اخبار استان ها

طرح مصوبی برای بازآفرینی شهر اصفهان روی میز نیست

محمد نورصالحی در گفتگویی با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری اظهار کرد: در این حوزه، دولت و مجموعه شورای اسلامی شهرها و مدیریت شهری در تلاش هستند تا اتفاقات خوبی نسبت به گذشته رقم بخورد.

وی افزود: مدیریت شهری ششم اصفهان در هدف‌گذاری خود در قانون مصوب مجلس، دولت را مکلف به بازسازی سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده می‌کند تا بستر لازم برای این بازسازی فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سرعت اقدامات انجام شده در این موضوع طی سال‌های گذشته با توجه به حجم بافت فرسوده موجود شهر اصفهان کم بوده است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته کارگروهی با عنوان بازآفرینی شهری، کشوری، استانی و شهرستانی در کشور تشکیل شده است، گفت: مدیریت شهری در این دوره نیز کارگروه بازآفرینی شهری و قرارگاه مسکن را تشکیل داده است که جلسات آن هر هفته با حضور شهردار و مدیران شهری اصفهان برگزار می‌شود.

نورصالحی ادامه داد: تمام مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان بافت فرسوده مصوب دارد و لکه‌هایی که نیاز بیشتری به بازسازی داشت، شناسایی و مشاورانی برای آن‌ها انتخاب شدند، همچنین طرح‌های اولیه تهیه شده و بعضی از آن‌ها به مرحله اجرا رسیده و نیازمند تصویب استانی است؛ به‌ویژه اگر تغییراتی در میزان بارگزاری آن وجود دارد، باید به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد و سازوکاری که در قانون و بخشنامه‌های دولت در این مورد پیش‌بینی شده، تسهیل و تسریع آن است.

شورای عالی معماری و شهرسازی کشور برای نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تشکیل ماهانه ستاد بازآفرینی استان خاطرنشان کرد: ستاد بازآفرینی شهری اصفهان تاکنون خروجی مشخصی نداشته است و درصورتی‌که هر مرجع، کمیسیون یا شورایی در این مورد تشکیل می‌شود، باید مصوباتی داشته باشد و سرعت این فرایند بر اساس ضوابطی که وجود دارد افزایش پیدا کند تا مردم با نتایج آن از نزدیک آشنا و سرمایه‌گذاران برای شرکت در این موضوع ترغیب شوند.

وی اضافه کرد: در صورتی‌که کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها بروکراسی اداری را اضافه کنند و مراحل تصویب این طرح‌ها زمان‌بر شود، مردم مأیوس می‌شوند و به‌طورقطع سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بی‌رغبت خواهند شد، لذا از مدیریت استان و دستگاه‌های مرتبط تقاضا می‌کنیم این فرایند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا خروجی‌های مصوب شده طبق قانون، سرعت بیشتری پیدا کند و شهروندان در زمانی کوتاه بتوانند شاهد آثار مثبت این تصمیم‌ها باشند و سایر ساکنان این بافت‌ها نیز برای شرکت در این طرح‌ها تشویق شوند.

نورصالحی با بیان اینکه در حال حاضر در بافت‌های فرسوده با شرایطی که به‌لحاظ مسیرهای دسترسی و خدماتی که لازم دارد، کسی رغبت به بازسازی پلاک خود را نمی‌کند، افزود: در مصوبه شورای عالی که به‌تازگی ابلاغ شده، پیش‌بینی شده است که اگر پهنه‌هایی از بافت فرسوده طبق طرح‌های مصوب آمد و این طرح برای آن در نظر گرفته و مصوب شد، به‌طور مثال پهنه‌هایی با مساحت ۱۰ تا ۱۲ هکتار وجود دارد که برای ورود به بازسازی و حتی سرمایه‌گذاری آن اعلام آمادگی شده است، در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی تا دوطبقه مازاد بر کد مصوب پیش‌بینی شود تا توجیه اقتصادی پیدا کند و مالکان و سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این طرح تشویق و ترغیب شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طبق ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، افرادی که قصد نوسازی تک پلاک را دارند، تا یک طبقه مازاد بر کد ارتفاعی و افرادی که بخواهند بافت فرسوده را به‌صورت لکه‌ای نوسازی کنند تا دو طبقه مازاد بر کد دارند؛ همچنین دولت پیش‌بینی کرده است که به ازای هر واحد در مرکز استان تا ۴۰۰ میلیون تومان به مالکان این بافت‌ها تسهیلات وام پرداخت شود و شورای اسلامی شهر نیز تصویب کرد تا ۷۰ درصد از هزینه‌های صدور پروانه، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بستر عملیاتی شدن این مشوق‌ها باید فراهم شود، ادامه داد: با تصویب طرح‌ها اجرای آن آغاز می‌شود اما در حال حاضر برای بازآفرینی شهر اصفهان طرح مصوبی روی میز نیست، البته جلسات بررسی و کارشناسی در حال برگزاری است اما هنوز مصوبه‌ای از کارگروه‌ها خارج نشده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند، لذا امیدواریم اقدامات لازم هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا