اخبار استان ها

جمع آوری متکدیان نیازمند تعامل بین دستگاهی است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، علیرضا محمودی پیش از ظهر امروز _شنبه هجدهم فروردین _در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌آوری متکدیان نیازمند تعامل بین دستگاهی است اما متأسفانه شهرداری اراک در مسیر ساماندهی متکدیان تنهاست.

وی با بیان اینکه برای حذف این پدیده اجتماعی باید سایر ارگان‌های نیز مسئول پای کار باشند افزود: جمع‌آوری متکدیان نیازمند تعامل بین دستگاهی است و اینکه فقط شهرداری این افراد را جمع‌آوری نماید، برای حذف این پدیده نازیبا از سطح شهر کافی نیست.

شهردار اراک تصریح کرد: باید طبق آئین نامه ساماندهی متکدیان مصوب سال ۱۳۷۸، تمامی نهادهای مسئول پای کار باشند.

محمودی افزود: نکته مهم‌تر از جمع‌آوری، تعیین تکلیف این متکدیان پس از جمع‌آوری است که باید اقداماتی برای عدم بازگشت این افراد به عنوان متکدی تدارک دیده شود.

وی گفت: شهرداری اراک برای کاهش و حذف معضل اجتماعی تکدی‌گری در سطح شهر، از ابتدای آذرماه سال گذشته با تخصیص یک دستگاه خودروی مینی باس و یک تیم جمع‌آوری، طرح‌های ساماندهی را به طور مستمر و روزانه در سطح شهر اجرا می‌کند.

شهردار اراک افزود: شهرداری در این مسیر نیازمند همراهی شهروندان است چرا که شهروندان می‌توانند با کمک نکردن به متکدیان و کاهش درآمد متکدیان نقش بسزایی در حذف پدیده تکدی‌گری داشته باشند و انگیزه حضور متکدیان برای دریافت پول از مردم را کاهش دهند.

محمودی خاطر نشان کرد: تکدی‌گری در جامعه یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و برای شهروندان خطراتی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی از متکدیان دارای بیماری واگیر دار هستند که ممکن است با تردد بین شهروندان انتقال بیماری را تسریع کنند و یا حتی برای برخی امور بهداشتی خود در معابر و فضای سبز با عدم رعایت موازین بهداشتی باعث آلودگی می‌شوند.

شهردار اراک اظهار کرد: از نظر بعد روانی و نازیبایی نیز مشاهده این پدیده می‌تواند باعث ایجاد غم و تحریک احساسات و برانگیختن خشم شهروندان شود که خود نوعی آسیب روحی محسوب می‌شود.

محمودی با بیان اینکه کمک به متکدیان، نیازمندان واقعی را از دریافت کمک‌های مردمی محروم می‌سازد خاطر نشان کرد: حضور افراد دارای اعتیاد و معتاد متجاهر در قالب متکدی باعث رواج مصرف بیشتر مواد مخدر و یا حتی سو استفاده از کودکان برای انتقال و توزیع مواد می‌شود که در سال گذشته، ۹مورد از کودکان مورد آزار و یا سوءاستفاده توسط این افراد قرار گرفتند.

وی، حضور برخی افراد سودجو و سرقت از کودکان و زنان و سرقت موبایل و طلا بین متکدیان و یا آمارگیری از منازل برای سرقت در فرصت مناسب، مانع شدن از تردد ماشین‌ها در چهار راه‌ها پشت چراغ قرمز و گاهاً تصادف خودروها و ایجاد ترافیک، برخورد آتشدان حاوی ذغال اسپند با خودروهای عبوری و بروز صدمه به خودروی شهروندان را از جمله آسیب‌ها کمک به متکدیان برشمرد.

شهردار اراک گفت: در سال گذشته ۳۰۶ متکدی در شهر اراک شناسایی و ساماندهی شده‌اند که از این تعداد، ۲۴۲ نفر متکدی منحصر به فرد و ۶۴ نفر نیز متکدی تکراری بوده‌اند.

محمودی با بیان اینکه همچنین از کل متکدیان شناسایی شده ۲۲۵ نفر مرد و ۸۱ نفر زن بوده‌اند افزود: ۸۰ نفر از متکدیان در سال گذشته جز متکدیان حرفه‌ای ثبت شده بودند که ۳۷ نفر از آنها به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل حضور متکدیان اتباع افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

شهردار اراک تصریح کرد: در سال گذشته ۲۵ مورد متکدی اتباع در شهر اراک شناسایی شده که ۹۲ درصد متکدیان اتباع زیر ۱۵ سال سن دارند و اکثر این افراد فاقد مجوز اقامت و حتی تردد در شهر اراک هستند و در این خصوص نیازمند تصمیم قاطع از سوی نهادهای مرتبط هستیم.

محمودی با بیان اینکه تقریباً ۹۰ درصد متکدیان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با اعتیاد و مواد مخدر سرو کار دارند، اظهار کرد: از مجموع آمار متکدیان شناسایی شده حدود ۵۵ درصد دارای اعتیاد بوده‌اند و نیمی از متکدیان نیز تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و ماهانه از این نهادها حقوق دریافت می‌کنند که ادعا دارند هزینه‌های کمک معیشتی این نهادها پاسخگوی نیازهای آنان نیست.

وی تاکید کرد: برخی از متکدیان بیش از ۱۰ بار شناسایی و حتی دو مرتبه تحویل مراجع قضائی شده‌اند اما متأسفانه همچنان به تکدی‌گری می‌پردازند، لذا اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند.

شهردار اراک گفت: حضور متکدیان مرد نسبت به زن‌ها سه برابر شده است، بیش از ۶۰ درصد از متکدیان غیر بومی هستند و تعداد زیادی از آنها به دلیل درآمد خوب حاصل از تکدی‌گری در شهر اراک و در مناطق حاشیه‌ای ساکن شده‌اند که این مساله خود باعث بروز مشکلات اجتماعی جدیدی می‌شود.

محمودی خاطرنشان کرد: متکدیان شیوه‌های جدیدی برای تکدی‌گری بین شهروندان به کار می‌برند که از جمله آنها می‌توان به تکدی‌گری مقابل داروخانه‌ها و طلب پول برای خرید دارو برای فرزند یا همسر بیمار، نشان دادن بخشی از بدن به عنوان داشتن جراحت یا معلولیت و عدم توانایی برای کار و درآمد در صورتی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

وی ادامه داد: از جمله این موارد می‌توان به آقایانی که که با پوشش چادر اقدام به تکدی‌گری می‌کردند، همراه آوردن فرزند کوچک برای برانگیختن احساسات مردم اشاره کرد که از شیوه‌های تکدی‌گری می‌باشد که طی سال‌های گذشته بین متکدیان رواج یافته است.

شهردار اراک گفت: دست‌فروشی در معابر اصلی ولی با طلب کمک از مردم و اصرار برای خرید از آنها، پاک کردن شیشه خودروها، اسپند دود کردن، فال و آدامس فروشی، جوراب و لیف فروشی و … که تکدی‌گری پنهان محسوب و موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود، از شیوه‌های دیگر تکدی‌گری است.

محمودی اضافه کرد: شهروندان در سال‌های گذشته نسبت به جمع‌آوری این افراد موضع داشتند و گمان می‌کردند تمامی این افراد از نیازمندان واقعی هستند و به آنها کمک می‌کردند ولی در سال‌های اخیر شهروندان نیز از شهرداری درخواست جمع‌آوری این افراد را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در آمار متکدیان نشان می‌دهد که ۵۵ درصد متکدیان معتاد هستند، در صورتی که سه سال پیش آمار معتادین بین متکدیان چشمگیر نبوده اما آمار سال گذشته نشان از حضور پرشمار این افراد برای تکدی‌گری بین افراد جامعه است که نیازمند بررسی توسط نهادهای مسئول می‌باشد و از مهمترین عوامل حضور این افراد و فعالیت به عنوان متکدی، عدم وجود مرکز ماده ۱۶ است.

شهردار اراک درباره وضعیت متکدیان حرفه‌ای هم گفت: با توجه به اینکه مجازات‌های سنگینی برای این جرم در نظر گرفته نشده ما شاهد آن هستیم که این افراد مجدداً حتی پس از تحویل به مراجع قضائی اقدام به تکدی‌گری می‌نمایند که برای جلوگیری از این موضوع، این افراد باید توسط روانشناسان و مددکاران سازمان‌های حمایتی مشاوره شوند تا از اقدام مجدد خودداری کنند.

محمودی ادامه داد: درآمد متکدیان در شهر اراک چشمگیر است و به عنوان مثال یک متکدی با حضور سه تا چهار ساعته در چهارراه‌ها حداقل سه میلیون درآمد دارد که برای این افراد پرهیز از تکدی‌گری و نادیده گرفتن این درآمد کار راحتی نیست.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا