اخبار صنعت، معدن و تجارت

حد دخالت دولت در اقتصاد از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم

ریسک‌ها: مهمترین ریسک برای سرمایه‌گذاری در سال بعد، ریسک نوسان شدید قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری دولت است. ریسک کاهش تقاضای مردم به دلیل کاهش درآمد واقعی در سال جاری وجود دارد.

فرصت‌ها: مهمترین فرصت سال ۱۴۰۲، استفاده از فرصت عقب‌ماندگی بازار سرمایه از تورم است و البته توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه ارائه خدمات به سالمندان که حتما در کشور رو به رشد خواهد بود.

اولویت‌ها: اتمام قیمت‌گذاری دستوری، کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های نهادهای غیرمولد، تسهیل صادرات و محیط کسب‌وکار

دیدگاه‌های فرشید شکرخدایی

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم

ریسک‌ها: مهمترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران در سال جدید کماکان تداوم تحریم‌هاست. در چنین شرایطی سیاستگذار باید در مسیری حرکت کند که این ریسک‌ها را به کمترین میزان تقلیل دهد.

فرصت‌ها: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بسیار زیاد است و تنها باید برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی این اطمینان را فراهم کرد که سرمایه در ایران ایمن خواهد بود و امکان تبدیل یا حتی بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار فراهم خواهد بود.

اولویت‌ها: قانون خوب به‌عنوان پشتوانه برای محیط کسب‌وکار، از بین بردن قوانینی که باعث تزلزل در امنیت سرمایه‌گذاری می‌شوند، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی

حد دخالت دولت در اقتصاد از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های سیده فاطمه مقیمی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، فعال اقتصادی

ریسک‌ها: تورم فزاینده، عدم حل دیپلماسی اقتصادی کشور

فرصت‌ها: جذب سرمایه‌گذاری خارجی با دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی و عبور از بحران‌های مسائل سیاسی. بحران‌های انرژی و زیرساختی نیز تنها در سایه حل دیپلماسی اقتصادی ممکن است.

اولویت‌ها: سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای صنعت نبود و رشد صنعتی ناشی از تورم بود. بنگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در تنگنا و مضیقه شدید مالی هستند و افزایش نرخ بهره تسهیلات بانکی برای فعالان صنعتی آنها را با چالش همراه می‌کند؛ بنابراین اولویت نخست باید توجه به تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی باشد. ایران جزیره نیست و باید در میدان بازارهای جهانی فعالیت کند. مطابق با آمارها، در عمده بخش‌های صنعتی بیش از نیاز داخل تولید داریم. بنابراین دولت باید دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در روابط خارجی و بهره‌گیری از فرصت صادرات برای تأمین ارز مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار دهد. سروسامان دادن به نظام تولیدی، تجاری و بازرگانی و ایجاد هماهنگی بین این بخش‌ها در قالب استراتژی توسعه صنعتی اولویت دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

حد دخالت دولت در اقتصاد از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های ابوالفضل روغنی گلپایگانی

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان

ریسک‌ها: عدم ثبات تصمیم‌گیری مسئولان. سرمایه‌گذار باید بداند در حداقل پنج سال آینده چه سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود. متأسفانه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت ثبات ندارد و هرچند وقت یکبار تغییر کرده و بعضا ضدونقیض هستند.

فرصت‌ها: احیای برجام

اولویت‌ها: دولت از تصمیم‌گیری در بخش‌هایی که سهام کمی دارد، دست بردارد. مشخصا در صنعت خودرو. دولت باید دست از شرکت‌داری بردارد و صرفا رگولاتوری و سیاستگذاری کند. عدم دخالت در قیمت‌گذاری و عقب‌نشینی از قیمت‌گذاری دستوری

حد دخالت دولت در اقتصاد از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های احمد نعمت‌بخش

اخبار مرتبط: 

اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

راه نجات اقتصاد ایران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

چالش‌های اساسی اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

مسیر بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

نقش مدیران کارآمد در اقتصاد از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا