پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

هوای اصفهان درفروردین ۹۵ خنک تر از اسفند خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، نوید حاج بابایی در آخرین نشست خبری اداره کل هواشناسی در سال ۹۴ در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به وضعیت بارش هوای استان در سال آبی جاری گفت: میانگین وزنی بارش سال آبی جاری از اول مهر تا ۲۴ اسفند ۹۴ برابر با ۷۲٫۹ میلی متر است که با کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته و نسبت به مقایسه بلندمدت با کاهش حدود ۳۳ درصدی همراه بوده است.
حاج بابایی تصریح کرد: میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تامین آب زاینده رود تا ۲۴ اسفند، ۷۴۷ میلی متر بوده است که ۲۷ درصد از میانگین بلند مدت خود کمتر است.
وی تاکید کرد: درصد تغییرات سال آبی جاری نسبت به بلند مدت تا ۲۴ اسفند ماه ۹۴ حاکی از کاهش شدید بارش در قسمت های مرکز و شرق استان است که بیش از ۸۱ درصد کاهش بارش داشتیم.
حاج بابایی ادامه داد: کاهش بارش در اکثر ایستگاه های استان وجود داشته است. که از این میان بیشترین کاهش در نواحی شرق و جنوب شرقی ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده است.
وی ضمن اشاره به کاهش بارش در اکثر نوحی استان اضافه کرد: در بیشتر قسمت های استان با کاهش بارش روبرو بوده ایم و تنها بخش های شمال استان و ۲ ایستگاه میمه و گلپایگان از میانگین بارش نسبتا نرمالی برخوردار بوده است.
حاج بابایی در خصوص وضعیت دمای استان خاطر نشان کرد: میانگین دمای استان اصفهان در بهمن ماه ۹۴، ۰٫۶ درجه سانتی گراد گرم تر بوده است.
وی میانگین دمای استان در دی ماه ۹۴ نسبت به بلند مدت را گرم تر عنوان کرد و گفت: میانگین دمای دی ماه ۹۴ نسبت به بلند مدت ۱٫۸ درجه سانتی گراد گرم تر بوده است.
نیمه دوم زمستان ۹۴ گرم تر بوده است
مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: سازمان هواشناسی در یک شاخص جدید تحت عنوان SPEI، علاوه بر داده های بارش، تبخیر و تعرق که نقش موثری در تغییر شدت خشکسالی دارد، موارد را بررسی می کنند در نتیجه شاخص واقعی تری از شدت خشکسالی ارائه می دهد.
حاج بابایی وضعیت خشکسالی سه ماهه استان اصفهان تا پایان ۹۴ را به این صورت عنوان کرد و گفت: به علت کمبود بارش نسبت به بلند مدت در سه ماهه منتهی به بهمن سال آبی جاری و همچنین افزایش دمای میانگین نسبت به بلند مدت در ۲ ماه دی و بهمن ۹۴ که منجر به افزایش تبخیر و تعرق شده است، اکثر شهرستان های استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند.
وی ادامه داد: مرکز، شرق و جنوب شرق و بخش هایی از شمال و جنوب استان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید شده است. و تنها سرچشمه های آبی زاینده رود در وضعیت نرمال به سر می برند.
مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان تاکید کرد: این شاخص خشکسالی را از ابتدای سال آبی جاری تا پایان ۹۴ مشخص می کند و حاکی از این است تنها بخش هایی از غرب، شمال غرب استان در شرایط نرمال بسر می برد.
وی افزود: شدت خشکسالی در شهرستان خمینی شهر، فلاورجان، مبارکه، دهاقان، اصفهان و لنجان بیشتر است.
حاج بابایی در خصوص مساحت خشکسالی استان تا پایان بهمن ۹۴ ادامه داد: حدود ۶۴ درصد مساحت استان دچار خشکسالی است که ۲۲٫۵ درصد آن را خشکسالی شدید و بسیار شدید تشکیل می دهد.
عمده ترین پهنه های خشکسالی شدید و بسیار شدید اصفهان به گفته حاج بابایی مناطق مرکزی شامل شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، مبارکه، دهاقان، لنجان و نجف آباد است.
وی درصد جمعیت خشکسالی استان تا پایان ۹۴ را بیان کرد و گفت: حدود ۶۸ درصد جمعیت استان تحت تاثیر طبقات مختلف خشکسالی هستند که ۴۳٫۶ درصد مردم دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند و تنها ۳۱٫۱ درصد از مدم استان در مناطق با وضعیت خشکسالی نرمال زندگی می کنند.
حاج بابایی به کاهش سطح پوشش برف در حوضه زاینده رود اشاره کرد، و گفت: افزایش دما در زمستان موجبات کاهش قابل توجه سطح برف در حوزه زاینده رود شده است و نشانگر این است که ذخیره مطمئنی از وضعیت برف نداریم.
وی پیش بینی فصلی بارش طی سه ماه آینده را عنوان کرد و گفت: در نواحی غربی و سرچشمه ها در حدود نرمال بلند مدت را شاهد هستیم و دربقیه مناطق استان کمتر از نرمال است.
وی در مورد میزان بارش گفت: بارش عمدتا به صورت رگبارهای بهاری انتظار می رود که این بارش ها به حدی نیست که بتواند کمبود بارش را جبران کند.
حاج بابایی در خصوص پیش بینی فصلی دما گفت شرایط افزایش نسب دما بین ۰٫۵ تا ۱ درجه سانتی گراد در اردیبهشت انتظار می رود.
وی در مورد وضعیت بارش و دما در طی فروردین ماه ۹۵ خاطر نشان کرد: بصورت بارش های بهاری، گاهی با وزش باد شدید بر روی استان انتظار می رود.
وی همچنین یادآور شد: شدت بارش ها عمدتا در نواحی غربی و شمال غرب و جنوب غرب خواهد بود. که در بعضی از مناطق غربی شرایط تشدید بارش ها به صورت رگبارهای محلی وجود دارد.
مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان دمای هوای نواحی مرکزی و شرقی را همراه با پدیده گرد و خاک پیش بینی کرد.
حاج بابایی افزود: نوسانات و تنش های دمایی طی ماه فروردین ۹۵ وجود دارد.
مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان در خصوص توصیه های کاربردی دما گفت: با توجه به افزایش میانگین دمای استان در اسفند ۹۴ که بین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد نسبت به مقدار نرمال بوده است و سبب گل دهی زودرس درختان میوه در شمال و مرکز و شرق استان شده، خروجی مدل های پیش بینی در اوایل بهار ۹۵ تعدیل خواهد شد به طوری که برای فروردین افزایش دما ۱ درجه ساتی گراد پیش بینی می شود.
وی تاکید کرد: پیش بینی های هواشناسی حاکی از شرایط بارش های متمایل به کمتر از سطح نرمال در سطح استان تا اوایل ۹۵ است. از این رو مدیریت مناسب جهت مصرف بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
حاج بابایی در این خصوص اضافه کرد:حتی الامکان از هدر رفت آب باید جلوگیری کرد و همچنین لازم است هرگونه توسعه ای در زمینه های کشاورزی و صنعتی با توجه به کمبود بارش و واقعیت های اقلیمی هر منطقه و شرایط خشکسالی، طراحی و اجرا شود.
مسئول اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان ضمن اشاره به روز جهانی هواشناسی خاطر نشان کرد: همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین( امسال روز ۴ فروردین ماه ۹۵) را به عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین شده است.
حاج بابایی شعار امسال سازمان جهانی هوا شناسی را “اقلیم آینده: داغ تر، خشک تر، نمناک تر” عنوان کرد و گفت: اقلیم جهان در حال تغییر است و طی دهه های آتی با افزایش بیشتر گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر تشدید می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا