مراسم همچنین وزیر اقتصاد کشورمان با یادآوری سوابق مثبت مناسبات تهران – توکیو گفت: هیچ گونه نقطه تاریکی در روابط ایران و ژاپن وجود ندارد؛ قابلیت ها و توانایی های دو کشور بزرگ ایران و ژاپن، شرایط را برای پیشبرد روابط آماده کرده و ما علاقمندیم در شرایطی که تحریم ها ضد ایران لغو شده ، در مسیر توسعه مناسبات حرکت کنیم.
وی ادامه داد: موافقتنامه ای که امروز بین دو کشور امضا شد ٬ می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. در گذشته صرفا دو موافقتنامه بین ایران و ژاپن امضا شده بود که موافقتنامه تشویق سرمایه گذاری و حمایت از آن سومین موافقتنامه و اولین موافقتنامه اقتصادی بین دو کشور محسوب می شود.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد براساس این موافقتنامه، تمام حقوق سرمایه گذاران ژاپنی در ایران مورد حمایت قرار می گیرد، همچنین همه خطرات غیرتجاری که ممکن است متوجه طرف خارجی باشد، تحت پوشش قرارگرفته و مورد توجه خواهد بود.
طیب نیا در حاشیه این مراسم که با حضور نمایندگانی از بخش های خصوصی ایران و ژاپن برگزار شد، ضمن دیدار و گفت و گو با رئیس دستگاه دیپلماسی ژاپن ٬چشم انداز مناسبات تهران – توکیو در فضای لغو تحریم های بین المللی را مورد تبادل نظر قرار داد.
از سوی دیگر کیشیدا نیز در این دیدارعلاوه بر همکاری اقتصادی، موضوع ایمنی هسته ای را از محورهای همکاری آتی دو کشور برشمرد.
وزیر اقتصاد کشورمان و وزیر خارجه ژاپن در دیدار امروز خود همچنین در خصوص برگزاری نخستین جلسه شورای همکاری اقتصادی دو کشور در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت سال ۹۵) توافق کردند.
طیب نیا که در قالب سفری سه روزه به ژاپن سفر کرده، علاوه بر سخنرانی در جمع نخبگان اقتصادی و کارشناسان ژاپنی و دیدار با فعالان اقتصادی کشورمان در این کشور، با همتای ژاپنی خود دیدار و تبادل نظر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا