اخبار استان ها

در جشنواره فجر اصفهان چه گذشت؟!

خبرآنلاین اصفهان – مریم قادری:جشنواره فجر که از ۱۷ بهمن ماه در اصفهان آغاز شده بود، فردا با معرفی برگزیدگان و تقدیر از کارگردانان اصفهانی پایان می یابد، هرچند شب گذشته اکران فیلمها در استان پایان یافت.

آخرین شب اکران فیلمهای جشنواره فجر، هرچند پس از پرواز سیمرغ‌ها در اختتامیه چهل و یکمین جشنواره ر برج میلاد تهران و مشخص شدن جوایز برگزار شد، اما شبی به یادماندنی را برای نصف جهان رقم زد.

در آخرین روز میزبانی سینماها از سیزدهمین جشنواره فجر اصفهان، جمعیت زیادی برای مشاهده فیلمهای «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و «شبهای باوارده» ساخته مهرداد خوشبخت در سینماهای اصفهان حضور داشتند، فیلمهایی که هر یک به نوعی به بخش‌هایی از جان فشانی ملت ایران و سرداران بزرگ دفاع مقدس رابه ترتیب در کردستان، کرمانشاه و آبادان به تصویر کشیدند.

فیلم «غریب» بخشی از زندگی شهید بروجردی را به تصویر می کشد که در خلال روزهای جنگ، به مبارزه با منافقان و کومله برمی خیزد،‌ شخصیتی که به واقع پس از جنگ تاکنون «غریب» مانده است و همراه شهید صیاد شیرازی سالهاست از سوی منافقان به جرم دفاع از مردم مظلوم کردستان، مورد هجمه‌های رسانه‌ای عجیب قرار داشته اند و باید اذعان کنیم که هرچند دیر اما ساخت فیلمی در این ارتباط از سوی کارگردان نام آشنای سینمای ایران به واقع قابل تحسین است.

فیلم «اتاقک گلی» نیز سوی دیگر همین ماجرا را این بار در کرمانشاه و پس از جنگ در خلال عملیات مرصاد دنبال می کند و فعالیت جمعی از رزمندگان لشگر ۲۷ برای حفاظت از ساکنان روستای «شیان» را طی عملیاتی بسیار سنگین از چنگال منافقان به تصویر می کشد.

وجود استقبال بیشتر تماشاگران از فیلم غریب اما رضایتمندی بیشتری از اتاقک گلی در میان مخاطبان وجود داشت که شاید این امر به روند پرهیجان فیلم اتاقک گلی نسبت به شروع دیرهنگام این روند در «غریب» برمی گردد

نکته قابل توجه اینکه با وجود استقبال بیشتر تماشاگران از فیلم غریب اما رضایتمندی بیشتری از اتاقک گلی در میان مخاطبان وجود داشت که شاید این امر به روند پرهیجان فیلم اتاقک گلی نسبت به شروع دیرهنگام این روند در «غریب» برمی گردد گرچه در برخی صحنه های جنگی تا حدودی اغرق به چشم می خورد.

در این ارتباط محمد یکی از اهالی رسانه اصفهان با انتقاد از عدم اکران برخی فیلمهای شاخص برای اصفهان، می گوید: سینما سپاهان که برای اهالی رسانه و هنرمندان در نظر گرفته شده در شان این مخاطبان نبود چرا که اغلب صندلی های سینما دارای مشکل هستند که هفت ساعت حضور در سینما را سخت می کند.

وی ادامه می دهد: گرچه تعریف فیلم «غریب» را شنیده بودم و واقعا فیلم زیبایی از نظر تکنیکی و فیلمنامه بود اما قصه کمی دیر وارد بخشهای اصلی و هیجانی می شود و ابتدای فیلم برای برخی مخاطبان کمی خسته کننده بود، البته این روال را تا حدودی نیز طبیعی ارزیابی می کنم چراکه نباید انتظار داشته باشیم که همه مخاطبان شهید بروجردی را بشناسند و لازم است آشنایی اولیه با شخصیت وی ایجاد شود.

محمد تاکید کرد: اتاقک گلی نیز فیلمی دیگر از حماسه مردم مظلومی است که سالها مورد هجمه منافقان قرار داشتند و به دلیل اینکه به اصطلاح خودی و فارسی زبان بودند، مقابله ارتش و سپاه با آنها و اثبات به مردم محلی در این ارتباط که کدام یک راست می گویند کمک به مردم را سخت کرده بود.

اقبال فیلمهای زیبایی چون غریب و اتاقک گلی که مخاطب بیشتری را به خود اختصاص داده بود، با شادی مردم اصفهان از بازگشایی زاینده رود گره خورده بود و مردمی که برای تماشای زاینده رود به بخش مرکزی اصفهان قدم گذاشته بودند، شادی خود را با تماشای فیلمهای جشنواره پیوند زدند.

از میان ۲۴ فیلمی که در چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، تنها ۲۱ فیلم برای اهالی رسانه و ۱۶ فیلم برای عموم مردم به نماش درآمد آمد و مردم اصفهان از مشاهده برخی فیلمهای زیبا و پرمخاطب جشنواره محروم ماندند، اشکالی که هر سال درجشنواره مشاهده می شود.

استقبال مخاطبان از فیلمهای ابتدایی جشنواره چندان مناسب نبود، هرچند فیلمهایی مانند «سرهنگ ثریا و« پرونده باز» است، یکی به دلیل استقبال مخاطبان پایتخت و دیگری به خاطر نام کارگردان از استقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه بود، اما تحربه نشان می دهد به طور کلی استقبال از فیلمهای آخرین روزهای جشنواره بیشتر است.

به نظر می رسد باید سانسهای اضافه تری در صبح روز جمعه و یک سانس اضافه تر نیز در بعدازظهر روزهای دیگر مدنظر قرار می گرفت تا جمعیت بیشتری از این فضای دلنشین استفاده کنند

در این ارتباط محمد سعیدی کارشناس سینما در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید: استقبال مخاطبان در استانهای اکران کننده جشنواره به چند عامل مربوط می شود که یکی به ساعات اکران برمی گردد، طبیعی است که در روزهای اداری ساعات بعدازظهر و عصر برای اکران فیلم از اقبال بیشتری برخوردار است اما به نظر می رسد باید سانسهای اضافه تری در صبح روز جمعه و یک سانس اضافه تر نیز در بعدازظهر روزهای دیگر مدنظر قرار می گرفت تا جمعیت بیشتری از این فضای دلنشین استفاده کنند، این در حالی است که در سینماهای ساحل و فلسطین دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱ به اکران فیلم اختصاص یافته بود..

وی ادامه داد: البته نباید فراشوش کنیم که کمک و همکاری نهادها در تعداد اکران فیلم تاثیر دارد چرا که هزینه اکران باید تامین شود و بر این اساس نفش حمایت مالی نهادهای مختلف استانی را در این اکران اندک نباید از یاد ببریم.

کارشناس سینما گفت: گرچه امسال مسئولان قول داده بودند که تمامی فیلمهای جشنواره در اصفهان نیز اکران شود، این امرهمانند سالهای گذشته رخ نداد که این امر یکی از انتقادات هر ساله اکران فیلمها در استانها محسوب می شود که باز هم به تمایل کارگردانان و میزان بودجه برمی گردد.

کارشناس سینما با بیان اینکه نام کارگردان و شنیدن توصیف فیلمها در استقبال تاثیر دارد، گفت: همان طور که شاهد بودیم، استقبال از فیلمهای غریب، اتاقک گلی و سرهنگ ثریا، پرونده باز است، کت چرمی، عطرآلود، شماره ۱۰ و در آغوش درخت بیش تر از فیلمهای دیگر بود اما میزان رضایت مخاطبان از هر یک از این فیلمها با دیگری قابل مقایسه نیست.

به طور کلی استقبال از فیلمهای جشنواره امسال با وجود برخی ضعفهای همیشگی مانند فیلمنامه های ضعیف، موضوعات کلی وبدون مخاطب عام و مواردی مانند آن قابل قبول بود امیدواریم در طول سال آینده، اکران‌های خوبی از فیلمهای با ارزش را به جای برخی فیلمها که در شان فرهنگ و نام ایران و نام آوری کشور در زمینه فیلمهای طنز فاخر نیست، شاهد باشیم.

۴۶

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا