تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

شهردار اصفهان: زاینده رود مصداق حق بشری است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در “همایش اصفهان بی زباله” که با حضور کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، رییس سازمان محیط زیست استان، اعضای شورای شهر، فعالان محیط زیست، هنرمندان و کارآفرینان برگزار شد، اظهار داشت: محیط زیست، از محوری‌ترین مباحث مجامع بین‌المللی محسوب می شود و بدون شک کسانی که به موضوع محیط زیست می پردازند از مدافعان حقوق بشر هستند، به طوری که می توان گفت حقوق بشر بدون توجه به محیط زیست سالم رعایت نخواهد شد.

وی زاینده رود را مصداق حق بشری دانست و اظهار داشت: این رودخانه دستخوش تهدیداتی شده و محیط زیست را به مخاطره انداخته است؛ اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ریزدانه‌ها، تهدیدات ناشی از تالاب گاو خونی و فرونشست زمین می‌تواند اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است را به خطر بیندازد.

شهردار اصفهان با اشاره به این که روزانه در شهر اصفهان هزار تن زباله تر تولید و طی فرآیندی تفکیک و به کود آلی تبدیل می شود، اذعان داشت: همه باید با احساس مسوولیت از این حجم زباله ها گذر کرده و به صورت هماهنگ آن را از مبدأ تفکیک کنیم.

نوروزی دغدغه های شهرداری اصفهان در حوزه محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال در هفته درختکاری ۸۰ هزار اصله نهال مقاوم در برابر کم آبی بین شهروندان توزیع شد. همچنین در منطقه ۷ بوستانی احداث شد که در آن هیچ گونه چمنی به کار نرفته بود بلکه درختان مقاوم به کم آبی در آن غرس شد چراکه در شرایط فعلی و خشکسالی باید گونه هایی انتخاب شود که به جای این که هر روز به آب نیاز داشته باشند، هر ۱۰ روز یک‌بار نیاز به آبیاری داشته و صرفه جویی در مصرف آب را تا چندین برابر افزایش دهند.

شهردار اصفهان اضافه کرد: با همراهمی و مشارکت همه شهروندان و حامیان محیط زیست، شاهد شهری آباد، سرسبز و شاداب بوده و می توان اقدامات مناسبی برای محیط زیست بهتر شهر انجام داد.

فرهنگ محیط زیست سالم نهادینه شود

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان نیز در ادامه این همایش افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد پسماند خانگی شهر اصفهان با استفاده از روش کمپوست احیا می شود، اما روش هایی مانند کمپوست برخلاف انتظار آن قدر که باید مفید به فایده نیست.

سید رحمان دانیالی با بیان اینکه به اشتغال زایی در عرصه های مختلف محیط زیست توجه نشده است، افزود: مدیریت پسماند ویژه، یک فعالیت جدید و  اشتغال زا است اما علی رغم انجام مطالعات اولیه، در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه پسماندهای پزشکی اقدامات خوبی رخ داده اما به نسبت توسعه های صنعتی و آلودگی های زیست محیطی همچنان شاهد تولید پسماندهای مختلف به ویژه در حوزه پزشکی هستیم.

دانیالی با بیان اینکه اگر همه شهروندان در هر سن و مقطعی از محیط زیست مراقبت کنند به طور حتم اتفاقات خوبی برای شهر رقم می خورد، خاطرنشان کرد: با حضور ورزشکاران، هنرمندان و … باید برای نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست سالم در بین شهروندان گام برداشت.

۱۰ درصد پسماند شهر اصفهان از مبدأ تفکیک می شود

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در ادامه این همایش اظهارکرد: مدیریت پسماند شهر اصفهان از سالها پیش در کشور پیشرو و پیشتاز بوده و این به خاطر فرهنگ بالای مردم اصفهان و دقتی است که بر روی موضوع پسماند دارند.

امیر حسین کمیلی با بیان این که ۱۰ درصد پسماند شهر اصفهان از مبدأ تفکیک می شود که این میزان در کشور بی سابقه است، افزود: حدود هزار تن پسماند تر در کارخانه کود آلی تحویل گرفته می شود؛ سپس در خطوط پردازش، اقلام قابل بازیافت جداسازی شده و بخش آلی آن به کود آلی تبدیل می شود.

وی با بیان این که از ۶۰۰ تن مواد آلی که هر روز در زباله‌های اصفهان وجود دارد، می‌توان تا ۹ مگاوات برق تولید کرد، اضافه کرد: این میزان، معادل برق تولیدی حاصل از دستگاه های زباله‌سوز است با این تفاوت که آلودگی‌ دستگاه‌های زباله سوز را نداشته، نیاز به آب ندارد و علاوه بر آن موادی که بعد از تجزیه در این مخازن باقی می‌ماند، به عنوان کود قابل استفاده خواهد بود.  

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان ۱۴۰۰ شهر بدون دفن پسماند در نظر گرفته شده، ادامه داد: امسال سازمان شهرداری ها، مجلس و سازمان محیط زیست کشور به موضوع پسماند توجه ویژه ای داشته و مجلس معافیت مالی عملکرد سرمایه گذاران در زمینه پسماند را در نظر گرفته تا از بخش خصوصی حمایت کند.  

وی با اشاره به این که فرآیند تولید کود کمپوستی در حال حاضر هوازی است و قرار است به صورت بی هوازی انجام شود، بیان داشت: در این صورت زمان مورد نیاز برای تهیه کود کمپوست از چند ماه به یک ماه کاهش می یابد.  

وی ادامه داد: در بخش غیر آلی پسماندها (موادی که فاسد شدنی نیستند)، اصطلاحی تحت عنوان RDF در جهان وجود دارد که به معنی سوخت مشتق شده از پسماند است. بدین معنا که می‌توان از این مواد، سوختی تولید کرد که در بعضی کارخانجات از جمله صنایع سیمان جایگزین مصرف گاز طبیعی باشد. در واقع با روش هضم بی‌هوازی، بخش آلی پسماندها و با روش تولید سوخت مشتق شده از پسماند، بخش غیرآلی پسماندها مدیریت می‌شود.

۱۱۹ میلیارد تومان هزینه نظافت سالانه شهر

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه این همایش آگاه سازی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش و تفکیک پسماند را امری بسیار مهم خواند و افزود: تاکنون اقدامات خوبی در زمینه پسماند از مبدأ انجام شده و در حال حاضر آنالیز فیزیکی پسماند شهر در حال انجام است.

غلامرضا ساکتی با اشاره به این که سرانه تولید پسماند شهر اصفهان ۵۲۶ گرم و استاندارد آن در شهرهای پیشرفته دنیا ۳۵۰ گرم است، تصریح کرد: این در حالی است که این آمار در کل کشور ۷۵۰ گرم بوده و در این زمینه لازم است فرهنگ سازی و تفکیک پسماند به صورت جدی در برنامه های آموزشی قرار گیرد. 

وی با بیان این که در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان ۱۵ پیمانکار در بخش نظافت، رفت و روب معابر و حمل زباله فعال هستند که این فعالیت ها به صورت روزانه ۲۲۱ میلیون تومان هزینه برای نظافت شهر در پی دارد، اظهار کرد: در سال جاری هزینه نظافت و پاکیزگی شهر اصفهان با انجام اموری همچون خدمات نظافت، رفت و روب معابر و حمل زباله در مناطق ۱۵ گانه، ۱۱۹ میلیارد تومان بوده است. 

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه روزانه حدود یک هزار تن حمل زباله در شهر اصفهان انجام می شود، گفت: بیش از ۴۵ میلیون مترمربع از معابر شهر اصفهان به صورت دستی و مکانیزه نظافت می شود.

وی تأکید کرد: لازم است با برنامه ریزی دقیق و جامع و با کمک شهروندان و فعالان محیط زیست، هزینه های نظافت شهر را کاهش دهیم.

تصویب ۴ طرح زیست محیطی در شورای شهر 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این همایش با تأکید بر این که امروزه حاکمیت در حوزه محیط زیست نمی تواند به تنهایی  مشکلات را رفع کند و نیاز به مشارکت همگانی وجود دارد اذعان داشت: شورای پنجم تا کنون چهار طرح زیست محیطی را به تصویب رسانده است.

مهدی مقدری این طرح ها را شامل تبدیل اصفهان به شهر خورشیدی، اکوسیستم کارآفرینی، توسعه صنایع خلاق و ممنوعیت بطری آب در مجموعه شهرداری و شورا عنوان کرد و افزود: اگر فعالان محیط زیست طرحی در این حوزه در نظر دارند ارایه دهند تا در شورای شهر بررسی و به برنامه تبدیل شود.   

وی یادآور شد: در بودجه ۹۷ ردیف بودجه ۴۰ میلیارد تومانی برای پروژه زباله سوز و ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ساخت مشارکتی کارخانه آر. دی. اف در نظر گرفته شده تا سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سایت سجزی در نظر گرفته شده است. اظهارکرد: ۱۵ میلیارد تومان هم برای ساخت کارخانه زباله سوز بیمارستانی پیش بینی شده که این پروژه برای نخستین بار در ایران به منظور بهبود کیفیت هوای شهر اجرا خواهد شد.  

این عضو شورا اظهار امیدواری کرد: با مشارکت همگانی به خصوص سازمان های مردم نهاد، اصفهانی بدون زباله را برای آینده بسازیم.

تقدیر کاوه مدنی از مجموعه مدیریت شهری اصفهان

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: هویت شهر اصفهان به آب وابسته است، اما متأسفانه به دلیل بی توجهی به برخی از مسائل، زاینده رود اکنون “مرده رود” است.

کاوه مدنی با بیان اینکه اصفهان بی زباله شعار نیست و این مهم محقق شدنی است، افزود: اصفهان افتخارات تاریخی زیادی کسب کرده و به طور حتم می تواند افتخارات دیگری نیز کسب کند. این شهر بزرگ می تواند محل آموزش باشد به گونه ای که گردشگر به خود اجازه ندهد به حریم محیط زیست تجاوز کند.

وی با بیان اینکه باید در مقابل اشتباهات محیط زیستی مردم واکنش نشان دهیم، بیان داشت: باید از پلاستیک که دشمن محیط زیست است صرف نظر کنیم، طرح استفاده از پک‌های غیرپلاستیکی در بازارهای کوثر اجرا و خوشبختانه در کشور زبانزد شد. این موضوع نشان می دهد که اصفهان می‌تواند آموزش های لازم را در حوزه محیط زیست به کشور ارایه دهد.

مدنی با بیان اینکه برخی باور دارند نباید به دلیل کم آبی سبزه کاشت کنند و به جای آن باید درخت کاشته شود، گفت: باید در نظر داشت که درخت بیشتر از سبزه آب مصرف می‌کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر افراد روزی یک زباله از روی زمین بردارند به طور حتم به خود و دیگران اجازه نمی دهند حتی کوچکترین زباله را در شهر بریزند، افزود: همان گونه که برخی از قوانین رانندگی مانند بستن کمربند خودرو در بین افراد نهادینه شد، پاکیزگی محیط زیست و اصفهان بدون زباله نیز می تواند در بین افراد نهادینه شود و اصفهان بی زباله هم یک شعار نخواهد بود.

در ادامه این همایش، کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با اهدای لوح از مدیریت شهری اصفهان برای تهیه طرح “ممنوعیت استفاده از بطری آب در جلسات شورای شهر، شهرداری و سازمانهای وابسته” در همایش اصفهان بی زباله تقدیر و این لوح را به نمایندگان شورای شهر اصفهان تقدیم کرد. در این همایش همچنین از ربات تلگرامی پویش “پیمان برای زمین” با حضور حسن اکلیلی هنرمند اصفهانی و مسعود صرامی کارآفرین و مدیرعامل شهرک سلامت، رونمایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا