اقتصاد کلان

انجام وظایف قانونی و بهره‌مندی ازنرخ مالیات صفربرای دانش‌بنیان‌ها

بهنام معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طبق ماده ۵۳ برنامه ششم، قانونی در رابطه با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد.

وی تصریح کرد: طبق تعریف تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر تبدیل علم به ثروت است، دانش‌محور هستند و اهداف علمی و اقتصادی را پیگیری می‌کنند، امروز دنیا به سمت تولید ایده حرکت می‌کند و قانون‌گذار هم با توجه به این موضوع حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

معتمدی ادامه داد: در ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده است، در طبقه‌بندی، این شرکت‌ها در دودسته جای می‌گیرند و عبارتند از شرکت‌های دانش‌بنیان علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری.

نماینده هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در خصوص مالیات بر عملکرد اگر این شرکت‌ها وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ارائه دفاتر و… را در برنامه داشته باشند می‌توانند از نرخ مالیاتی صفر بهره ببرند.

وی ادامه داد: اما در خصوص مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تصویب قانون مالیاتی ارزش افزوده و از تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ به بعد این نوع معافیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان منتفی شد.

معتمدی گفت: این شرکت‌ها ارائه خدمات تخصصی، تولید محصولات فناوری، تحقیقات پژوهشی، توسعه کارآفرینی را دارند و از همین‌رو حمایت‌های دولتی خوبی از آن‌ها صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، سود بازرگانی حقوق گمرک، تسهیلات کم‌بهره اشاره کرد.

وی افزود: دولت مالیات ارزش افزوده شرکت‌های مستقر در پارک را به‌صورت صددرصد با هدف حمایت از این شرکت‌ها پرداخت می‌کند.

نماینده هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مالیات شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پارک مستقر نیستند بر اساس دفاتر و اسناد آن‌ها محاسبه می‌شود به این صورت که این شرکت‌ها اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه داده و به این ترتیب مشمول فرار مالیاتی نخواهند شد.

معتمدی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری ۵۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و اگر شرکتی ادعا می‌کند مالیاتی پرداخت کرده به دلیل عدم اجرای وظایف قانونی که در این زمینه وجود دارد است.

وی تاکید کرد: سازمان مالیاتی استان تمام قد از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند چون تولید ایده و ثروت در آن‌ها صورت می‌گیرد و آماده پاسخگویی به هر ابهامی در این زمینه هستیم.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا