عناوین اخبار

درباره انصراف روحانی به نفع جهانگیری هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از مهر ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان گفت: این افزایش حقوق از فروردین ماه اعمال شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش گفت: مستمری آنها از ۷۱ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت؛ یعنی ۳.۴ برابر به یارانه‌های خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه شد.

شریعتمداری استعفا داده است

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت از امکانات دولتی برای تبلیغات استفاده می کند، گفت: مراجع نظارتی نظارت دارند و ما هم مقید هستیم از امکانات دولتی استفاده نکنیم و به همین دلیل آقای شریعتمداری که به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی انتخاب شده بود، استعفا داد.

وی با بیان اینکه ما مقید به اجرای قانون هستیم، گفت: اگر موردی هست به دستگاه های نظارتی گزارش کنند. ما تابع قانون هستیم و از برخورد قانونی استقبال می کنیم.

پرداخت دیه قربانیان منا همچنان در حال بررسی است

سخنگوی دولت درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: آنها هنوز در مورد منا جمع بندی نکرده اند، اما در مورد حادثه جرثقیل اعلام کرده اند که مبالغی پرداخت خواهند کرد، اما همچنان حادثه منا در حال بررسی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی از اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد که احتمال دارد آقای روحانی به نفع آقای جهانگیری انصراف دهند و به نظرتان این احتمال وجود دارد که روحانی به نفع جهانگیری انصراف دهد؟ گفت: در این باره هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده آقای جهانگیری با انگیزه در انتخابات حضور دارند و سوالاتی که مطرح می شود را پاسخ و برنامه هایی که دولت دوازدهم ان شاالله به ریاست اقای روحانی خواهند داشت، را اعلام خواهد کرد.

گزارش های آسیب های اجتماعی برای ارائه به حضور رهبر انقلاب آماده است

نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در هفته جاری قرار بود جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شود، اما گفته شده است که این جلسه به درخواست دولت به تعویق افتاده است این در حالی است که ایشان در جلسه گذشته بر سر موعد برگزار شدن این جلسات تاکید داشتند، گفت:همانطور که اشاره شد ما معظوم !؟ (به معنی وظیفه داشتن) نیستیم جلساتی که در حضور مقام معظم رهبری برگزار می شود، شکل می گیرد آنها را گزارش دهی کنیم. دفتر ایشان به همان شکلی که مقتضی می دانند گزارش دهی می کنند.

وی افزود: هر شش ماه یک بار ما این توفیق را داریم خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب می شویم، گزارش عملکرد می دهیم و خود ایشان به دلیل اهمیت موضوع جلسه را اداره می کنند.

نوبخت گفت: در ارتباط با آنچه که از آبان ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۹۶ این شش ماه را بحث می کنیم همه دستگاه هایی که تقسیم کار شده بودند گزارش های خود را آماده کردند از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، که ما در این فاصله بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان که بخشی از آن را به حاشیه شهر مشهد تخصیص دادیم، از هفت دستگاه پشتیبانی مالی انجام دادیم که تمام این گزارش ها آماده است و هر وقت که مقام معظم رهبری اجازه بفرمایند، ما خدمت ایشان شرفیاب شویم این گزارش داده خواهد شد.

جهانگیری کاندیدای جریان اصلاحات نیست/می تواند به صورت مستقل در انتخابات وارد شود

وی همچنین در پاسخ به این سوال که  حضور آقای جهانگیری و روحانی در انتخابات در نهایت به چه نتیجه ای منجر خواهد شد و آیا آقای روحانی به نفع آقای جهانگیری کناره گیری خواهد کرد، گفت: همه جریانات سیاسی اصلاح طلب و اعتدال اعلام کرده اند که کاندیدای واحد آنان آقای روحانی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اینکه یک اصلاح طلب دیگری مدیر برجسته و توانمندی مانند آقای جهانگیری هم در این عرصه بیاید، اما جریان اصلاحات این شخصیت ارزشمند را به عنوان کاندیدای خود معرفی نکردند و همه آنها به صورت واحد گفته اند که کاندیدای شان دکتر روحانی است.

نوبخت گفت: حالا یک فرد می تواند به صورت مستقل به دلیل ویژگی های خودش بیاید و در این عرصه وارد شود.

حرف از چند برابر کردن یارانه ها جای تامل دارد

سخنگوی دولت در واکنش به شعار برخی کاندیداها که گفته اند یارانه نقدی را افزایش می دهند، گفت: درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که قانون گفته است کسورات را هم باید کم کنند؛ بنابراین سهم این سازمان از هدفمندی یارانه ها ۲۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. اما این سازمان باید ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دهد. لذا مابقی را دولت با اجازه قانونی از خزانه برداشت می کند، بنابراین تاکید می کنم اگر کسی مطلع باشد و حرف از چند برابر کردن یارانه ها بزند، جای تامل دارد.

وی همچنین با اشاره به لایحه دولت برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری گفت: در لایحه ای که تقدیم مجلس کرده پیش بینی شده که در طول سال های برنامه ششم ۷۶۵ هزار نفر سالانه وارد بازار کار شوند، اما بر اساس روال گذشته آنچه که می تواند انجام  گیرد اشتغال ۵۱۴ هزار نفر است، بنابراین در صفحه ۲۰ این لایحه پیشنهاد کردیم که باید در سال ۹۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز ۷۶۵ هزار بیکار باشیم و نرخ بیکاری تک رقمی شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای ایجاد ۹۵۵ هزار فرصت شغلی نیاز به سرمایه گذاری سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومانی داریم، گفت: سال ۹۵ عملا ۳۳۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کنیم تا این فرصت شغلی ایجاد شود.

وی توضیح داد: کل تعداد شاغلان در سال ۸۴، ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر بوده اند که تعداد شاغلان در سال ۹۱، ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر رسید که زیاد رشدی نداشته است، اما امروز کل شاغلان ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر است، اکنون می خواهیم سالانه ۹۵۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

نوبخت همچنین در مورد قراردادهای موقت که موجب عدم ثبات شغلی شده است، گفت: قانون کار قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته، اما آقای ربیعی و همکارانشان نسبت به بهبود و شرایط محیط کار و امنیت شغلی بسیار حساس هستند.

وی همچنین در خصوص برجام و بدعهدی های آمریکا گفت: هر یک از طرفین اگر از تعهدات خود سرباز زنند در توافقنامه ساز و کارش مشخص شده و ما نیز از ظرفیت های پیش بینی شده استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در مورد حواشی روز کارگر و در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض چند نفر از کارگران به صورت سازماندهی شده بود، گفت: اصحاب رسانه آنجا حضور داشتند و شکوه و عظمت جلسه نمایان بود.

وی افزود: این کارگران تعدادی یا جمعیتی بودند همه انتقاد و انتظارهای خود را می توانند داشته باشند و این نشان دهنده فضای آزادی بیان است اما اینکه چطور آن جلسه را از طریق رسانه ها بیان می کنیم، من هم نقد دارم. باید به کارگرها توجه کنیم تا زندگی بهتری داشته باشند.

نظام مسئول شرایط کشور است نه دولت

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به وعده نامزدهای انتخاباتی گفت: برخی از این عزیزان می گویند با بحران مواجه هستیم و واژه بحران را به کار می برند اما اینان که چهره سیاهی از اقتصاد ملی ترسیم می کنند پاسخ دهند آیا این وضعیت طی سه سال و نیم گذشته توسط این دولت به وجود آمده است و یا محصول نظام است بنابراین این انتقادها و سیاه نمایی ها بیش از آنکه به دولت برگردد به نظام برمی‌گردد آیا ما مجاز هستیم چهره مقبول نظام را کریه نشان دهیم، به چه قیمتی می خواهیم این کار را انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه دولت نیز وضعیت فعلی را وضعیت ایده آل و مطلوب نمی داند گفت: برنامه صد روزه، برنامه ششم و برنامه بودجه نشان می دهد که آیا با این دولت می توان به نقطه مطلوب برسیم یا خیر.

نوبخت در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور وعده ایجاد چهار میلیون شغل در صورت رونق گردشگری داده بود که تعداد گردشگران افزایش یافت اما شغلی ایجاد نشد، گفت: اینکه گردشگری منجر به افزایش شغل نشد خبر نادرستی است شغل های زیادی ایجاد شده است و دو میلیون ایجاد شغل بخشی از طریق گردشگری بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا