اقتصادی

«۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری» طرحی برای توسعه اقتصادی استان اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، امیررضا نقش امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم فروردین‌ماه_ با حضور در هشتادودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جایگاه استان در اقتصاد کشور، اظهار کرد: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و رتبه نخست را در تعداد واحدهای صنعتی دارد؛ البته وقتی تعداد واحدها، شهرک‌های صنعتی و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دام زیاد باشد به همین میزان چالش‌ها و مشکلات نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: از ابتدای حضور در استانداری اصفهان، برنامه این بود که از ظرفیت‌های قانونی که در اختیار استانداری وجود دارد، بیشترین استفاده را ببریم تا مشکلات این حوزه را در برنامه‌ای کوتاه‌مدت رفع کنیم، البته همین موضوع برنامه‌های بلندمدت را تحت تأثیر قرار می‌داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه در حوزه تسهیل و رفع موانع تولید ورودی جدی داشتیم، گفت: یکی از اقداماتی که مدنظر قرار گرفت، نگاه ویژه به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بود که جایگاه قانونی بالایی دارد و در رفع مشکلات مورد محور بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت در استانداری ۹۰۰ پرونده پشت در ستاد تسهیل بود، در این راستا تاکنون حدود ۱۸۰ جلسه در طول ۱۸ ماه تشکیل شده و حدود ۱۹۰۰ مصوبه داشته‌ایم. طبق رصدی که توسط اتاق بازرگانی درخصوص پیگیری این مصوبات انجام می‌شود مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد مصوبات عملی شده است.

نقش با اشاره به بهبود فضای کسب‌وکار در استان اظهار کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ استان در شاخص‌های فضای کسب‌وکار در جایگاه ۲۳ قرار داشت و در سال ۱۴۰۰ که ابتدای دولت جدید بود در جای پانزدهم قرار داشت، اما در انتهای سال ۱۴۰۱ به رتبه پنجم رسیدیم و این بهبودی قابل توجه است.

وی با تأکید بر اینکه مباحث سرمایه‌گذاری باید بر اولویت‌های استان متمرکز شود، گفت: بخشی از پروژه‌های استان معطل مانده است که برای تکمیل آن بخش خصوصی باید پای کار بیاید، زیرا معتقدیم که با همدلی میان مدیریت شهری و استانی بسیاری از این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و طرح توجیهی جذاب می‌تواند برای تکمیل واگذار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به طرح «۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری» گفت: معتقدیم که طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است، در همین راستا باید به سمت مجوزهای بی‌نام برویم تا سرمایه‌گذار وقت خود را صرف اخذ مجوز نکند. با تلاش‌های صورت گرفته تا یکی دو ماه آینده، ۳۰ فرصت از این صد فرصت عملی خواهد شد و در کنار آن رویدادها و نمایشگاه‌های دائمی برگزار می‌شود.

وی افزود: در ابتدای شروع کار در استان، حدود هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال وجود داشت که به دلایل مختلف به این مرحله رسیده بودند. به همین دلیل حدود ۵۰ درصد اسمی تولید استان خالی بود، بر این اساس نخستین اولویت ما تأمین مالی این تولیدی‌ها است. اگر آن‌ها به چرخه تولید برسند ۳۲ هزار اشتغال در استان ایجاد می‌شود که بخش زیادی از تعهد ۷۰ هزار شغلی استان را تکمیل خواهد کرد.

نقش با بیان اینکه ۳۷۶ واحد تولیدی راکد که شامل ۳۰ درصد آمار کل این حوزه است به چرخه تولید بازگشته است، افزود: بازگشت این واحدهای تولیدی به چرخه تولید، نقش مؤثری در افزایش اشتغال در استان داشته است.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر هیچ گاه بانک‌ها بیش از ۶۰ درصد منابع خود را به مصارف بخش تولید اختصاص نداده‌اند و این نشان دهنده سخت‌گیری شدید در این حوزه است، گفت: اصفهان پس از تهران با ۵.۱ درصد منابع بانکی در جایگاه دوم قرار دارد، در همین راستا طی ۱۸ ماه گذشته حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی تزریق شد، هرچند نیاز استان بیش از این مقدار است.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا