اقتصاد کلان

عیدی معلولان پَر!/ مقصران واقعی را اعلام کنید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، هرساله سازمان بهزیستی هزینه ای معادل یک ماه مستمری را به عنوان عیدانه معلولان به حساب آنها واریز می‌کرد اما امسال نه تنها این هزینه واریز نشده بلکه هیچ مقام مسئولی هم نه درباره چرایی عدم واریز پاسخ داده و نه اعتراضی به این ترک فعل!

با این حال مددجویان پس از گذشت نیمی از فروردین ماه سال ۱۴۰۲ چشم انتظار عیدی ناچیزی هستند که قرار بود سازمان بهزیستی به حساب آن‌ها واریز کند تا بتواند مرحمی اندک بر زخم‌های کهنه آن‌ها باشد.

رسانه‌ها پیش از فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ در گزارش‌هایی به واریز عیدی مستمری بگیران سازمان بهزیستی پرداختند، کمپین‌های متعددی در سامانه مردمی خبرگزاری فارس به جریان افتاد تا جویانی زمان دقیق واریز عیدی معلولان باشند اما غافل از آن‌ها که قرار نیست نوروز ۱۴۰۲ عیدی به معلولان پرداخت شود.

باید اعتبار عیدی معلولان را می‌دادند

طبعاً باید سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای پرداخت عیدی به مددجویان بهزیستی در اختیار این سازمان قرار می‌داد اما این که چرا این منابع اختصاص نیافته، موضوعی است که سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگوی آن باشند و بهزیستی نیز به عنوان متولی امر معلولان از آن سازمان مذکور مطالبه کند که چنین مطالبه ای هنوز یا صورت نگرفته است و یا جزئیاتی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

سازمان برنامه و بودجه صدای جامعه معلولان را نمی‌شنود

این بی برنامه‌گی و عدم پاسخ‌گویی سازمان‌های متولی تا آنجا پیش رفت که ماجرای عدم پرداخت عیدی معلولان به مجلس کشیده شد، آن طور که عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه ای به رئیس جمهور از عدم پرداخت عیدی به مددجویان سازمان بهزیستی انتقاد کرد.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور از عدم پرداخت عیدی به مددجویان سازمان بهزیستی انتقاد کرد.

مقتدایی در این نامه نوشت:« پیگیری های مکرر اینجانب نشان می دهد که تا روز ۲۸ اسفندماه ، برخلاف تکالیف قانونی، صرفا ۶۱ درصد از منابع سازمان بهزیستی توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است.» وی در ادامه این نامه تأکید کرد که «سازمان برنامه و بودجه صدای جامعه معلولان را نمی شنود، لذا مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت بررسی و اقدام لازم بعمل آید و اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات انجام شده مطلع نمایند.»

چشم انتظار عیدی

واکنش‌ها به عدم پرداخت عیدی معلولان ادامه داشته، خبرنگار ما با کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولین ایران درباره چرایی عدم واریز عیدی معلولان گفت‌وگو کرده است، عاروان در این باره به فارس گفت: براساس روال سال‌های پیشین، مستمری یک ماه معلولان به عنوان عیدی باید در نوروز ۱۴۰۲ به حساب آن‌ها واریز می شد که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: در پرداخت عیدی به بعد خانوار توجه می‌شود و در واقع به هر نفر عیدی باید داده می شد که امسال جامعه معلولان از آن محروم ماندند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران درباره نتایج پیگیری ها از مسئولان گفت: وقتی از مسئولان پیگیری می‌کنیم پاسخ می‌دهند سازمان برنامه و بودجه اعتباری را به این امر اختصاص نداده‌ است. امسال متأسفانه بخش اعظمی از بودجه بهزیستی را ندادند و حاصل چنین اقداماتی عدم پرداخت عیدی مددجویان است.

اگر نمی‌توانید بروید!

وی تأکید کرد: در ماجرای معلمان دید که چه شد؟ باید بگوییم اگر کسی نمی‌تواند مسئولیتی را قبول کند باید کنار برود. معلولان و خانواده های آنها روی این عیدی ناچیز برای شب عید حساب ویژه ای باز کرده بودند اما متأسفانه پرداخت نشد.

اگر کسی نمی‌تواند مسئولیتی را قبول کند باید کنار برود. معلولان روی این عیدی برای شب عید حساب ویژه ای باز کرده بودند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران با اشاره به سکوت سازمان بهزیستی دربرابر عدم واریز عیدی معلولان،تصریح کرد: شاید بهزیستی تلاش‌هایی کرده باشد اما ما شاهد انفعال در سازمان بهزیستی هستیم، باید این سازمان در برابر عدم پرداخت عیدی سکوت نمی‌کرد، شما سایت این سازمان را ببینید آیا یک نوشته ای برای مطالبه عیدی ها می‌بینید؟ این یعنی همان انفعال و نباید در برابر حق معلولان سکوت کرد.

وی همچنین درباره عدم پرداخت شهریه دانشگاه معلولان نیز انتقاد کرد و گفت: بهزیستی تاکنون شهریه دانشگاه معلولان را نیز پرداخت نکرده و بعضاً مجبور شده اند از جیب خودشان پرداخت کنند، مگر این بزرگواران چقدر درآمد دارند؟

عاروان تأکید کرد: عدم پرداخت عیدی معلولان خلاف قانون است و ترک فعل، باید مسئولان در این رابطه پاسخگو باشند و بگویند چرا این عیدی ها را پرداخت نکرده اند؟

فراکسیون ‌حمایت از معلولان بدون واکنش

قانون حمایت از افراد دارای معلولیت همواره بر حمایت از افراد دارای معلولیت تأکید ویژه‌ای دارد، یکی از محورهای مورد توجه این قانون، توجه نمایندگان مجلس به جامعه معلولان است این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز درباره تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان کوتاهی کرده‌اند.

پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با خبرنگاران فارس از تشکیل فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت و حتی کمیته‌هایی در حمایت از معلولان خبر داده اند اما در واقع در میدان عمل می‌بینیم معلولان در مجلس هم متولی و حامی جدی ندارند.

سال گذشته محمدعلی محسنی بندپی، رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت به فارس گفت: فراکسیون حمایت از معلولان با یکسال تأخیر تشکیل شده است، رئیس این فراکسیون نیز آقای فرشادان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی است و اقدامات مربوطه را پیگیری می‌کند.

وی درباره فعالیت این فراکسیون اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دادم چندین جلسه از سوی این فراکسیون تشکیل شده است، اما به واسطه این‌که مشکلی در فراکسیون معلولان وجود داشت،کمیته‌ای به نام کمیته بهزیستی و توانبخشی را ذیل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل دادیم و منتظر نماندیم تا فراکسیون اقداماتی داشته باشد.

با این حال در عمل دیدیم چه در ماجرای حذف ردیف بودجه قانون معلولان در بودجه۱۴۰۲ و چه عیدی و برخی مطالبات افراد دارای معلولیت، هیچ کدام از اعضای فراکسیون معلولان و کمیته بهزیستی و توانبخشی معلولان واکنشی نشان ندادند.

بی شک، افراد دارای معلولیت در شرایط کنونی، دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند و قانون می‌تواند حامی آن‌ها باشد، نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید حمایت‌های جدی از معلولان داشته باشند و اجرای کامل قانون حمایت از معلولان را در دستور کار خود قرار دهند و با ناقضان قانون برخورد کنند.

:

۳۵۲۲۰

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا