شهر و جامعهعناوین اخبار

اصول و مهارت های ارتباطی والدین با فرزندان

 

از آنجا که والدین بیشترین وقت خود را با فرزندانشان می گذرانند بنابراین می توانند نقش مهمی در پیشرفت فرزندان داشته باشند.

یک خانواده سالم و پویا، خانواده ای است که میان اعضای آن بویژه میان والدین و فرزندان رابطه ای انسانی حاکم باشد و مادران و پدران توانا کسانی هستند که از دانایی ها و مهارت های لازم در خصوص ارتباط با فرزندان برخوردار شوند.

در زیر بخشی از دانستنی ها و اصول ضروری برای داشتن خانواده ای سالم مطرح گردیده است:

اصل ایجاد امنیت روانی:

از آنجایی که خانواده مهمترین کانون تأمین کننده نیازهای جسمانی و روانی فرد است باید تمامی تلاش پدران و مادران بر فراهم کردن فضایی سرشار از امنیت، محبت و آرامش باشد.

اصل برقراری ارتباط کلامی و عاطفی:

برقراری ارتباط دوستانه و کلامی و قرار دادن عبارات تشویق آمیز در صحبت های روزانه والدین با فرزندان، تأثیر مهمی در برقراری رابطه نزدیک آنان خواهد داشت.

اصل برخورد مثبت فکر کردن:

برخورد مثبت و قضاوت های مثبت درباره فرزندان از سوی والدین باید بصورت کامل اجرا گردد.

اصل پذیرش و احترام:

محترم شمردن نوجوان، احترام به حقوق وی و توجه به نیازهای همه جانبه و پذیرش او به همان صورت که هست، از مهمترین اصول برقراری رابطه انسانی است.

اصل پرهیز از افراط و تفریط:

سعی کنید ضمن اینکه به رعایت مقررات و انضباط تأکید می کنید و از فرزندتان می خواهید در عمل به آنها پایبند باشد، در صورت نیاز از اجرای مستبدانه آنها صرف نظر نموده و اعتدال را از دست ندهید و بر اساس اصل اعتدال رفتار نمایید.

اصل پرهیز از تحمیل کردن:

گاهی پدر و مادرها به زمان و عصر خود اشاره می کنند و بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان تأکید می کنند که وقتی به سن شما بودیم اینگونه رفتار می کردیم، اینگونه لباس می پوشیدیم و… در حالی که باید به بچه ها اعتماد کرد و به آنها اجازه داد که به تدریج و پس از کسب آگاهی لازم، تصمیم بگیرند و تصمیات زندگی را با توجه نظرات خود بگیرند.

پرهیز از مقایسه کردن:

تفاوت های موجود در انسان بیانگر این نکته است که پدر و مادرباید با فرزندان خود مطابق روحیه، علایق و ویژگی های او رفتار کنند و هرگز توانایی های فرزندان را با فرزند دیگر مقایسه نکنند.

توجه به کسب هویت نوجوان:

نوجوان نیاز دارد هویت مشخصی از خود بدست آورد تا بتواند بعنوان فردی مستقل به زندگی اش جهت دهد و برای استقلال مالی، تحصیلی، شغلی، ازدواج و آینده خود برنامه ریزی کند و معمولاً نوجوانان در این مرحله با فشارهای روانی زیادی مواجه می شوند.

در این شرایط والدین وظیفه دارند با شکیبایی و بردباری با فرزندانشان رابطه برقرار کنند، با او مدارا کنند تا وی به سلامت این دوره را پشت سر بگذارد.

توجه به نیازهای همه جانبه:

سلامت روانی و جسمانی فرزندان در سایه توجه به نیازهای همه جانبه آنها، تأمین می شوند.

پدر و مادر موظف هستند همانقدر که به نیازهای جسمانی فرزندشان اهمیت می دهند به نیازهای روانی آنها نیز توجه نمایند.

اصل صداقت:

مهمترین اصلی که به برقراری رابطه انسانی میان والدین و فرزندان کمک می کند، اصل صداقت یا صادق بودن در گفتار و رفتار است. زیرا فرزندان به سهولت به میزان صداقت والدین با خودشان پی می برند و میزان اعتماد خود را به والدین بر حسب آن تنظیم می کنند.

قاطع و جدی بودن:

هرگز قاطع و جدی بودن را عصبانیت و خشونت یکی ندانید. متأسفانه بعضی والدین با فرزندانشان یا بسیار خشک و رسمی هستند و یا بسیار نرم و مهربان در حالی که باید رفتار والدین متناسب با رفتار فرزندان باشد و سعی کنند بدون خشونت و عصبانیت، قاطع و جدی رفتار کنند.

اصل محبت:

اساس یک رابطه سالم و درست میان شما محبت مردن، دوست داشتن، مبادله مهر و عطوفت است. یک نگاه محبت آمیز یا یک نوازش مهربانانه معجزه می کند و رفتار فرد را به سوی خلاقیت، خیر و نیکی تغییر جهت می دهد.

اصل مسئولیت دادن به فرزندان:

فرزندان باید به داشتن و پذیرفتن مسئولیت تشویق شوند، باید به آنان مسئولیت داد و در زمان انجام درست وظایف تشویق و در هنگام صحیح انجام ندادن، آنان را راهنمایی کرد.

تهیه شده توسط کارشناس اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان خوانسار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا