اخبار استان ها

ضرورت تقویت اسانس روغن گل محمدی

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از اصفهان، حمید زینلی در آئین روز ملی گل محمدی در تالار شهر کاشان، با اشاره به راه‌های تقویت تولید اسانس روغن گل محمدی در ایران اظهار کرد: هم اکنون در ایران ۵۰ فرآورده از گل محمدی تولید می‌شود، در حالی که این رقم در سطح جهانی بالغ بر ۱۳۰ فرآورده است که در راستای توسعه صنعت فرآوری باید با شرکت‌های بزرگ جهانی تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی همکاری نزدیکتری داشته باشیم تا فرآورده‌های وارداتی هم در آینده در داخل تولید شود.

وی، افزایش میزان عملکرد تولید گل محمدی در واحد سطح از طریق نوسازی، بازسازی، جوان‌سازی باغات و تغییر رقم را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و افزود: این رقم اکنون بیش از ۳ میلیون تن در هکتار است که دستیابی به تولید ۴ تن گل محمدی در هکتار را هدف گذاری کرده‌ایم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی یادآور شد: استان‌های اصفهان، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید این گل تقریباً در سراسر کشور انجام می‌شود.

هدف گذاری‌های جدید برای توسعه اقتصادی صنعت گل محمدی

زینلی در همین حال تغییر راهبرد، هدف گذاری‌های جدید، بررسی ظرفیت‌ها، نیازها و الزامات را از اهداف دیگر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: فعالان این عرصه به سمت فرآوری گل تازه رفته‌اند که تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر شده و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دم‌نوش گسترش چشمگیری داشته است.

وی گفت: سمت و سوی گلاب‌گیری عمدتاً به سمت تولید اسانس و فرآورده‌های غذایی و دارویی و تولید غنچه سوق داده شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، پایلوت اسانس گل محمدی را برای دستیابی به استانداردهای بالای تولید طراحی کرده‌ایم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: چین بازار هدف برای صادرات غنچه گل محمدی و اسانس است.

وی با اشاره به اینکه اکنون چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی و اسانس است، ادامه داد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته، متضرر نشود و بهره‌وری افزایش یابد.

زینلی با بیان اینکه در دفتر گیاهان دارویی برای ۱۵ محصول استان معین انتخاب شده، افزود: برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا