اخبار صنعت، معدن و تجارت

عربستان هاب جدید لجستیک خاورمیانه؟

فردای اقتصاد: اخیرا صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی قراردادی بزرگ برای خرید تعداد زیادی از هواپیمای تجاری بوئینگ منعقد کرد تا ناوگان یک شرکت هواپیمایی ملی جدید را راه‌اندازی کند که به عنوان دومین شرکت هواپیمایی ملی در این کشور عمل خواهد کرد. ارزش قرارداد سفارش خرید هواپیماهای بوئینگ ۳۵میلیارد دلار است.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود، این اقدام عربستان سعودی، در راستای نیل به هدف جابه‌جایی ۳۰میلیون مسافر بین المللی تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ شده است؛ این در حالی است که در شرایط فعلی، ظرفیت جابه‌جایی مسافر این کشور، کمتر از چهار میلیون نفر است. نام این ایرلاین بین‌المللی «ریاض‌ایر» خواهد بود و پس از راه‌اندازی، دومین شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی و مقر آن در ریاض خواهد بود. این قرارداد عمدتا شامل هواپیماهای جت پهن پیکر که اغلب در پروازهای بین‌المللی و در مسافت طولانی استفاده می‌شوند، است. عربستان به مدت ۱۲ماه روی راه‌اندازی این پروژه با حمایت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور کار کرده است. توسعه بخش هوانوردی که قرار است طی ۸ سال آینده، ۱۰۰میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد، بخشی از برنامه‌های پروژه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است.

دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، این کشور را به یک هاب جهانی حمل و نقل و ارائه خدمات لجستیکی تبدیل کند تا سالانه بیش از ۳۰میلیون مسافر را جذب کند. این شرکت هواپیمایی جدید، پرواز به بیش از ۱۰۰مقصد در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ را راه‌اندازی خواهد کرد و از ظرفیت توسعه بخش حمل و نقل هوایی، ارائه خدمات استثنایی یکپارچه، افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های ملی عربستان و بهبود موقعیت استراتژیک عربستان از طریق اتصال میان آسیا، آفریقا و اروپا برخوردار است.

علاوه بر این، راه‌اندازی شرکت جدید هواپیمایی عربستان، فرصت‌های بیشتر برای جذب گردشگران از سراسر جهان به این کشور را فراهم خواهد کرد. همچنین به افزایش ظرفیت حمل و نقل، کشتیرانی و خدمات لجستیک استراتژیک کمک می‌کند، به‌نحویکه شهر ریاض را به یک مقصد جهانی برای حمل و نقل، تجارت و گردشگری تبدیل خواهد کرد. تاسیس «ریاض‌ایر» در راستای استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برای بالفعل کردن پتانسیل بخش‌های مختلف با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان، قرار دارد.

برآورد می‌شود که شرکت «ریاض‌ایر» به رشد بخش غیرنفتی این کشور کمک کند؛ تولید ناخالص داخلی را تا ۷۵میلیارد ریال (۲۰میلیارد دلار) افزایش داده و منجر به ایجاد بیش از ۲۰۰هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در عربستان شود. شایان توجه است که تاسیس شرکت هواپیمایی موسوم «ریاض‌ایر» و فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان، جزو جدیدترین سرمایه‌گذاری‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در بخش هوانوردی است که هدف آن، بالا بردن پایداری مالی بخش هوانوردی و ارتقای رقابت‌پذیری جهانی آن برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا