اخبار استان ها

ابتکار میدل‌باس‌های اصفهان، گره‌های بزرگ ترافیکی همدان را حل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، امروز جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان به همراه اعضای کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی این شهر به اصفهان سفر کردند و از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهر اصفهان بازدید کردند.

مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر همدان در جلسه با کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در هر نقطه از این سرزمین مایه مباهات است، زیرا رونق دستاوردها در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام یعنی اعتماد مردم است.

وی افزود: اقدامات ابتکاری و پیشتازانه اصفهان در عرصه حمل‌ونقل و ترافیک مایه خرسندی و خوشحالی است، از این باب و برای آشنایی بیشتر با این اقدامات به اصفهان سفر کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهر همدان با سابقه فرهنگی و تاریخی کهن به شکل شعاعی مبتنی بر مرکز شهر طراحی شده است، بر این اساس در سالیان گذشته اغلب سفرهای درون شهری با عبور از مرکز شهر اتفاق افتاده است، اما با توجه به شرایط امروز کشور و شهرها و تزریق زیاد خودرو به سطح شهرها و از سوی دیگر کاسته شدن قدرت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شایسته است همه مسئولان از جمله ارکان مدیریت شهری برای رشد و گسترش حوزه حمل‌ونقل و رفع مشکلات ترافیکی در همه عرصه‌ها تدبیر کنند.

وی با اشاره به رویارویی همدان با چالش آب تاکید کرد: تأمین آب شهر همدان با مبلغ ۱,۴۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت انجام شد اما بحران بعدی که شهر همدان با آن روبه‌رو است، بحران ترافیک بوده که اگر به استقبال رفع مشکلات آن نرویم، دیگر اقدامات ضربتی، اثربخش نخواهد بود.

حیدری ادامه داد: رکن اصلی بودجه شهرداری همدان در سال آینده بر اساس تأکیدات شورای اسلامی شهر بر ساماندهی، گسترش و توسعه خدمات حمل‌ونقل و ترافیک قرار داده شده است و بر این اساس حدود ۶۰ درصد از بودجه سال آینده شهر همدان به این موضوع اختصاص یافت.

وی مقوله هوشمندسازی را یکی دیگر از ارکان حمل‌ونقل و ترافیک شهری دانست و گفت: به این موضوع نیز نیم‌نگاهی در شهر همدان داریم، به عنوان مثال در زمینه هوشمند سازی چهارراه‌ها و تقاطع شهر همدان ورود جدی کردیم که بر اساس اذعان شرکت پیمانکار این سیستم سال‌ها قبل در اصفهان به خوبی اجرا شده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات کسب شده امروزه حدود ۲۰ درصد از سفرهای درون شهری اصفهان متعلق به حمل‌ونقل عمومی بوده که آمار مطلوبی در بین دیگر کلانشهرهای کشور است و نشان می‌دهد به حوزه حمل‌ونقل عمومی در اصفهان توجه‌ای از سوی مدیریت شهری شده است.

وی تصریح کرد: تزریق میدل باس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان اقدام شایسته و قابل تقدیر است، ورود میدل باس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌توانند گره‌های بزرگی از مشکلات ترافیکی شهر همدان را باز کند، بنابراین برای تأمین میدل باس سال آینده اعتبار قابل‌توجهی اختصاص یافته است.

حیدری گفت: شاخص نفر بر هکتار در شهر اصفهان طبق آمار زیر عدد ۵۰ است ولی این عدد در شهر همدان به بالای ۹۰ می‌رسد که بعضاً در برخی از مناطق به عدد ۱۵۰ نیز رسیده که ناشی از حاشیه نشینی و ایجاد کننده مسائل مختلفی در حوزه خدمات شهری، آسیب‌های اجتماعی و حمل‌ونقل شده است.

وی افزود: امیدواریم در طرح جامع شهر همدان که در دست تهیه و تدوین است این شاخص نفر در هکتار در شهر همدان کاهش یابد و پیشرفت روز افزون کلانشهرها را شاهد باشیم.

تاریخ و فرهنگ اصفهان و همدان بهم پیوند خورده است

در ادامه علی اکبر نظری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی همدان اظهار کرد: به گواه تاریخ، اصفهان در علم و دانش از جایگاهی رفیعی برخوردار است و شهر همدان و شهر اصفهان هر دو در دوره‌هایی از تاریخ پایتخت ایران زمین بودند و نقاط مشترک متعددی چون غنای فرهنگ، تمدن، شیعه محوری پرورش عالمان بزرگ دینی و علمی را دارند.

وی ادامه داد: تاریخ و فرهنگ اصفهان و همدان به هم نزدیک بوده و به یکدیگر پیوند خورده است، بنابراین ارتباطات بیشتر در زمان حاضر در راستای نشر فرهنگ و تمدن امری ضروری است،
اگر از فرهنگ قدیمی هر دو شهر استفاده کنیم نتایج مثبتی برای هر دو شهر حاصل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: پاکیزگی شهر، توجه به رفع سد معبر و رعایت این نکته از سوی اصناف اصفهان و نبود حاشیه‌نشینی سنگین از جمله نقاط مثبت شهر اصفهان است که در این سفر به آنها توجه کردیم و متأسفانه این موارد از جمله مشکلات شهر همدان محسوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سیما و منظر شهر همدان در سالیان اخیر از منظر زباله بدتر از گذشته شده و اصفهان در این عرصه پیشتاز است.

لزوم توجه شهرداری‌ها به حوزه فرهنگی و اجتماعی

علی رضایی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار کرد: شهرداری‌ها تا به امروز یک نهاد عمرانی و کالبدی و خدماتی شمرده شده و در حوزه فرهنگی و اجتماعی ورود جدی نداشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر اصفهان یک کلانشهر است و تراکم بیشتری دارد، دچار آسیب‌هایی شده که سوال ما این است آیا شهرداری اصفهان به عنوان یک نهاد اجتماعی در اصفهان ورود پیدا کرده و در صورت پاسخ مثبت سیاست پیش روی مدیریت شهری در این زمینه چیست؟

عنوان به حق پایتختی جهان اسلام برای اصفهان

حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاک، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار کرد: اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و به حق این عنوان را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس فرهنگ ایرانی اسلامی و شیعی خود را در بخش معماری و هویتی خود باید حفظ کند، بنابراین شایسته است معماری شهر اصفهان از مبحث شکل و شمایل در این راستا حرکت کند، اما متأسفانه شاهد بودیم که در برخی از نقاط شهری به این مهم کم توجهی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: امروزه می‌توان با تاکید بر اصالت تاریخی و اسلامی و تاکید بر معماری اسلامی همراه با تنوع زیاد از آجر بهره برد، وضعیت فرهنگی اصفهان نیز نسبتاً مطلوب بوده و این مایه دلگرمی شهرهای کشور چون همدان است.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای برخی از پروژه‌های شهری چون استقرار شهرک سلامت در یک نقطه شهری که باعث افزایش سفرهای درون شهری به یک منطقه و افزایش بار ترافیکی در نقطه‌ای می‌شود تأمل کرد و به سمت محله محوری حرکت کنیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا