اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانعناوین اخبار

ایران به رتبه سیزدهم فولادساز جهان صعود کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه خبری ایمیدرو، برپایه اطلاعات انجمن یاد شده، تولید فولاد خام کشور در ماه می ۲۰۱۶ به یک میلیون و ۶۴۵ هزار تن رسید در حالی که در ماه مشابه پارسال رقم یک میلیون و ۴۵۵ هزار تن ثبت شده بود.
پیش از این جمهوری اسلامی برپایه آمارهای انجمن جهانی فولاد در بین ۶۶ کشور جهان رتبه چهاردهم را داشت و اکنون برابر تازه ترین داده ها به رده سیزدهم صعود کرده است .
انجمن یاد شده در گزارش خود آورده است: ایران در پنج ماهه نخست سال میلادی ۲۰۱۶، هفت میلیون و ۲۱۶ هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ میلادی که ۶ میلیون و ۹۴۴ هزار تن بود، رشد ۳٫۹ درصدی را نشان می دهد.
مجموع تولید فولاد خام ۶۶ کشور جهان در ماه می ۲۰۱۶ میلادی، به ۱۳۹ میلیون و ۱۵۴ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک دهم درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین در پنج ماهه سال ۲۰۱۶، کشورهای مورد بررسی (۶۶ کشور) ۶۵۸ میلیون و ۲۲۷ هزار تن فولاد خام تولید کردند درحالی که سال گذشته میلادی این رقم ۶۷۳ میلیون و ۱۶۴ هزار تن ثبت شد، بنابراین تولید کل جهان ۲٫۲ درصد کاهش یافت.
این انجمن براساس آمار پنج ماهه گذشته میلادی، ۶ کشور شاخص تولیدکننده فولاد جهان را به ترتیب چین با ۳۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تن، ژاپن با ۴۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تن، هند با ۳۸ میلیون و ۵۹۹ هزار تن، آمریکا با ۳۳ میلیون و ۷۲ هزار تن، روسیه با ۲۹ میلیون و ۱۵۹ هزار تن و کره جنوبی با ۲۷ میلیون و ۸۹۱ هزار تن معرفی کرده است.
جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را برنامه ریزی کرده و اکنون نزدیک به ۴۵ درصد این رقم تحقق یافته و برای سال های ۹۶ و ۹۹ تحقق ظرفیت ۳۲ و ۵۰ میلیون تنی مورد انتظار است.
همچنین لازمه فراهم آمدن ظرفیت پیش بینی شده برای فولاد در ۱۰ سال آینده، تامین ۵۰، ۷۰ و ۷۱ میلیون تن کنستانتره سنگ آهن به ترتیب در سال های ۹۶، ۹۹ و ۱۴۰۱ است. علاوه براین، در سال ۱۴۰۴ ظرفیت گندله و آهن اسفنجی به ترتیب ۸۵ و ۵۴ میلیون تن پیش بینی شده است.
انتظار می رود در سال ۱۴۰۴ امکان صادرات حدود ۱۵ میلیون تن فولاد خام فراهم شود؛ در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با صدور ۴٫۱ میلیون تن فولاد خام موفق شد در این زمینه رکورد شاخصی را ثبت کند.
آمارها نشان می دهد، سال گذشته تولید فولاد خام ایران به ۱۶٫۷ میلیون تن رسید که کاهش حدود ۱۰۰ هزار تنی نسبت به سال ۱۳۹۳ داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا