اخبار استان ها

نخستین کشت گیاهان هیدروپونیک کشور در هنرستان کشاورزی شهرضا

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران و به نقل از اداره اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، احمد رمضانی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در کشور کشت گیاهان هیدروپونیک در گلخانه هنرستان کشاورزی حکیم ناصح قمشه‌ای شهرضا انجام شد، اظهار کرد: مزرعه این هنرستان کشاورزی، با مساحتی بالغ بر ۱۴۰ هکتار در کمربندی اصفهان- شیراز قرار گرفته و هم اکنون ۱۴ جریب آن زیر کشت محصولاتی نظیر گل رز هیدروپونیک و فلفل خاکی قرار گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش منطقه شهرضا درباره مفهوم هیدروپونیک افزود: کشت هیدروپونیک، روشی برای کشت گیاهان است که در آن به جای استفاده از خاک، از محلولی غنی و دارای مواد مغذی مبتنی بر آب استفاده می‌شود و مزایای قابل توجهی از جمله افزایش سرعت رشد، منابع موردنیاز کمتر، کاهش آفات و بیماری‌ها و تبخیر کمتر دارد.

وی با بیان اینکه در تلاشیم نگاه به رشتۀ کشاورزی را اصلاح کنیم، تصریح کرد: هنرستان کشاورزی حکیم ناصح قمشه‌ای دارای ۵۵ هکتار مساحت است که در ۳ هکتار آن گلخانۀ هیدروپونیک احداث شده و برای اجرای این فناوری، اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال از ظرفیت‌های بخش خصوصی هزینه شده است.

رمضانی ادامه داد: بزرگ‌ترین استخر در جنوب استان با ۱۲ متر عمق در مزرعه هنرستان کشاورزی ناصح شهرضا با ظرفیت ۶۰ میلیون لیتر آب و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال ایجاد شده است که علاوه‌بر آب‌گیری از طریق قنات فضل‌آباد، امکان استفاده از آب‌های باران در فصل پاییز و زمستان را نیز فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌داران با حقوق بالا به دنبال استخدام دانش‌آموزان پایه دهم هنرستان کشاورزی شهرضا هستند، خاطرنشان کرد: این هنرستان با هزینۀ بخش خصوصی تجهیز شده است و در آن، برای نخستین‌بار کد رشتۀ کشاورزی هیدروپونیک دریافت شد و درحال حاضر ۳۰ دانش‌آموز در پایه‌های دهم و یازدهم مشغول تحصیل در این رشته هستند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا