اخبار استان ها

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کردستان، هر سال طبق معمول، شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهرهای کشور هستیم. شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و به صورت ویژه طی یک ماه اخیر زمزمه افزایش کرایه تاکسی در این شهر بر سر زبان‌ها افتاده است.

تا این لحظه هیچ‌گونه نرخی از سوی شهرداری سنندج اعلام نشده است، اما طی دو هفته اخیر شاهد هستیم که بعضی رانندگان سطح شهر اقدام به افزایش خودسرانه کرایه تاکسی کرده‌اند، به نحوی که موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده است.

شهروندان سنندجی با ابراز گلایه از اینکه به تازگی رانندگان تاکسی در مسیرهای مختلف شهر کرایه‌ها را به صورت خودسرانه افزایش داده‌اند، خواهان رسیدگی به وضع موجود و برخورد با رانندگان متخلف هستند.

از سوی دیگر رانندگان نیز شرایط تورم جامعه و گرانی همه کالاها و خدمات را بهانه کرده‌اند و با طرح اینکه قیمت قطعات خودرو بسیار بالا رفته و این مسئله هزینه زیادی را بر راننده متحمل کرده است، افزایش کرایه‌ها را حق مسلم خود می‌دانند.

همین رانندگان خودسرانه کاغذی حاوی نرخ جدید مسیر مربوطه خود را چاپ و مقابل شیشه خودرو خود نصب کرده‌اند و از شهروندان همین نرخ‌ها را طلب می‌کنند.

سازمان‌های حمل‌ونقل شهرداری و بازرسی، اگرچه که به صورت ویژه طی یکی دو هفته اخیر نظارت بر عملکرد رانندگان را مدنظر قرار داده‌اند و تعدادی از رانندگان متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌اند، اما براساس مشاهدات میدانی خبرنگار سرمایه گستران، در حال حاضر بیشتر رانندگان در مسیرهای مختلف شهر، نرخ‌های جدید را اعمال کرده‌اند.

در اینکه تورم، شرایط اقتصادی و معیشتی خانوارها، رانندگان تاکسی را با چالش مواجه کرده است بحثی نیست، اما اگر شهروندانی قانون‌مدار نباشیم، شرایط جامعه به سمت هرج و مرج پیش می‌رود و موجبات سوءاستفاده برای سودجویان و منفعت‌طلبان را فراهم خواهد شد.

هرگونه افزایش کرایه تاکسی پیش از اعلام نرخ مصوب ممنوع است

ماجرای کرایه تاکسی در سنندج تا جایی پیش رفت که هفته گذشته «عیسی هواسی» بازرس کل استان کردستان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفت: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی‌ها در فضای مجازی، موضوع توسط بازرسی کل استان کردستان بررسی شد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها و اخذ اظهارات مسئولان ذیربط، طرح افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها قبل از سال توسط فرمانداری رد شده و تعدادی از تاکسی‌داران سطح شهر با شروع سال جدید بدون مجوز نرخ‌ها را افزایش داده‌اند.

بازرس کل استان کردستان ادامه داد: تا تعیین تکلیف نرخ مصوب کرایه تاکسی در سنندج، هرگونه افزایش کرایه ممنوع است و سازمان حمل‌ونقل مکلف بوده تا ضمن نظارت، با متخلفان برخورد قانونی انجام دهد.

هواسی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل اختلاف مابین فرمانداری و شورای شهر در میزان نرخ افزایش کرایه تاکسی، هیچ‌گونه مصوبه‌ای تصویب و ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برابر اظهارات رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری به منظور برخورد با رانندگان متخلف طی ۱۰ روز گذشته ۳۰ نفر از رانندگان تاکسی به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

بازرسی کل استان کردستان از فرمانداری سنندج خواسته است تا با قید فوریت نسبت به تعیین نرخ کرایه تاکسی با همکاری سایر متولیان امر اقدام کند.

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

ممنوعیت هرگونه افزایش نرخ کرایه تا پایان ماه رمضان

منصور مولانایی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار سنندج نیز در این رابطه می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه افزایش نرخ برای سیستم حمل‌ونقل مسافر و بار درون و برون شهری سنندج توسط مراجع ذیربط تصویب و نهایی نشده و هرگونه افزایشی ممنوع است.

وی می‌افزاید: هرگونه تغییرات خودسرانه قیمت‌ها به دلیل تأکیدات صورت گرفته از سوی وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت تا پایان ماه رمضان غیرقانونی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار سنندج تصریح می‌کند: شهرداری و اداره راهداری مسئول کنترل و جلوگیری از هرگونه افزایش نرخ هستند و با ادارات مذکور برای تشدید نظارت‌ها مکاتبه شده است و بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و سازمان حمل و نقل شهرداری نیز مکلف به رسیدگی به شکایت‌های واصله از سوی شهروندان هستند.

مولانایی خاطرنشان می‌کند: شماره تماس ۱۳۳ و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۰۹۲۰۴۰ سازمان حمل‌ونقل شهرداری آماده دریافت شکایات است.

با توجه به اینکه رقم پیشنهادی افزایش نرخ کرایه تاکسی از سوی فرمانداری سنندج مورد تأیید قرار نگرفته است، یک بار دیگر روز _چهارشنبه پانزدهم فروردین ۱۴۰۳_ در ساختمان شورای شهر سنندج و با حضور اعضای شورا و نمایندگانی از رانندگان تاکسی، جلسه کمیسیون بودجه با این موضوع برگزار شد.

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

توافق شورای شهر سنندج بر افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی

جبار زندی، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر سنندج در گفتگویی، از بررسی مجدد میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی این شهر در کمیسیون بودجه شورا و موافقت اعضای این کمیسیون با پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی کرایه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: توافق اعضای شورای شهر سنندج در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی به‌طور میانگین ۵۰ درصد، بر اساس شرایط نرخ تورم، هزینه‌کرد خودرو، ترافیک شهری و صحبت با خود مردم و رانندگان تاکسی صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: آنچه مسلم است ما باید در بخش حمل‌ونقل عمومی ملاحظاتی داشته باشیم چرا که تاکسی متعلق به رانندگان است و تمام هزینه‌ها از جیب آن‌ها پرداخت می‌شود و هیچ نوع حمایت و امکان ارائه یارانه به رانندگان تاکسی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر سنندج ادامه می‌دهد: نرخ‌های جدید را به فرمانداری ارسال کرده‌ایم تا تأیید و اعلام شود و برچسب نرخ جدید نیز در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

زندی در پاسخ به این سوال که برخی از رانندگان نرخ جدید را از مردم اخذ می‌کنند، می‌گوید: این کار تخلف است و مردم می‌توانند از آنها شکایت کنند چون تا بعد از عید فطر امکان اعلام نرخ جدید نیست.

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

ضرورت احیای خط تاکسی در سنندج

وی بر احیای خط تاکسی و طرح ترافیک در راستای جلوگیری از ورود خودروی شخصی به هسته مرکزی شهر تاکید می‌کند و از مسئولان مربوطه می‌خواهد این مهم را پیگیری و اجرایی کنند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر سنندج همچنین از نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر سنندج خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: به‌زودی پنج دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر سنندج اضافه خواهد شد.

در حال حاضر مبلغ پیشنهادی افزایش کرایه تاکسی که مورد توافق شورای شهر و سازمان حمل‌ونقل شهرداری سنندج قرار گرفته است، به کمیته انطباق فرمانداری این شهر ارسال شده تا پس از بررسی مجدد، مبلغ نهایی مصوب و اعلام عمومی شود.

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در شهر سنندج بعد از عید فطر

حمید خضری، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در گفتگویی می‌گوید: با توجه به دستورالعمل سازمان صمت، مبنی بر ممنوعیت افزایش نرخ هرگونه کالا و خدمات تا پایان ماه مبارک رمضان، اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی شهر سنندج به بعد از عید فطر موکول شده است.

وی می‌افزاید: با چندین ماه کار کارشناسی و برگزاری چندین جلسه در شورای شهر، در نهایت بر سر قیمت‌های نهایی توافق صورت گرفته است که با موافقت فرمانداری سنندج اعلام می‌شود.

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: این نرخ‌ها بر اساس شاخص‌های مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک‌های کشور تعیین شده که در آن افزایش قیمت قطعات یدکی و لوازم مصرفی خودرو، یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها بوده است.

خضری با اشاره به اینکه حدود سه هزار راننده تاکسی در شهر سنندج فعالیت می‌کنند، اضافه می‌کند: در حال حاضر هزینه تمام شده یک دستگاه تاکسی در طول ماه ۱۹ میلیون تومان است که در این صورت راننده باید حداقل به میزانی درآمد داشته باشد که بتواند از عهده مخارج خودرو و زندگی خود بربیاید.

وی تاکید می‌کند: اگر نرخ‌ها به گونه‌ای معقول بالا نرود دیگر رانندگان رغبتی برای ادامه کار نخواهند داشت و شهر خالی از تاکسی خواهد شد و حمل‌ونقل خود مردم نیز مختل می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح می‌کند: هم مردم و هم رانندگان تاکسی در مقوله قیمت کرایه تاکسی حق دارند و باید معیشت و اقتصاد هر دو طرف را در نظر گرفت.

خضری می‌گوید: تقریباً بیشتر شهرهای کشور حداقل ۴۵ درصد نرخ کرایه تاکسی را افزایش داده‌اند چون هزینه‌های یک دستگاه تاکسی نیز بسیار بالا رفته است.

ماراتُن افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج

نبود تنوع حمل‌ونقل عمومی در سنندج از مشکلات اصلی است

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات اصلی ما این است که در شهر سنندج تنوع حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و تنها ۲۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم که آن‌ها نیز فرسوده هستند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج می‌افزاید: ۳۱۲۲ دستگاه تاکسی داریم که ۷۰ درصد این ناوگان نیز فرسوده است.

خضری ادامه می‌دهد: بر اساس جمعیت شهر سنندج ما نیازمند حداقل ۱۵۰ دستگاه اتوبوس هستیم که از یک سال گذشته، هزینه خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید را واریز کرده‌ایم اما هنوز به ما تحویل داده نشده است.

وی اضافه می‌کند: در صورتی که اتوبوس، ون و تاکسی به اندازه کافی در شهر سنندج وجود داشته باشد، مشکلات حمل‌ونقل مردم و نارضایتی بر سر کرایه تاکسی نیز وجود نخواهد نداشت و مردم خودشان انتخاب می‌کنند که با چه وسیله‌ای حمل‌ونقل داشته باشند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج این را هم اضافه کرد که رانندگان در حال حاضر حق اخذ کرایه با قیمت جدید را ندارند، چراکه در این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد که در این راستا ۳۰ راننده متخلف نیز به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی و با آن‌ها برخورد شده است.

آنچه که پیدا است در حال حاضر نه مردم و نه رانندگان از وضعیت بلاتکلیفی حال حاضر راضی نیستند و در مواردی که رانندگان اقدام به اخذ کرایه جدید از مسافران کرده‌اند این مسئله موجبات کشمکش و جر و بحث را فراهم آورده است که باید منتظر بود و دید که چه زمانی این ماراتن افزایش نرخ‌های کرایه تاکسی در شهر سنندج به پایان می‌رسد.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار سرمایه گستران

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا