عناوین اخبار

 وسعه ۸۰ درصدی مددکاری در کلانتری ها / ۷۹ تا ۸۴ درصد پروندهای قضائی در واحد مددکاری کلانتری ها مصالحه می شوند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس،سرهنگ “جهانگیر کریمی” در همایش تجلیل از مددکاران اجتماعی استان اصفهان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تکریم مددکاری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این باره فرموده اند «همه به مراکز مددکاری مراجعه کنید نه برای درمان، بلکه برای پیشگیری.»

وی در ادامه افزود: مددکاری اجتماعی مجموعه ای از تدابیر مشاوره ای و فعالیت های حرفه ای است که در قالب نهادها، سازمان ها، مؤسسات رفاهی و توانبخشی اجتماعی و فرهنگی ارائه می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان همچنین تصریح کرد: مددکاری باید از چند بُعد مورد بررسی قرار گیرد و از این رو در تحلیل مددکاری باید این پدیده را همچون یک هرم بنگریم.

این مقام انتظامی ادامه داد: مددکار، خدمات و مددجو سه ضلع این هرم هستند که هر یک نقشی را در موفقیت مددکاری و کاهش آسیب های اجتماعی ایفا می کنند.

سرهنگ کریمی خاطرنشان کرد: در سه ضلع هرم مورد اشاره طی دهه های اخیر شاهد تغییرات و تحولات مهمی بوده ایم و بر همین اساس ، مددکاری فعلی با مددکاری سال های قبل قابل مقایسه نیست.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به تشریح تحول خصوصیات مددکاران در گذر زمان اشاره کرد و اظهار داشت: مددکار دیروز و امروز باهم تفاوت های فراوانی دارند به طوری که اگر دیروز، فردی با یک مدرک مددکاری می توانست به مددجو کمک کند؛ امروز علاوه بر لزوم تسلط بر رشته تخصصی خود، باید دانش های بین رشته ای را نیز کسب کند .

وی اعلام داشت: مددکاران امروز باید در رشته هایی همچون حقوق، سلامت و جامعه شناسی صاحب علم باشند تا بتوانند کار خود را به خوبی پیش ببرند.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه مددکاری صرفاً یک شغل نیست اذعان کرد: هر شغلی با کمی آموزش قابل تحصیل است اما مددکاری هنر است و مددکار باید علاوه بر ویژگی های علمی، هنر مددکاری را نیز داشته باشد.

سرهنگ کریمی با بیان اینکه مددکار، هنرمند است و با هنر و مهارت خود بر جامعه اثر می گذارد به تشریح خصوصیات یک مددکار نمونه پرداخت و تصریح کرد: مددکار باید آرام، رازدار، تعامل کننده، ارتباط گیرنده و صبور باشد و این ویژگی در یک فرد عادی یافت نمی شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به افزایش کیفیت آموزش مددکاری نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر در دانشگاه های کشور تحول خوبی در حوزه آموزش مددکاری به وجود آمده و موجب افزایش سطح علمی مددکاری شده است.

این مقام انتظامی در خصوص ضلع دوم مثلث مددکاری (مددجو) بیان داشت: ماهیت و تعریف مددجو نیز در طی سال های اخیر تغییر کرده و اگر در گذشته مددجو را فردی قلمداد می کردیم که به دلیل مشکلات خاص نیاز به کمک پیدا می کرد؛ امروز این تعریف بسیار گسترده تر شده است، امروز همه نیاز به مشاوره داریم و این نیاز در اغلب سازمان های اجتماعی کشور احساس شده است.

وی در خصوص ضلع سوم مثلث مددکاری (خدمات) نیز متذکر شد: خدمات مددکاری نیز در طول زمان دستخوش تغییر شده و گستره بزرگی را در بر می گیرد، کمک به توانمندسازی افراد، گروه ها وجوامع آسیب دیده و در معرض آسیب، برگزاری دوره های آموزشی مختلف، انجام پژوهش و تحقیقات مختلف در زمینه اجتماعی، اجرای طرح های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله این خدمات هستند.

سرهنگ کریمی عنوان کرد: اجرای طرح های توانمندسازی گروه های در معرض آسیب، اجرای طرح های توانمندسازی محلی، فقر زدایی، پیشگیری از اعتیاد در مناطق کمتر توسعه یافته، ارائه خدمات مشاوره ای و روان شناسی در زمینه های مختلف خانواده، زوج، کودک، مداخله در کاهش بحران طلاق و آموزش های مرتبط با آن نیز سایر خدماتی هستند که در حوزه مددکاری به جامعه ارائه می شود .

وی با تاکید بر نقش پررنگ نیروی انتظامی در حوزه مددکاری اظهار داشت: به دلیل پیچیدگی جرایم، نیروی انتظامی به حوزه مددکاری اجتماعی وارد شد و امروز در تمام کلانتری ها، به مراجعان مشاوره داده می شود.

سرهنگ کریمی به عملکرد ۱۵ ساله پلیس در حوزه مددکاری اشاره کرد و اعلام کرد: آمارهای خوبی در این بازه زمانی از نتایج عملکرد مددکاری پلیس به دست آمده و امروز، بین ۷۹ تا ۸۴ درصد از پرونده های ارجاع شده به واحد مشاوره و مددکاری کلانتری ها منجر به مصالحه می شود.

وی پیام این آمار را برای جامعه، مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: پیام این آمار این است که مردم نیازمند خدمات مددکاری هستند و انجام چنین خدماتی می تواند در امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرایم، راهگشا باشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: ناجا اقدامات مددکاری خود را با جدیت ادامه خواهد داد و براساس برنامه ۵ ساله خود که در سال اول آن نیز قرار داریم؛ این گونه فعالیت ها ۸۰ درصد توسعه پیدا خواهند کرد.

گفتنی است، در پایان این همایش توسط مدیرکل بهزیستی از مشاوران و مددکاران نمونه کلانتری های اصفهان با اهدای لوح و هدایا تقدیر به عمل آمد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا