عناوین اخبار

کنسرسیوم مشترک ایران و هلند در بخش کشاورزی تشکیل می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمای گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری های کشاورزی با حضور هیات های دولتی و بخش خصوصی ایران و هلند در محل وزارت جهاد کشاورزی، توافق بر سر تشکیل کنسرسیوم اعلام شد.
در این کنسرسیوم بر تولید محصولات کشاورزی، ارتقای استانداردهای تولید، برند سازی، مدیریت صادرات و استفاده از قابلیت های هلند در شبکه های توزیع بین المللی تاکید می شود.
بنا بر این گزارش در این نشست، مهندس اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، بهره وری، تکنولوژی و فن آوری، حفاظت و اصلاح خاک، مدیریت آب در مزرعه و تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی را از محورهای مهم همکاری ایران و هلند برشمرد.
وی با بیان این که رویکرد برنامه های کشاورزی بر توسعه عمودی تولیدات از طریق افزایش بهره وری است، گفت: توسعه افقی تولیدات کشاورزی با رعایت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار محقق خواهد شد.
اکبری ادامه داد: ما بهره وری را در سه سطح حوضه های آبریز، مزرعه و گیاه دنبال می کنیم.
وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای بالابردن بهره وری مصرف آب، توسعه سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است و ما در یک برنامه ده ساله برای ۴ میلیون هکتار برنامه ریزی کرده ایم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سطح کنونی اجرای سیستم های نوین آبیاری در کشور را یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار و سطح اجرایی شبکه های فرعی را ۲٫۴ میلیون هکتار عنوان کرد.
وی در همین حال، انتقال محصولات پر مصرف آب به داخل گلخانه ها، نشاء کاری، کشاورزی حفاظتی و مدیریت آب با کمک بهره برداران را از برنامه های اساسی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.
اکبری خاطر نشان کرد: موضوع آب در برنامه ششم توسعه به طور خاص دیده شده و ما برای افزایش بهره وری آب کشاورزی به تجارب و تکنولوژی کشورهای پیشرو نیاز داریم.
در این نشست، مهندس رمضان رویین تن مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و مجری طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار، انتقال دانش فنی، ژرم پلاسم، انتقال نهال ، صنایع فرآوری به خصوص در زمینه مرکبات] پسته، کشمش و خرما را از زمینه های همکاری میان ایران و هلند در حوزه باغبانی عنوان کرد.
وی افزود: یکی از مشکلات ما، مساله سرمازدگی باغات میوه است و کشور هلند می تواند از نظر هواشناسی با سیستم های پیشرفته کمک کند.
رویین تن به ۲٫۵ میلیون هکتار سطح باغات ایران اشاره کرد و گفت: از این سطح سالانه ۱۷ میلیون تن میوه تولید می شود.
وی ادامه داد: در ایران سالانه ۴ میلیون تن مرکبات، ۳٫۵ میلیون تن سیب، ۲٫۳ میلیون تن انگور، ۸۰۰ هزار تن انار و ۸۰۰ هزار تن خشکبار تولید می شود.
مدیر کل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی به برنامه های معاونت امور باغبانی برای احداث باغات جدید در سطح بیش از یک هزار هکتار اشاره و اعلام کرد: هلند می تواند در احداث این باغات با کشورمان همکاری داشته باشد.
در ادامه این نشست سید حمید کیایی مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاروزی، گفت: ایران برنامه ده ساله برای افزایش سطح گلخانه ها به ۵۸ هزار هکتار دارد.
وی سطح کنونی گلخانه های کشور را ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: ما برنامه افزایش ۴۸ هزار هکتاری را در سطح گلخانه های کشور داریم.
کیایی با بیان این که احداث گلخانه های جدید، با منابع داخلی و منابع و امکانات کشورهای پیشرفته صورت می گیرد ،خواستار سرمایه گذاری های مشترک ایران و هلند در زمینه احداث گلخانه های جدید شد.
وی گفت: دو کشور می توانند بذور هیبرید سبزی و صیفی را با سرمایه گذاری های مشترک در ایران تولید کنند.
دکتر عیسی گلشاهی مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران نیز در این نشست،فرآوری، برندسازی و بازار یابی را از زمینه های همکاری میان ایران و هلند دانست.
وی افزود: این همکاری ها می تواند با سرمایه گذاری های مشترک در حوزه های فنی، تولید، پرورش، برند سازی، تکثیر و پرورش، تغذیه ماهیان قزل آلای رنگین کمان صورت گیرد.
گلشاهی همچنین خواستار همکاری مشترک ایران و هلند در زمینه تولید واکسن BHS و تولید ماهی در قفس متناسب با شرایط ایران شد.
در ادامه این نشست، کریدز کنست مدیر کل امور روابط اتحادیه اروپا و بین الملل وزارت اقتصاد هلند، زمینه های همکاری دو کشور را گسترده توصیف کرد و گفت: موضوعاتی که در این نشست مطرح شد به شناخت بیشتر هلند از برنامه های توسعه ای ایران در بخش کشاورزی کمک خواهد می کند.
وی بر تبادل منظم هیات های میان دو کشور و نگاه یکپارچه و جامع به موضوع ارتقای بهره وری کشاورزی نیز تاکید کرد.
کنست در همین حال اظهار داشت: هلند هم دومین صادر کننده محصولات کشاورزی به جهان و هم وارد کننده این محصولات است و شبکه های توزیع و سیعی دارد که می تواند از این شبکه های توزیع برای صادرات محصولات کشاورزی ایران استفاده کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا