اخبار استان ها

رویکرد شورای ششم بندرعباس تحول اقتصادی بر اساس شعار سال است

احمد کناری‌نژاد در گفتگویی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در پیامی شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند، اظهار کرد: بندرعباس، به عنوان قطب اقتصادی ایران اسلامی، با توجه به دارا بودن موقعیت استراتژیک، مستلزم ارائه بهترین خدمات و تمهیدات مدبرانه بیش از پیش است.

وی افزود: برای پیشرفت و توسعه بهینه و به‌هنگام شهر بندرعباس و ارائه خدمات سرآمد، ضمن برنامه‌ریزی مناسب، تمهید منابع مالی و تجهیز اقتصاد پیشران مدیریت شهری، از ضروریات و اولویت‌های اساسی است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: با نگاهی به منابع مالی شهرداری، می‌توان دریافت که تاکنون بیشتر منابع از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از قبیل فروش زمین و ساختمان، واگذاری دارایی‌های مالی از قبیل فروش اوراق و استقراض است و سایر درآمدها همچون عوارض و جرایم تخلفات ساختمانی نیز، بخش دیگر منابع شهرداری برای نگهداری و توسعه شهر است که بخش زیادی از آن‌ها ناپایدار است و یا قابل توجه نیست.

وی تصریح کرد: دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری رو به اتمام است و تبعات استحصال منابع از محل وام و اوراق نیز در سال‌های آینده گریبان‌گیر مدیریت شهری خواهد بود.

کناری‌نژاد ادامه داد: در اثر تکیه بیش از حد به منابع در دسترس همچون فروش زمین یا فروش پروانه و تراکم و این قبیل درآمدها، مؤسسات وابسته به شهرداری نیز به رشد اقتصادی قابل‌توجهی دست نیافته‌اند و سهم زیادی در تأمین منابع شهرداری نداشته‌اند و از سایر منابع شهرداری استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: وضعیت موجود درآمدی و منابع شهرداری، آینده چندان موفقی را برای کلان‌شهر بندرعباس رقم نخواهد زد و باید برای حل این مسئله راهکارهای عالمانه و مدبرانه در پیش گرفت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: با دقت نظر در منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) می‌توان دریافت که بهترین، دقیق‌ترین و راهگشاترین راهبردها و سیاست‌ها، با نگاهی کلان، یکپارچه و تخصصی، در پیام نوروزی معظم له به مناسبت آغاز سال ١۴٠٢ و بیانات ایشان در حرم مطهر رضوی نسبت به موضوع اقتصادی، می‌توان علاوه بر عرصه‌های کلان و ملی، در عرصه مدیریت شهری نیز از آن‌ها رهیافت‌های مغتنم استخراج و اجرا کرد.

لزوم توجه به سرمایه‌گذاری، به عنوان خلأ جدی دهه ۹۰

وی با بیان اینکه مجموع فعالیت‌های مدیریت شهری باید به بهبود زندگی و خدمات‌رسانی به مردم کمک کند، تصریح کرد: جهت‌گیری فعالیت‌های اقتصادی شهری در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، خدمات شهری، زیرساخت‌های عمومی، فضای سبز، عمرانی و پیاده‌روسازی زمینه‌ساز تحقق این مهم بوده است و باید از فعالیت‌های اقتصادی که منجر به ناعدالتی و ارتباط نداشتن با عموم مردم می‌شود، خودداری کرد.

کناری‌نژاد ادامه داد: مهم‌ترین نیاز امروز شهر بندرعباس، برای تحقق اقتصادی در سطح کشور و منطقه، تغییر نگرش و رویکرد تمام دستگاه‌ها در موضوعات سرمایه‌گذاری، تسهیل قوانین و مقررات و نگاه بلندمدت و پرهیز از سلیقه محوری در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه باید سرمایه‌گذاران ارزشمند را ارج نهاد و از شعار دوری کرد، گفت: برای فعالیت بیش از پیش سرمایه‌گذاران در شهر بندرعباس باید مسیرهای ویژه باز کنیم؛ این نکته با قانون‌مداری و قانون‌محوری، منافات ندارد و باز کردن درها برای فعالیت اقتصادی شهر و مدیریت شهری، به معنای بی‌قانونی نیست، حتی به معنای خم کردن قانون نیز نیست، بلکه به معنای گشایش دریچه‌های ذهن، خلاقیت، پرهیز از روش‌های سنتی و نیز تسهیل فرایندها است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز برای تبدیل به مهد سرمایه‌گذاران کشور و منطقه، تسهیل سازوکارها و پرهیز از نگرش‌های سلیقه‌ای و بروکراسی غیر ضروری است، اظهار کرد: علاوه بر این تهیه بسته‌های اقتصادی مفید و برد_برد میان مدیریت شهری و سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک سرمایه‌گذاران، تعامل مناسب مدیران دستگاه‌ها با سرمایه‌گذاران، توجه به نیازهای اساسی در عرصه اقتصادی به جای کارهای سمبلیک و شعاری، به‌کارگیری روش‌های نوین سرمایه‌گذاری و مالی، کاهش فاصله میان دانشگاه و شهرداری، در طراحی اقتصادی شهری از دیگر نیازهای اساسی برای تحقق این مهم است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا