تکنولوژی

نخستین مسابقه نقشه ذهنی مسیرهای ایمونولوژیک در کشور برگزار می شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رضا فلک دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به نقش اساتید و دانشجویان علوم پایه در تشخیص و درمان بیماری ها و همچنین آموزش جامعه گفت: بیش از یک هزار مقاله به دبیرخانه شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود پس از انجام داوری ها حدود نهصد مقاله به صورت سخنرانی و همچنین پوستر پذیرفته شوند.

فلک با اشاره به حضور پانزده سخنران خارجی از آمریکا، آلمان، ژاپن، سوئد و … به صورت حضوری و بر خط در کنگره، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد در ارسال و داروی مقاله ها بیشترین مشارکت را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی های علمی در ۳۴ پنل علمی مرتبط با واکسن، بیماری های عفونی، کوید-۱۹، آلرژی ها، سرطان ها، پیوند، انتقال خون، ناباروری، کنترل و تنظیم پاسخ های ایمنی، ایمونومتابولیسم، بیماری های خود ایمنی، نقائص ذاتی و اکتسابی سیستم ایمنی، ایمونوژنتیک، ایمونولوژی ورزش، ایمونولوژی تغذیه، ایمونوفارماکولوژی، تاثیر آلودگی های زیست محیطی روی سیستم ایمنی، نانوایمونولوژی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، کاربرد ایمونولوژی در تشخیص آزمایشگاهی و اخلاق در پژوهشهای پایه و بالینی گنجانده شده اند.

مدیر گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: کارشناسان علوم آزمایشگاهی، پزشکان عمومی، داروسازان، متخصصین ایمونولوژی و آلرژی بالینی و همچنین متخصصین بالینی در بیش از ده رشته شامل داخلی، آسیب شناسی، جراحی عمومی، روماتولوژی، غدد درون ریز، نفرولوژی، قلب و عروق، زنان و زایمان و … از شرکت کنندگان کنگره هستند.

وی با اشاره به حضور قابل توجه دانشجویان در این کنگره، گفت: نزدیک به ۱۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران ثبت نام کرده اند که نیمی از این تعداد به صورت حضوری و سایرین به صورت برخط در کنگره شرکت می کنند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران تشریح کرد: مسابقه خلق آثار مرتبط با معرفی مسیرهای ایمونولوژی در قالب نقشه مفهومی در شش موضوع علمی شامل کووید۱۹، بیماری های التهابی روده، سرطان و درمان آن با لنفوسیتهای کشنده طبیعی، اندمتریوز و ویتامین D، بیماری های اتوایمیون و پیوند و رژیم های مهارکننده ایمنی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مسابقه طراحی و به تصویر کشیدن مسیرهای مرتبط با ایمونولوژی برای اولین بار در کشور اجرا می شود، افزود: این بخش نقش هنر را در خلق آثار علمی فاخر به ویژه در تهیه نسخه گرافیکی خلاصه مقالات علمی برجسته می سازد.

فلک یادآور شد: نقشه مفهومی و تصویرسازی آن کمک می کند تا بدانید خلاصه یک فعالیت از ابتدا تا حصول نتیجه چیست؟ در نتیجه احاطه بیشتری به موضوع پیدا کرده و ارتباط جزییات را بیشتر درک کنید.

وی از توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران به عنوان وجه تمایز با سایر کنگره ها یاد کرد و افزود: اساتید و دانشجویان رشته علوم پایه، درمان مستقیم انجام نمی دهند اما در تشخیص و درمان بیماران مشارکت داشته و همچنین در فرهنگ سازی و آموزش جامعه نقش دارند.

مدیر گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در همه گیری کرونا این موضوع بیشتر نمایان شد، ادامه داد: اگر ایمونولوژیست ها، ویروس شناس ها، ملکول بایولوژیست ها نبودند، نمی توانستیم واکسن بسازیم و مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان ادامه داشت.

وی از برگزاری پنل ملاقات با سردبیرات مجلات ایمونولوژی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران خبر داد و گفت: مجله ها در دنیا به سمت دسترسی آزاد پیش می روند، بنابراین انتشار یک مقاله بسیار هزینه بر است و بعضا به دو تا سه هزار دلار می رسد.

فلک با بیان اینکه پیشنهاد ما این است به جای اینکه این پول از کشور خارج شود، با سرمایه گذاری بهتر و بیشتر، مجله های داخلی را ارتقا دهیم، افزود: ارتقا مجله های داخلی به نمایش بهتر تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی کمک می کند و همچنین معطلی های طولانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انتشار مقاله و برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه هایشان را کاهش می دهد.

شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران هفتم تا نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ با شعار « ایمونولوژی برای عموم جامعه» در مرکز همایش های رازی واقع در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا