بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوان

امروز در بازار سهام چه گذشت رشد بورس در ترافیک مجامع/غلبه فشار عرضه بر تقاضا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،در بازار امروز یکشنبه، شاخص کل بورس ۳۲۶ واحد رشد کرد و با ورود به کانال ۷۴ هزار واحدی در انتهای معاملات در ارتفاع ۷۴ هزارو ۱۹۴ واحدی ایستاد. در این روز نمادهای «پارسان»، «شبندر»، «شپنا»، «خساپا»،‌ «فولاد» و «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «رمپنا» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

افزود: بازار عمدتا در چند روز اخیر تحت تاثیر قیمت کالاها در بازار جهانی مثل روی‌، سرب، فلزات، سنگ‌آهن و برخی دیگر قرار گرفته است.

بیان کرد: همچنین به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن مجامع و گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها، شاهد تفکیک‌پذیری در صنایع هستیم. نقدینگی از صنایعی که بازار به آنها خوشبین نیست، آنهایی که پتانسیل بنیادی، نکات مهم در مجامع خود به لحاظ تقسیم سود یا در گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه خود ندارند، خارج شده و به سمت گروه‌های تاثیرپذیرتر رفته است.

او افزود: مثلا گروه بانکی که از بعد تقسیم مطرح هستند و مجامع آنها حداقل نمادهای بانکی بزرگتر مثل صادرات، ملت، تجارت یا بانک‌های خصوصی که از لحاظ بنیادی ضعیف‌تر هستند مثل پارسیان، اقتصادنوین و کارآفرین تقسیم سودهای حداقلی به میزان ۱۰ درصد دارند که در نتیجه اقبال معامله‌گران در قبل از مجامع در گروه‌ بانک‌ها به حداقل ممکن رسیده است یا گروه‌هایی مثل خودرو که علاوه بر اینکه در مجامع و گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه ‌خود نکات مهم ندارند، تقسیم سود هم ندارند.

این فعال بازار سهام بیان کرد: اینها دو گروهی هستند که همیشه بخش مهمی از نقدینگی بازار را به خود اختصاص می‌دهند در این برهه زمانی توجه بازار از آنها دور شده و به گروه‌های دیگر که با بازارهای جهانی مرتبط هستند، منتقل شده است. به خصوص نمادهای فعال در گروه سرب و روی که قیمت‌های آنها در چند ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نصیرزاده گفت: در نمادهای پالایشگاهی‌ نیز، گزارش‌های‌ عملکرد ‌۱۲‌ماهه نسبت به گزارش‌های ۹ماهه وشش‌ماهه آنها روند مثبتی بوده البته نوع پوشش درآمد این گروه که از محل غیرعملیاتی و برگشت ذخایرشان بوده، می‌تواند موج مثبتی که در گروه پالایشگاهی را ایجاد شده را کوتاه‌مدت کند.

م:اقتصاد نیوز

او ادامه داد: اما همانطور که عرض کردم بازار در حال تفکیک صنایع است. اکنون در فضایی هستیم که نقدینگی در میان گروه‌های مختلف با توجه به اخبارشان، اخباری که در مجامع منتشر می‌شوند، عملکرد و گزارش‌های ۱۲ ماهه سال ۹۴ شرکت‌ها، گزارش‌های حسابرسی و حسابرسی‌نشده‌ آنها که منتشر می‌شوند و گزارش‌های اول سال ۹۵ شرکت‌ها در گردش است و ممکن است شاهد برخی تک‌نمادها که گزارش‌های سه‌ماهه مثبت بدهند یا گروه‌هایی مثل پالایشگاهی‌ها که اتفاق مثبتی در گزارش‌های ۱۲ ماهه‌خود داشته‌اند، باشیم و همچنان این تفکیک‌پذیری را داشته باشیم. اما در مجموع فشار عرضه حقوقی از نکاتی است که در بازار به چشم می‌خورد یعنی دامنه طول موج پشت بازار را کوتاه‌ کرده است و همچنان از سمت حقوقی‌ها عرضه‌های هیجانی داریم.

این کارشناس بازار سهام معتقد است: در میانه هفته با توجه به اینکه بازارهای جهانی هم شروع به کار می‌کنند، تکلیف بازار بیشتر مشخص‌ می‌شود که آیا این روند ادامه‌ پید می‌کند یا خیر. اینکه آیا به کانال ۷۵ هزار واحد وارد شود یا خیر. یا اینکه شاهد یک روند درجازننده‌ای هستیم که نقدینگی در میان گروه‌های مختلف با حجم‌های محدودتر در گردش است.

او گفت: همچنان معتقدم باید مجامع کامل برگزار شود که یک بخشی از نقدینگی که حاضر نیست در مجامع حضور پیدا کند، تعیین‌تکلیف شود که به خصوص بعد از گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها، شرایط بهتر می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا