عناوین اخبار

داروهای ترک اعتیاد گیاهی با طعم تریاک

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل ازایرنا،دکتر فراز مجاب با اشاره به غیرقانونی بودن عرضه این فرآورده ها در عطاری ها افزود: این افراد ادعا می کنند وجود تریاک با دوزهای کم در داروهای ترک اعتیاد می تواند به درمان تدریجی فرد معتاد کمک کند.

عضو شورای شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی برلزوم کنترل و نظارت دقیق برعطاری ها تاکید کرد و ادامه داد: برخی از فرآورده های ترک اعتیاد، گیاهی نبوده و دارویی هستند و باید تحت نظر پزشک یا داروساز عرضه شوند.
وی اظهار کرد: همچنین در برخی از فرآورده ها که به اسم ترک اعتیاد در عطاری ها عرضه می شود مواد شمیایی مانند خواب آور و آرام بخش وجود دارد که این فرآورده ها نباید در عطاری ها عرضه شود.
وی بهترین مکان برای درمان افراد معتاد را مراکز ترک اعتیاد مجاز اعلام کرد و گفت: کلینیک های پزشکی مکانی مناسب برای ترک اعتیاد هستند و باید از این مراکز برای درمان اعتیاد استفاده شود.
مجاب گفت:درمان معتادان کار بسیار پسنده ای است اما اگر نظارت دقیق بر عرضه موادمخدر صورت نگیرد، این اقدام کارایی لازم را نداشته و این احتمال وجود دارد که این افراد مجددا معتاد شوند.
آمار دقیقی از تعداد عطاری ها در دست نیست اما برآورد می شود که ۱۴ هزار عطاری در کشور فعال هستند که کمتر از نصف آنها پروانه فعالیت دارند و بقیه بدون پروانه مشغول به کار هستند.
متولیان این مراکز در سال های اخیر در صدد ساماندهی فعالیت های عطاری ها هستند که تاکنون موفقیت چشمگیری در این زمینه مشاهده نشده و کماکان برخی از داروها در این مراکز عرضه می شود.

***طب سوزنی روشی کم عارضه در درمان اعتیاد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اشاره به مزیت های طب سوزنی، گفت:طب سوزنی از روش های درمانی کم عارضه و کمکی بسیار مناسبی برای ترک اعتیاد است که می تواند سبب کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر شود.
طب سوزنی مهمترین شاخه طب سنتی چین است که با قرار دادن سوزن‌ های بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن که به گذرگاه‌های انرژی معروف هستند، سبب تسکین درد یا درمان برخی از بیماری های خاصی درافراد می‌شود.
براساس تئوری طب سوزنی، این نقاط بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام گذرگاه meridian قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» (QI) گفته می‌شود در آنها جریان دارد.
دکتر امیرهومن کاظمی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه طب سوزنی و استفاده از گیاهان دارویی می توانند علائم ترک اعتیاد را کاهش دهند، اظهار کرد: بی قراری، بی خوابی، ضعف، افسردگی، مشکلات گوارشی و بی حالی را از جمله علائم ترک اعتیاد است که با استفاده از طب سوزنی می توان آنها را کاهش داد.
مشاور بین الملل دفترطب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این شیوه درمانی، فرایند ترک اعتیاد برای فرد معتاد راحت تر و قابل تحمل تر می شود.
کاظمی به استفاده از طب سوزنی در بسیاری از نقاط دنیا برای ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: از این روش در کشور ما هم استفاده می شود که می تواند روش مناسبی برای درمان اعتیاد باشد.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در طب سوزنی مشکل اعتیاد در مدت ۲ هفته تا ۲ ماه برطرف می شود، افزود:این روش ضمن کاهش علائم ترک اعتیاد، احساس بی میلی به هر نوع اعتیاد اعم از سیگار یا شیشه را در فرد معتاد ایجاد می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا