عناوین اخبار

قیمت هرکیلوگرم گوسفند زنده ۱۲۵ هزارریال/دولت از خروج دام قاچاق جلوگیری کند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،علی اصغر ملکی افزود: حدود یک هفته قبل قیمت گوشت گوسفندی به دلیل خروج دام به شکل قاچاق از مرز کردستان، بانه، سقز و کرمانشاه به کشورهای عربی و امارات اندکی افزایش یافت که این موضوع در بازار داخل تاثیرگذار است و انتظار می رود مسئولان دولتی جلوی چنین رخدادهایی را در مرزها بگیرند.

وی اظهارداشت: اکنون قیمت لاشه گوسفندی بدون دنبه تحویل به مغازه دار بین ۲۶۵ هزار تا ۲۷۰ هزارریال و شقه بدون دنبه بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزارریال به مصرف کنندگان عرضه می شود.
ملکی گفت: گوشت بسته بندی در فروشگاه ها شامل این قیمتگذاری نمی شود و تفاوت قیمت گوسفند زنده با عرضه گوشت آن وجود برخی ضایعات است به طوری که از ذبح یک گوسفند باید نصف وزن گوشت و مابقی کله و پاچه، پوست، شکم و دیگر ضایعات باشد،در حالی که وزن گوشت کمتر است.
به گفته وی به طور معمول باید به اندازه وزن یک گوسفند ۴۰ کیلو گرمی حداقل ۲۰ کیلوگرم گوشت حاصل شودکه برخی دامداران با ترفندهایی از جمله مصرف آب، نمک و جو وزن گوسفند را در زمان فروش افزایش می دهند که پس از ذبح از یک گوسفند ۴۰ کیلوگرمی ۱۳ کیلوگرم گوشت نیز بدست نمی آید.
اکنون سالیانه بیش از ۸۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که براساس نیاز داخلی ۱۰درصد گوشت مورد نیاز از خارج تامین می شود.
براساس آمارها سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر ۱۰٫۵ کیلوگرم و سرانه مصرف آن ۱۱٫۵ کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک ۱۳ کیلوگرم است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا