عناوین اخبار

لیگ جهانی والیبال/’چشم عقاب’به تهران نمی آید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،فدراسیون والیبال اعلام کرد: مسئولان این شرکت دلیل اتخاذ این تصمیم را برقرار بودن تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند.

هفته سوم لیگ جهانی والیبال روزهای ۱۱ تا ۱۳ تیر ماه در تهران برگزار می شود. تیم های والیبال ایتالیا، صربستان، آرژانتین و ایران در تهران با یکدیگر رقابت می کنند.
«چشم عقاب» سامانه جدید کنترل ویدئوی مسابقات است که فدراسیون جهانی والیبال از سال ۲۰۱۵ میلادی آن را جایگزین سامانه «ویدئو چک» کرد.
مهمترین ویژگی روش جدید بررسی ویدیویی استفاده از دوربین های بسیار قدرتمند و امکان نمایش تصاویر به صورت گرافیکی است.
فدراسیون والیبال روز چهارشنبه اعلام کرد: شرکت پشتیبانی کننده فناوری «چشم عقاب» که نماینده رسمی فدراسیون بین المللی والیبال است، موظف است با اعزام کارشناسان و ارسال تجهیزات مورد نیاز به کشور میزبان مسابقات والیبال، این سیستم را راه اندازی و در مسابقات لیگ جهانی مورد بهره برداری قرار می دهد و در پایان مسابقات نیز بر اساس قرارداد فی مابین هزینه مربوطه را از میزبان دریافت می کند.
فدراسیون والیبال اعلام کرد: بر اساس توافق، قرار بود این شرکت تجهیزات و کارشناسان خود را برای برگزاری لیگ جهانی به تهران بفرستد. اما مسئولین شرکت که مالک اصلی آن کمپانی «سونی» است از طریق فدراسیون بین المللی والیبال اعلام کردند به علت تحریم های موجود علیه ایران برای راه انداری و بهره برداری سیستم چشم عقاب به ایران نمی روند.
در گزارش فدراسیون والیبال آمده است: فدراسیون بین المللی والیبال متعاقب آن، در نامه ای اعلام کرد با توجه به حضور نیافتن شرکت «هاک ای» در تهران از سیستم ویدئو چک موسوم به «ویدئو چلنج» که دو سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است، در مسابقات لیگ جهانی در تهران استفاده می شود.
فدراسیون والیبال ایران به تصمیم شرکت پشتیبانی کننده «چشم عقاب» در نیامدن به تهران اعتراض کرد و در نامه ای به فدراسیون بین المللی والیبال خواهان پیگیری و رفع مشکل شد.
فدراسیون والیبال اعلام کرد: با توجه به زمان باقیمانده، بعید به نظر می رسد تغییری در تصمیم گرفته شده، حاصل شود.
بر این اساس، کمیته انفورماتیک فدراسیون والیبال با شرکت «دیتا پروجکت» در ایتالیا که نماینده انحصاری ویدئو چلنج از سوی فدراسیون جهانی والیبال است، مذاکره انجام داد و مقرر شد نماینده این شرکت با حضور در ایران سیستم موجود را جهت بهره برداری راه اندازی کند.
از لیگ جهانی سال ۲۰۱۴ والیبال سامانه ویدیو چک که از چند دوربین و یک سامانه نرم افزاری وابسته تشکیل شده است، به عنوان یکی از ملزومات برگزاری این مسابقات مورد استفاده قرار گرفت تا اشتباهات داوری در مسابقات والیبال به حداقل برسد.
در این روش، سرمربیان تیم های مسابقه دهنده والیبال در صورت اعتراض به رای داور با نشان دادن علامت دو انگشت درخواست بررسی ویدیویی می کنند و مسابقه متوقف و پس از بررسی صحنه درخواستی، رای جدید اعلام می شود که احتمال تایید رای قبلی و یا تغییر آن وجود دارد.
این سامانه دارای اشکالاتی بود و فدراسیون جهانی والیبال برای برطرف کردن مشکلات آن، روش جدیدی به نام «چشم عقاب» را جایگزین کرد. این روش در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ ژاپن با موفقیت آزمایش شد.
این سیستم در رقابت های بین المللی تنیس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ جهانی والیبال که از ۲۶ تا ۳۰ خرداد در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، دو شکست برابر برزیل و آمریکا تجربه کرد و تنها برد خود را سه بر دو مقابل آرژانتین کسب کرد تا با دو امتیاز در رتبه نهم جدول در پایان هفته نخست قرار گیرد.
ملی پوشان ایران در هفته دوم مسابقات لیگ جهانی در کشور صربستان و در گروه سه با تیم های صربستان، برزیل و بلغارستان به رقابت می پردازد.
تیم ملی کشورمان نخستین مسابقه خود را در سوم تیرماه در مقابل بلغارستان انجام می دهد و دومین مسابقه را برابر برزیل در چهارم تیر ماه و سومین مسابقه خود را پنجم تیر در مقابل صربستان میزبان رقابت ها، انجام می دهد.
سومین و آخرین هفته از لیگ جهانی ۱۱ تا ۱۳ تیر ماه در تهران برگزار می شود. کشورمان میزبان تیم های والیبال ایتالیا، صربستان و آرژانتین خواهد بود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا