بازار‌های مالی ، بورس و بانک

برخاستن طلا از خاکستر/ چه چشم‌اندازی پیش روی فلز زرد است؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، معاملات آتی طلا در ۲۰ مارس برای اولین بار در یک سال گذشته به صورت روزانه از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس گذشت. طبق داده‌های بازار داو جونز، قیمت آن در ۱۳ آوریل به ۲۰۵۵.۳۰ دلار رسید، که فاصله چندانی با رکورد پایانی برای یک قرارداد فعال در ۲۰۶۹.۴۰ دلار در ۶ اوت ۲۰۲۰ نداشت.

طلا درست قبل از بالاترین سطح تاریخ، با مقاومت قوی مواجه شده است. این در کوتاه مدت غیرمنتظره نیست، به ویژه از آنجایی که رشد چشمگیر ۲۵ درصدی آن از اکتبر گذشته تاکنون به ثبت رسیده‌است. معاملات آتی طلا در ماه آوریل عمدتاً در بالای سطح ۲۰۰۰ دلار قرار گرفته است. با این حال، “بالاترین رکورد قبلی بیشتر از سطح ۲۰۰۰ دلار در این مرحله یک مانع روانی است.”

بسیاری از عوامل کلیدی پس پرده افزایش قیمت طلا به بیش از ۲۰۰۰ دلار هستند، از جمله افزایش مداوم تورم در بسیاری از کشورها، احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده و جهانی، “متزلزل شدن” سیستم بانکی منطقه ای ایالات متحده، و بی ثباتی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و در آخر افت و خیز دلار آمریکا که باعث افزایش قیمت طلا شده است. شاخص ICE دلار آمریکا به دنبال افزایش قدرت در برابر سبدی از ارزهای اصلی در دو سال گذشته، ضعیف شده است.

طلا که پوششی در برابر عدم قطعیت است، توجه بیشتری را به خود جلب می کند، به ویژه از زمان بروز مسائل بانکی ایالات متحده، که در کنار لفاظی های دلارزدایی از کشورهای بریکس، از جمله روسیه قرار گرفته‌است. طلا به عنوان یک مفهوم امن “بسیار قوی برای بانک های مرکزی و سرمایه گذاران است به رشد خود ادامه می دهد.”

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای بانک مرکزی جهانی برای طلا در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و مجموعا ۱۱۳۶ تن بود. بر اساس این گزارش، سال ۲۰۲۲ سیزدهمین سال متوالی خرید خالص طلا در میان بانک های مرکزی بود.

شورای جهانی طلا در گزارشی در اوایل آوریل نوشت: در ماه فوریه ذخایر جهانی طلا ۵۲ تن افزایش یافت که یازدهمین ماه خرید خالص متوالی است.

۲۲۳۲۲۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا