اخبار استان ها

تخفیف ۵۰ درصدی به ساختمان‌های سبز اصفهان

سیدامیر سامع در گفتگویی، با اشاره به لایحه پیشنهادی «حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب، انرژی و توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند از ساختمان‌های شهر» اظهار کرد: این لایحه یکی از تصمیم‌های ماندگار مدیریت شهری خواهد بود که امیدواریم با تصویب آن زمینه مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشته‌ها و دارایی‌های اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از مصرف آب و انرژی به شهرها اختصاص دارد و فعالیت شهروندان در منازل مسکونی، تجاری، واحدهای کارگاهی داخل و پیرامون شهر و فضاهای عمومی شهرها بیشترین مصرف آب و انرژی را به خود اختصاص داده است، افزود: هر چقدر بتوانیم در این فضاها و فعالیت‌ها میزان مصرف انرژی را از نظر مدل، شکل و فرم، جانمایی، ابعاد، معماری، فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر و ترکیب آن با فضای سبز پیرامون خود به حداقل برسانیم، میزان مصرف انرژی مورد نیاز در تابستان و زمستان کمتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در صورت نیاز ساختمانی به انرژی باید با استفاده از روش‌هایی که کمتر انرژی مصرف می‌کند، خواسته و فعالیت خود را تأمین کنیم، تصریح کرد: برای روشنایی ورزشگاه‌ها، واحدهای تجاری یا منازل مسکونی باید با کمترین مصرف انرژی الکتریکی این نیاز را تأمین کنیم، بدین معنی که چراغ‌ها بیشترین راندمان را داشته و درست طراحی شده باشد و در ساعت‌هایی که مورد نیاز است روشن و از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: روزها از روشنایی روز استفاده کنیم و در اینجا نقش پنجره‌ها و پرده‌ها در کاهش مصرف انرژی بسیار مؤثر است یا در صورتی‌که برای فعالیت‌های روزمره به آب نیاز است، با استفاده از روش‌ها و ابزارهایی مانند شیرهای کنترلی، مصرف آن را کاهش دهیم.

حمایت تمام دستگاه‌های برای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها ضروری است

سامع با تاکید بر تأمین انرژی‌های مورد نیاز از طریق انرژی‌های تجدید پذیر گفت: برای گرما سازی نیز باید از ابزارها و روش‌هایی استفاده شود تا کمترین میزان انرژی مصرف شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: در مصرف انرژی‌ها باید کمترین انرژی را نیاز داشته باشیم و در صورتی‌که فعالیتی نیاز به مصرف انرژی دارد، این فعالیت باید بهره‌ور باشد و مصرف حداقل انرژی‌ها نیز باید از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم کمترین میزان مصرف انرژی و آب را در ساختمان‌ها، فعالیت‌های تجاری، ورزشی، ادارات و ارگان‌ها داشته باشیم، اضافه کرد: لایحه پیشنهادی حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب، انرژی و توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند از چنین ساختمان‌هایی حمایت کرده و تشویق‌هایی را برای جلب نظر مالکان، سازندگان، مجری فعالیت‌های ساختمانی و بهره‌برداران این ساختمان‌ها برای ترویج این‌گونه ساختمان‌ها در نظر گرفته است.

سامع گفت: این ساختمان‌ها برای اینکه بتواند این ویژگی‌ها را داشته باشد، به‌طورقطع هزینه بیشتری خواهد داشت که بخشی از این هزینه‌ها را این لایحه جبران خواهد کرد، از این رو حمایت تمام دستگاه‌هایی که در این حوزه از جمله راه‌و شهرسازی که ضوابط اصلی شهرها و ساختمان‌ها در این دستگاه تنظیم و تصویب می‌شود و ادارات و دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند شرکت‌های آب‌و فاضلاب، شرکت آب و برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع برق و شرکت‌های گاز، فعالیت می‌کند، نقش مؤثر و مهمی دارد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از جنبه‌های مهم این لایحه موضوع اشتغال است، ادامه داد: درصورتی‌که در سازمان نظام مهندسی مهندسان، طراحان و سازندگان این ساختمان‌ها برای استفاده از تجهیزات بهینه‌سازی، تشویق و ترغیب شوند، زمینه اشتغال بیشتر فعالان این حوزه نیز فراهم شود، چرا که در این زمینه نیروهای ماهر و تحصیل‌کرده‌ای وجود دارند که کسب‌و کار برای آن‌ها در این رشته فراهم نبوده است.

وی گفت: با طراحی و ساخت این ساختمان‌ها به دانش طراحان این حوزه، شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌آور، هسته‌های فن‌آور و تولیدکنندگان توجه خواهد شد که بخش مهمی از این لایحه است.

احداث ساختمان‌های سبز سرمایه‌گذاری بلند مدت است

سامع با اشاره به اینکه مدیریت شهری در گام اول برای چنین ساختمان‌هایی بسته تشویقی خوبی در نظر گرفته است، گفت: این ساختمان‌ها بر اساس جدولی که به موضوع مصرف کمتر آب و انرژی، استفاده از آب خاکستری در داخل ساختمان برای فعالیت‌هایی مانند فضای سبز، روشنایی و انرژی‌های سرمایشی و گرمایشی و توجه به بحث پسماند اختصاص داده شده است و بر اساس چک لیست‌های موجود، امتیاز دریافت کرده و به‌طور مثال می‌تواند امتیاز درجه دو یا یک یا ممتاز یا ساختمان دوستدار محیط زیست که بهترین رده این نوع ساختمان‌ها است را به خود اختصاص دهد و بر اساس این امتیاز تشویق خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت شهری اصفهان برای نخستین‌بار برای ساختمان‌هایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت می‌کند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است؛ امیدواریم دستگاه‌های دیگری که در این حوزه فعالیت دارند، چنین ظرفیت‌هایی را برای این اقدام مهم در نظر بگیرند؛ به‌طور مثال شرکت توزیع برق اعلام کند در صورتی‌که ساختمانی برای مصرف انرژی الکتریکی و استفاده از تجهیزات بهره‌ور برای روشنایی و گرمایش و سرمایش یا تولید انرژی‌های تجدید پذیر، فعالیت‌هایی انجام دهد، به ساختمان مورد نظر کنتور برق اقساطی داده خواهد شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در استقبال از طرح ساخت ساختمان‌های سبز، طراحان و سازندگانی به‌طور پراکنده در سطح شهر به ساخت چنین ساختمان‌هایی پرداختند اما باید بتوانیم فعالیت در این زمینه را به‌صورت نظام‌مند انجام دهیم و با ایجاد بسته‌های تشویقی این موضوع مهم را به یک جریان تبدیل کنیم.

سامع با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم این ساختمان‌ها توجه به سطوح سبز است، گفت: در این ساختمان‌ها علاوه بر اینکه ما می‌توانیم در محیط خانه، فضای سبزی داشته باشیم، در بالکن‌ها و هر جایی که امکان‌پذیر باشد نیز می‌توانیم از داشتن سطوح سبز بهره‌مند شویم که باید تنها با آب خاکستری آبیاری شود.

وی ادامه داد: این طرح جنبه‌های اقتصادی کوتاه‌مدت دارد و به نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود و شهروندان اصفهانی می‌توانند انجام این طرح را نوعی رسالت اجتماعی در نظر بگیرند و برای تحقق آن نقش مؤثری را ایفا کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدواریم با تصویب این لایحه زمینه برای مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشته‌ها و دارایی‌های اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا